حدود ۳۶ سال از عمر شهرک «شهرداری» می‌گذرد.

سرای محله

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:   اهالی این شهرک که از سال ۱۳۶۳ در محدوده غربی منطقه ۲۱ شکل گرفته است، اغلب از کارکنان سابق و بازنشستگان شهرداری تهران هستند که از کمبود سرانه فرهنگی و ورزشی در محله خود گلایه دارند. برخلاف ۱۲ محله دیگر منطقه، اهالی شهرک شهرداری از داشتن حتی یک ساختمان سرای محله نیز محرومند و کارهای فرهنگی محله در یک اتاق کوچک و چند کانکس انجام می‌شود که فضای مناسبی نیست. همین دلیل کافی بود تا شهریور ماه امسال با حضور «پرویز سروری»، نایب رئیس شورای شهر، کلنگ ساخت سرای محله بر زمین زده شود تا در کنار پروژه بهسازی مسجد شهرک، خواسته‌ها و مشکلات چندین ساله محله در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس محلی برطرف و گامی مهم برای رفع فقر سرانه فرهنگی و اجتماعی شهرک شهرداری برداشته شود.

«حسین اسلامی»، معتمد محله و جانشین دبیر شورایاری شهرک شهرداری، درباره ساخت سرای محله در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس به همشهری محله می‌گوید: «ساخت سرای محله شهرک شهرداری با گودبرداری زمین آغاز شده است. بالاخره پس از چند سال پیگیری، سرانجام موفق شدیم کلنگ ساخت سرای محله درشهرک شهرداری را به زمین بزنیم. همچنین طرح بهسازی مسجد برای ساخت ۴ چشمه سرویس بهداشتی و سنگ‌کاری کف آشپزخانه مسجد کلید خورد و اکنون در حال تکمیل شدن است. اینها جزو پروژه‌های کوچک مقیاس شهرداری است که برای سال ۱۴۰۰ تعریف شده است.»

  •  ۲۵۰‌مترمربع مساحت

 اسلامی، فضای در نظر گرفته شده و امکاناتی که برای سرای محله تعریف شده است، مناسب و پاسخگوی نیازهای مردم محله می‌داند و می‌گوید: «ابتدا قرار بر این بود که سرای محله شهرک شهرداری در فضایی ۵ طبقه و در زمینی به مساحت ۳۰۰‌مترمربع باشد، اما در نقشه جدید ۳ طبقه و مساحت آن ۲۵۰‌مترمربع خواهد بود. البته همین مقدار هم فضای مناسبی برای سرای محله و برگزاری برنامه‌های مختلف است.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است ساختمان سرای محله امکاناتی مانند «آمفی‌تئاتر» و سالن «بدنسازی» داشته باشد. هم‌چنین فضا وکلاس‌های مختلفی نیز برای آن در نظر گرفته شده است تا کلاس‌های آموزشی و خدمات دیگری در حوزه‌هایی چون فرهنگ، آموزش، سلامت و ورزش به مردم محله ارائه شود. بر اساس برآوردهای به عمل آمده، سرای محله شهرک تا یک سال و نیم آینده ساخته و تکمیل خواهد شد. پس از ساخته شدن سرای محله، کانکس‌هایی که از آنها به‌عنوان کلاس و فضاهای فرهنگی مورد نیاز محله استفاده می‌شود، از شهرک جمع‌آوری می‌کنند. هم‌چنین اتاق‌هایی که در بالای شهرک قرار دارد و هم اکنون به‌عنوان فضای سرای محله از آنها استفاده می‌شود، در اختیار مسجد محله قرار خواهد گرفت.»

چشم انتظار  ساختمان نو برای سرای محله

  •  بهسازی مسجد به برکت حضرت علی(ع) و عید غدیر

حسین اسلامی که عضو هیأت امنای مسجد شهرک شهرداری است، درباره پروژه بهسازی مسجد در کنار ساخت سرای محله نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: «شهرداری سال گذشته، پروژه‌های کوچک مقیاسی برای هر محله داشت. شورایاری محله درخواست کرد تا مسجد شهرک بازسازی شود که خوشبختانه موافقت شد و بودجه‌ای برای آن اختصاص یافت. تا پیش از این، مسجد محله سرویس بهداشتی نداشت و برای این منظور کانکس‌هایی از اداره زیباسازی منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت که آن‌هم مناسب مسجد و مردم محله نبود. اکنون ۴ چشمه سرویس بهداشتی در مسجد ساخته شده که بسیار مرتب و تمیز است. آشپزخانه مسجد نیز به برکت امام علی(ع) در حال بازسازی است. روز عید «غدیر» در آشپزخانه مسجد در حال پخت غذای نذری بودیم که آقای «مصطفی بیگی»، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه، برای بازدید به اینجا آمدند. من او را به آشپزخانه بردم و از شرایط بد و کفپوش نامناسب و فرسوده آشپزخانه گفتم. ایشان همانجا بودجه‌ای ۵۰ میلیون تومانی برای بازسازی این فضا اختصاص داد. اکنون آشپزخانه مسجد ترمیم و بازسازی شده است. البته کارهای مربوط به بهسازی مسجد هنوز به پایان نرسیده است، به گمانم حدود ۲ هفته دیگر تمام می‌شود.»

چشم انتظار  ساختمان نو برای سرای محله
روزبه زارع‌زاده/ دبیر شورایاری شهرک شهرداری
  •  پروژه‌هایی که شادی و رضایت را به محله آورد

«روزبه زارع‌زاده»، دبیر شورایاری شهرک شهرداری، درباره اجرای طرح‌های کوچک مقیاس در محله، این‌گونه توضیح می‌دهد: «کارهایی که در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس محله در شهرک انجام شد، مواردی بود که محله و مردم به آنها نیاز مبرم داشتند. اغلب اهالی شهرک، بازنشستگان و مو سپید کرده‌های سازمان شهرداری تهران هستند که سال‌ها از کمترین امکانات فرهنگی محروم بودند. از آنجا که دسترسی محله با وسیله نقلیه به نقاط دیگر کمی سخت است، مردم برای برطرف کردن نیازهای فرهنگی و اجتماعی خود به شدت با مشکل روبه‌رو بودند. خوشبختانه با انجام این پروژه‌ها بخش زیادی از مشکلات محله برطرف می‌شود و این موضوع سبب ایجاد شادی و نشاط در بین اهالی شهرک شده است. جانمایی سرای محله بسیار خوب است و درست در کنار زمین فوتبال محله قرار دارد. حدود ۳۰ سال بود که مردم خواستار چنین فضای فرهنگی در محله بودند. البته یکی از موانع ساخت سرای محله، تعاونی مسکن شهرک بود که خوشبختانه توانستیم با کمک مردم این مشکل را نیز برطرف کنیم.»

  •  این پروژه‌ها تأثیر فرهنگی زیادی بر محله دارد

حجت‌الاسلام «رحیم زمانی»، امام جماعت مسجد شهرک شهرداری، درباره پروژه ساخت سرای محله و بهسازی فضای مسجد به همشهری محله می‌گوید: «دست شهردار محترم درد نکند که سنگ تمام گذاشتند. واقعاً مردم شهرک به ساختمانی برای سرای محله و بهسازی مسجد نیاز داشتند. این پروژه‌ها به لحاظ فرهنگی تأثیر بسیار زیادی بر روی محله دارد. همه محله‌های منطقه غیر از شهرک شهرداری، سرای محله داشتند که این موضوع برای مردم آزاردهنده بود. البته بخشی از این مشکلات به اختلاف‌هایی که در هیأت‌مدیره پیشین شهرک وجود داشت، بر می‌گردد. هم اکنون هیأت‌مدیره، مردم، شورایاری و هیأت امنای مسجد همه یک دل و متحد هستند و در نتیجه کارها با سرعت و به خوبی پیش می‌رود و شاهد حل شدن مشکلات چندین ساله محله هستیم.»

کد خبر 630133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha