جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه قانون اساسی اسپانیا با طرح همه‌پرسی در باره تعیین سرنوشت ایالت باسک مخالفت کرد.

به گزار واحد مرکزی خبر، به نقل از آسوشیتدپرس قضات دادگاه قانون اساسی اسپانیا پنجشنبه شب(21 شهریور) به اتفاق ارا طرح برگزاری همه پرسی درباره حق تعیین سرنوشت، در منطقه جدایی طلب باسک را رد و تاکید کردند چنین تصمیمی باید با مشارکت تمام مردم اسپانیا گرفته شود.

در پی صدور رای دادگاه قانون اساسی اسپانیا در این زمینه، خوان خوزه ایبارتکس رئیس ملی گرای منطقه باسک، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد تصمیم دادگاه قانون اساسی اسپانیا برای وی غافلگیر کننده نبود اما مایوس کننده بود. ایبارتکس خواستار برگزاری همه پرسی در تاریخ بیست و پنجم اکتبر شده بود.

دولت اسپانیا از دادگاه قانون اساسی که عالی ترین مرجع قضایی در این کشور به شمار می‌رود درخواست کرده بود رای خود را درباره طرح برگزاری همه پرسی در خصوص تعیین حق سرنوشت در منطقه باسک که در ژوئیه گذشته به تصویب پارلمان این منطقه رسیده بود، صادر کند.

دولت اسپانیا تلاش و اراده مقامات منطقه جدایی طلب باسک را که در صدد مستقل کردن این منطقه از اسپانیا هستند به شدت محکوم کرده است.

منطقه جدایی طلب باسک در حال حاضر نیز در بخشهای مختلف به ویژه در زمینه امور مالی، پلیس، اموزش و فرهنگ از خودگردانی گسترده برخوردار است. 

کد خبر 63114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز