جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: روسای جمهوری بولیوی و ونزوئلا در اقدامی بی‌سابقه سفرای آمریکا را از کشور خود اخراج کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح اخراج سفرای آمریکا را اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی کلید زد. عصر چهارشنبه مورالس اخراج سفیر آمریکا را از این کشور به‌علت تحریک به تظاهرات ضد‌دولتی خواستار شد.

بلافاصله پس از اقدام مورالس در اخراج سفیر آمریکا از بولیوی، هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا هم دستور اخراج سفیر آمریکا از کشورش را صادر کرد. هوگو چاوز، این دیپلمات آمریکایی را به توطئه علیه دولت کاراکاس متهم کرد و گفت که وی همچنین نماینده‌ ونزوئلا را از واشنگتن هر چه سریع‌تر خارج خواهد کرد.

چاوز، طی سخنانی در نشست عمومی مردم شهر بویرتو کابیلو در ایالت کارابوبو گفت: برای اعلام همبستگی ونزوئلا با بولیوی از این لحظه سفیر آمریکا 72ساعت فرصت دارد تا کاراکاس را ترک کند.

چاوز در همین رابطه تصریح کرد که از هیچ سفیر جدید آمریکا در کاراکاس استقبال نخواهد شد، مگر اینکه دولت آمریکا به مردم آمریکای لاتین احترام بگذارد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا خاطرنشان کرد که روابط دیپلماتیک میان کاراکاس-واشنگتن تا زمان کناره‌گیری جورج بوش از قدرت، کاهش خواهد یافت.

وی با خطاب قرار دادن پاتریک دودی، سفیر آمریکا در کاراکاس گفت:‌ای دودی بد به جهنم خودتان بازگرد و‌ای آمریکایی‌ها دست از یاوه‌گویی‌های خود بردارید.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین به دولت آمریکا هشدار داد، درصورتی‌که واشنگتن به مداخله در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین مبادرت ورزد، کاراکاس دیگر به این کشور نفت صادر نخواهد کرد.

چاوز با انتقاد از سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت آمریکا در منطقه آمریکای لاتین تاکید کرد، ونزوئلا می‌خواهد آزاد باشد و این آزادی را به هر بهایی که باشد به دست می‌آورد و اگر کاخ سفید به سیاست‌های مداخله‌جویانه خود ادامه دهد، ارسال نفت ونزوئلا به آمریکا قطع خواهد شد.

همزمان با اخراج سفرای آمریکا از بولیوی و ونزوئلا، 2 فروند از هواپیماهای راهبردی توپولف-160 روسیه وارد ونزوئلا شدند. چاوز هم با استقبال از حضور روس‌ها در کشورش حضور هواپیماهای راهبردی توپولف160 روسیه در این کشور را هشداری برای آمریکا دانست.

چاوز اعلام کرد: این مسئله یک هشدار است. روسیه با ماست و ما متحدان راهبردی هستیم. حضور هواپیماهای راهبردی توپولف160 روسیه در کشور ما یک پیام برای امپریالیسم دارد و آن اینکه ونزوئلا دیگر یک کشور فقیر و تنها نیست.

کد خبر 63141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز