افزایش بارندگی در چین طغیان و سیل‌های متعددی را در سال جاری رقم زده و زندگی نزدیک به دو میلیون نفر در این کشور را مختل کرده است. مردم این کشور شاهد طغیان دومین رود بزرگ این کشور هستند

شهر پینگائو چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری‌های چین، بلایای طبیعی در سال جاری زندگی ۱.۷۶ میلیون نفر را در ۷۶ شهرستان، شهر و منطقه این کشور مختل کرده است.

اکنون نیز رودخانه زرد، دومین رودخانه طولانی چین، شاهد سومین سیل خود در سال جاری است؛ با این حال، اداره هواشناسی این منطقه گفت بارش‌های بیشتری نیز در راه است و انتظار می‌رود دمای هوا به شدت کاهش یابد.

بارش‌های تجمعی در قسمت‌های پایینی رودخانه زرد در دو ماه اخیر دو تا پنج برابر میانگین سالانه بوده و در برخی شاخه‌های این رودخانه حجم آب به شکل بی‌سابقه‌ای در چهل سال اخیر زیاد بوده است.

طغیان رودخانه زرد چین، معماری ۲۷۰۰ ساله این کشور را تهدید کرد

به گفته مسئولان این کشور حدود ۱۹۰هزار هکتار محصول آسیب دیده، بیش از ۱۷هزار خانه از بین رفته و  تاکنون حدود ۸۰۰ نفر فوت کرده یا گم شده‌اند. علاوه بر این باران‌های شدید به یک دیوار ۲۵ متری از شهر باستانی پینگیائو آسیب رسانده است.

این دیوار که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده به دلیل معماری باستانی خود شهرتی جهانی دارد اما بارش‌های مداوم باران به تهدیدی بزرگ برای معماری این منطقه که سابقه ۲۷۰۰ ساله دارد تبدیل شده است.

کمیسیون ملی چین برای مقابله با بلایا و وزارت مدیریت شرایط اضطراری به طور مشترک اقدام به پاسخگویی به این وضعیت کرده و سطح اضطراری چهارم را برای سیل و سطح سوم را برای بلایای طبیعی در این مناطق اعلام کرده‌ و حدود ۸ میلیون دلار بودجه برای کنترل این بحران اختصاص داده‌اند.

چین دارای چهار سطح سیستم کنترل اضطراری برای سیل و بلایای طبیعی است که سطح اول آن شدیدترین است. دولت چین برای جلوگیری از سیلاب‌های ویرانگر رودخانه زرد طرحی حفاظتی ارائه کرده که تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری خواهد رسید.

این طرح شامل اقداماتی برای حمایت و حفاظت از محیط زیست، آب محیط شهری واقع شده در امتداد این رودخانه است؛ کشاورزی پیرامون رود زرد حدود یک سوم تولید غلات و گوشت این کشور را تامین می‌کند.

کد خبر 631451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha