معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی گیلان، احداث پارک‌های الگویی آبخیزداری در مناطق کوهستانی استان را در کاهش تبعات تغییرات اقلیمی و سیلاب تاثیرگذار دانست.

آبخیزداری

«فریور نقوی» با اشاره به احداث اولین پارک آبخیزداری گیلان در منطقه جیرنده شهرستان رودبار به همشهری  آنلاین افزود: پارک‌های آبخیزداری می‌توانند الگوهای خوبی برای ارایه فعالیتهای آبخیرداری در اشکال و کارکردهای مختلف باشند. یکی از کارکردهایی که با اجرای این پارک به دنبالش هستیم، شناسایی کل استان  از نظر ظرفیت احداث و محل‌های مناسب برای آبخیزداری است. کارکرد دیگری که می‌تواند اولویت ما باشد مدیریت جریان‌های سیلابی، کارکردهای توریستی، اشتغالزایی و مدیریت رسوب است که در احیای مناطقی که پارک در آنها اجرا می‌شود تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود: این پارک‌ها می‌توانند اثرات مثبتی در محیط‌های پیرامون جغرافیایی خود به همراه داشته باشند. در حال حاضر مطالعات فاز یک این پارک انجام شده و بعد از تامین اعتبارات لازم، فاز دوم و اجرایی این پارک را در محدوده دو هکتاری آغاز می‌کنیم.

معاون آبخیزداری اداره‌ی‌کل منابع طبیعی گیلان تاکید کرد: اجرای این پارک‌ها در همه مناطق استان امکان‌پذیر نیست و در احداث آن باید شیب زمین، شرایط اجتماعی و جمیعتی و پوشش گیاهی منطقه مدنظر قرار بگیرد.

 وی با اشاره به تغییرات اقلیمی در جهان اضافه کرد: در گیلان به دلیل بارش‌های زیاد با پدیده فرونشست زمین مواجه نیسیتم اما اگر تدابیر آبخیزداری به اندازه کافی انجام نشود با توجه به کاهش بارش‌های کشور در سنوات اخیر که از تغییرات اقلیمی نشات گرفته، در آینده شاهد آثار سو در مدیریت منابع آبی و افزایش آفتهای نباتی خواهیم بود. میزان فعالیت‌های ما در حوزه آبخیزداری، نیاز استان را به میزان بارش‌ها و جوامعی که در منطقه ساکن هستند را تعیین می‌کند. تغییرات اقلیمی در درازمدت بر این موارد اثر گذار خواهد بود.

نقوی در خصوص مشارکت بخش خصوصی در آبخیزداری نیز تصریح کرد: منابع طبیعی استان آمادگی دارد با بخش خصوصی که از توان لازم فنی برخوردار باشد به صورت مشارکتی و از نقطه نظر کارشناسی همکاری کند. اما تاکنون پیشنهادی برای اجرای پروژه مستقل از منابع طبیعی توسط بخش خصوصی دریافت نکردیم.

کد خبر 631126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha