مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

شهر مشهد ازسوی یونسکو به‌عنوان «شهر جهانی گوهرسنگ‌ها» معرفی و ثبت جهانی شده‌است؛ موضوعی که زمینه ساز رونق فروش و صادرات زیورآلات تزئینی طلا و به‌ویژه نقره دراین شهر شده‌است و مزیتی مهم برای اقتصاد استان خراسان‌رضوی به‌حساب می‌آید.

نقره مشهد

همشهری آنلاین-محمد بلبلی: این‌درحالی‌است که با توجه ویژه، مدیریت صحیح و همچنین ارائه تسهیلات به کارگاه‌های تولید زیورآلات نقره، علاوه بر ایجاد اشتغال، می‌توان صادرات این صنایع‌دستی پربازده را افزایش داد و برای کشور ارزآوری کرد.

رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد با بیان اینکه تولیدات مرتبط با نقره در چند سال اخیر در شهر مشهد رونق بسیار خوبی پیدا کرده است، به خبرنگار همشهری آنلاین، گفت: همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد این بازار تا حدودی با رکود مواجه شود، اما امیدواریم با واکسیناسیون عمومی و عادی شدن اوضاع، رونق به بازار نقره بازگردد.

«محمدباقر معبودی‌نژاد» ادامه می‌دهد: سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر از شهرها و کشورهای دیگر به شهرمقدس مشهد سفر می‌کنند. با توجه به این موضوع، یکی از مهم‌ترین سوغات این شهر، تولیدات مرتبط با نقره است که یک سوغات هنرمندانه صنایع‌دستی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: زیورآلات نقره همواره جزء جدایی‌ناپذیر سوغات شهر مشهد بوده و اخیرا نیز افزایش قیمتی نداشته و در هر مثقال ۸۵۰هزار ریال معامله می‌شود که نرخ مناسبی است.

معبودی‌نژاد افزود: مصنوعات ساخته شده از نقره در شهر مشهد به کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود. این صادرات به‌صورت چمدانی انجام می‌شود؛ به این صورت که ازسوی زائران خریداری و از کشور خارج می‌شود.

کاهش محدودیت‌های صادراتی

رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد درباره وضعیت صادرات نقره نیز اظهار کرد: در سال‌های گذشته برای خارج کردن نقره از کشور محدودیت‌های زیادی وجود داشت، اما درحال‌حاضر این محدودیت‌ها کم‌تر شده‌است و براساس مصوبات جدید، هر زائر می‌تواند تا ۳ کیلوگرم نقره را به‌صورت چمدانی به خارج از کشور صادر کند.

معبودی‌نژاد افزود: صدور این مجوز همزمان شد با همه‌گیری ویروس کرونا و درپی آن منع رفت و آمد گردشگران که این بازار را با رکود بسیاری مواجه کرد و صادرات چمدانی هم درحال‌حاضر به حداقل رسیده‌است.

وی با بیان اینکه افزایش صادرات چمدانی نقره در ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشت فعالان این حوزه، همچنین ارزآوری برای استان و حتی کشور بسیار موثر بوده‌است، گفت: صادرات نقره ارزش افزوده‌ای بالغ بر ۳۰ درصد را برای تولید کننده به‌همراه دارد.

معبودی‌نژاد ادامه داد: درحال‌حاضر که کشور با تحریم‌ها و مشکلات ارزی روبه‌رو شده است، می‌توان با این‌گونه صادرات چمدانی، ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کرد.

وی عنوان کرد: درصورت عادی شدن شرایط رفت و آمد زائران، به طور حتم بازار نقره دوباره پویایی خود را به دست خواهد آورد. درحال‌حاضر با بالا رفتن قیمت طلا و استقبال کم‌تر مردم و همچنین قوانین سختگیرانه صادرات طلا، نقره جایگاه بهتری درمیان خریداران پیدا کرده‌است.

معضلات گمرکی 

رئیس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد همچنین گفت: به غیر از صادرات چمدانی، نقره را می‌توان به‌صورت گمرکی نیز صادر کرد، اما این نوع صادرات با حواشی و سختی‌های بسیاری همراه است. به‌عنوان مثال، بانک مرکزی در مشهد دفتر نمایندگی ندارد و با این شرایط نقره‌های صادراتی باید برای ارزیابی بانک مرکزی به تهران ارسال شود که شامل هزینه‌های حمل و نقل و تأمین امنیت می‌شود که صادرکننده را با مخارج و مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

معبودی‌نژاد با بیان اینکه نبود دفتر نمایندگی بانک مرکزی در مشهد، سد بزرگی درمقابل صادرات طلا و نقره از استان خراسان‌رضوی محسوب می‌شود، افزود: برای ایجاد دفتر نمایندگی بانک مرکزی در مرکز استان، از طریق استانداری و همچنین برگزاری جلسه‌های مختلف با نماینده بانک مرکزی، اقدام‌های بسیاری انجام شده، اما هنوز نتیجه‌ مشخصی به‌دست نیامده و ایجاد دفتر نمایندگی بانک مرکزی در مشهد در حد وعده باقی مانده‌است.

وی اضافه کرد: از دولت و بانک‌ها می‌خواهیم برای کارگاه‌های نقره تسهیلات مناسبی را درنظر بگیرند، چراکه این بخش مهم از بازار شهر مقدس مشهد به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی، دچار مشکلات بسیاری شده‌است و با ارائه تسهیلات کم‌بهره، می‌توان کارگاه‌های درگیر رکود را تا زمان پایان همه‌گیری ویروس کرونا سرپا نگه داشت.

کد خبر 631656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha