جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

قند و شکر از جمله مواد خوراکی است که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود.

علاوه بر عادت ما ایرانی‌ها برای نوشیدن چای قند پهلو و استفاده از شکر در پخت شیرینی ها و کیک‌ها، برای پخت بسیاری از غذا‌ها از جمله شله زرد و حلوا که این روز ها مشتری زیادی دارند نیز از شکر استفاده می‌شود.

البته مصرف قند و شکر همیشه توسط پزشکان نقد شده و آنها توصیه می‌کنند که تا جای ممکن قند و شکر کمتری در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

به گفته کارشناسان،  قند و شکرمعمولی،  عامل اصلی پوسیدگی دندان در کودکان است.این مواد بسیار پوسیدگی زا هستند و مصرف آنها توسط کودکان باید به شدت کنترل شود.

هر چند اثبات شده که بسیاری از بیماری ‌ها از جمله چاقی بر اثر مصرف بی‌رویه قند و شکر به وجود می‌آید اما ظاهرا والدین این هشدارها را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل است که این روزها دندانپزشکی‌های کودکان مملو از مراجعه کننده است.

البته نباید تمام تقصیر را به گردن قند و شکر انداخت چون یکی دیگر از عوامل اصلی پوسیدگی دندان‌های کودکان و نوجوانان، استفاده نکردن آنها ازمسواک یا مسواک نزدن صحیح است.

اخیرا با توجه به هشدار هایی که در زمینه پیامد‌های مصرف قند و شکر داده شده، مشتریان شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم زیاد شده‌اند اما باید گفت که مصرف زیاد این شیرین‌کننده‌ها هم خوب نیست و می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد.

به گفته برخی کارشناسان ، مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی با تحریک اشتهای افراد ممکن است حتی در نهایت به افزایش وزن آنان منجر شود.

در واقع همین نگرانی‌های مصرف کنندگان باعث شده که در برخی از کشورهای جهان کارخانه‌های مختلف دست به ابتکار جالبی بزنند و قند و شکر کم شیرینی تولید کنند.

البته هنوز از لحاظ علمی اثبات نشده که آیا این محصولات جدید واقعا کم ضررتر از قند و شکر‌های معمولی هستند یا خیر.

از جنبه‌های بهداشتی قند و شکر که بگذریم به  ابعاد اقتصادی این محصولات می رسیم. تجربه نشان داده که   این دو محصول به شدت حساس هستند و هرگونه تغییر قیمت در آنها، جو بازار را به هم می‌ریزد.

کد خبر 63153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز