جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هانس آدام دوم (Hans-Adam II) شاهزاده لیختنشتاین پس از آنکه آلمان کنونی را رایش چهارم خواند، تلاش کرد خشم آلمان‌ها از این سخن خود را فرو بنشاند.

روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر گزارش داد، اوضاع بدی است، چون شاهزاده لیختنشتاین به خاطر اهانتش به جمهوری فدرال آلمان مورد حمله گسترده رسانه‌های آلمانی قرار گرفته است.

روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» در شماره امروز خود نوشت «مردی که حرفش را خورد». «اشپیگل» در نسخه اینترنتی خود گزارش داد «سوگند شرف او ضد آلمان» و روزنامه «بیلد» هم پرسید: «در مغز او چه می‌گذرد؟»

روزنامه «تاگس آنسایگر» روز گذشته فاش کرد که این شاهزاده چگونه در نامه‌اش به میشاییل بلومنتهال (Michael Blumenthal)، رییس موزه یهودیان در برلین، جمهوری فدرال آلمان را در مقایسه با حکومت نازی‌ها، «رایش چهارم» توصیف کرده است.

شاهزاده لیختنشتاین مجبور شد فورا به این موضوع واکنش نشان دهد. پرنس استفان، سفیر شاهزاده به دفتر صدراعظم آلمان رفت و بر خصوصی بودن ماهیت این نامه تاکید کرد.

علاوه بر این، دفتر شاهزاده بیانیه‌ای مطبوعاتی را در این خصوص صادر کرد. در این بیانیه آمده است، شاهزاده «به هیچ وجه قصد نداشت وقایع دوران رایش سوم را کم اهمیت جلوه دهد.»

بر این اساس، این نامه به «موضوع قطعا دشوار» سلب مالکیت در دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن اشاره داشته است. دفتر شاهزاده همچنین اعلام کرد دلیلی برای عذرخواهی از بلومنتهال نمی‌بیند که در دوران کودکی‌اش مجبور به فرار از دست نازی‌ها شده بود. شورای مرکزی یهودیان در آلمان درخواست کرده بود این عذرخواهی انجام بگیرد.

در ایالت «لندله» اتریش هم به این شاهزاده اعتراض شده است. دولت لیختنشتاین اعلام کرد در صورتی که این نامه به مانعی در روابط میان دو کشور منجر شود، متاسف خواهد شد. انجمن بانکداران لیختنشتاین هم از موضع شاهزاده این کشور فاصله گرفته‌اند.

کد خبر 63104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز