بیش از ۱۸ ماه از اعلام رسمی همه‌گیری کرونا در جهان گذشته با این حال اختلاف نظرهای زیادی در رابطه با آمار این بیماری وجود دارد و برخی از مردم معتقدند اگر اقدامات سخت گیرانه‌ای همچون قرنطینه نیز صورت نمی‌گرفت اتفاق خاصی نمی‌افتاد! اما آمار واقعی چیز دیگری را اثبات می‌کند:

كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این سوال که آیا تعداد مرگ و میر جهانی کووید-۱۹ با آمار رسمی منتشر شده اختلاف قابل توجهی دارد یا نه یک روزنامه نگار و استاد اقتصاد را نتایج شگفت انگیزی رساند.

در ۱۸ ماه گذشته، آریل کارلینسکی که اخبار و آمارمرگ و میر کرونا را باور نمی‌کرد به دنبال کشف میزان واقعی فوتی‌ها و اثبات فرضیه خود بود. اینکه برخی کشورها بدون اعمال محدودیت مرگ و میر قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند به نظر واقعی نمی‌آمد.

ماجرا از زمانی جالبتر شد که حتی کشورهایی که به طور مرتب داده‌های مربوط به مرگ و میر را جمع آوری می‌کردند اغلب تا حداقل تا یک سال بعد از انتشار آنها خودداری کردند. یکی از دانشمندان آلمانی به نام دیمیتری کوباک نیز که در حال تحقیق درباره آمار کرونا بود، در توئیتر با آریل آشنا شد و قرار همکاری گذاشت.

مجموعه اطلاعات مرگ و میر جهانی نشان می‌دهد که برآورد فوتی‌های ناشی از کووید که به صورت رسمی ۴.۸ میلیون نفر اعلام شده درست نیست؛ این را اکونومیست و فایننشال تایمز منتشر کردند و به عنوان مثال اکونومیست تعداد واقعی را در حدود ۱۶ میلیون نفر دانست.

میزان مرگ و میر یک بیماری همه گیر را می‌توان به طرق مختلف اندازه گیری کرد که همگی دارای مزایا و معایبی هستند اما این آمار در وهله اول به میزان آزمایش‌های تشخیصی بستگی دارد و تقریباً همیشه دست کم گرفته می‌شود از دیگر سو، بر اساس روندهای قبلی بیماری‌های همه‌گیر، علت‌های دیگر فوت نیز بر آمار منتشره موثرند چیزی که آن را مرگ مازاد می‌نامند.

همچنین تکنیک‌های آماری و کامپوزیت بودن آمار، به این معنا که مرگ‌های غیر مستقیم مرتبط با همه‌گیری نیز لحاظ می‌شود، بر نتیجه سرشماری‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب عدم قطعیت این داده‌ها  می‌شود.

با این حال تلاش‌های این گروه تحقیقاتی تعداد مرگ و میرهای جهانی ناشی از کرونا را بین ۹.۹ میلیون تا ۱۸.۵ میلیون به دست آورد که با داده‌های تاریخی مرگ و میرهای ناشی از همه‌گیری های جهانی و تعداد جمعیت فعلی جهان هم خوانی دارد.

کووید مرگبارترین بیماری همه گیر در یک قرن اخیر است با این حال کشورهایی که عمدتا در صدر اخبار بودند بیشترین آسیب را ندیده‌اند؛ وضعیت مکزیک و بولیوی بسیار وخیم است؛ برخی از کشورهای شرق اروپا نیز بیش از ۵۰درصد رشد مرگ و میر را تجربه کردند با این حال پرو در بدترین وضعیت قرار دارد و ۱۵۰درصد رشد در آمار فوت دارد.

مجموعه داده‌ها و اطلاعات درباره کرونا در طول زمان دقیق‌تر می‌شود زیرا برخی از داده‌ها با تاخیر زمانی منتشر شده و برخی کشورها نیز از انتشار داده‌های حیاتی خودداری می‌کنند. با این حال اگر دولت‌ها بدانند که وقوع یک بحران نزدیک است سریعتر و متناسب‌تر اقدام می‌کنند. متقاعد کردن عموم مردم نیز آسان‌تر خواهد شد زیرا برخی از مردم واقعا معتقدند که اگر اقدامی برای جلوگیری از پیشرفت دیوانه وار این ویروس انجام نمیشد نیز اتفاق خاصی رخ نمی‌داد.

با این حال، مجموعه داده‌های مرگ و میر جهانی نشان می‌دهد در بسیاری از کشورها واقعا اتفاقات زیادی رخ داده است!

کد خبر 630904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha