دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی با اجرای حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم صادر شد.

مسكن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی با اجرای حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی به موجب قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۵ آذر ۹۹ در نامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.

بخش‌هایی از این دستورالعمل به شرح زیر است:

۱. این دستورالعمل در ۱۵ بند تنظیم شده که بر اساس آن، ملاک احراز شرایط خالی بودن واحد مسکونی، واقع شدن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و همچنین اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان است.

۲. در این دستورالعمل، اگر واحد مسکونی در ۱۲۰ روز ابتدایی یا انتهایی سال خالی از سکنه ولی در سایر ایام سال دارای کاربر باشد، مشمول این مالیات نخواهد شد.

۳. مالیات خانه‌های خالی شراکتی به نسبت سهم هر شریک، جداگانه محاسبه و ابلاغ می‌شود.

۴. مبنای محاسبه نرخ مالیاتی خانه‌های خالی بر اساس «جدول املاک مشابه» که سازمان امور مالیاتی هر سال تدوین می‌کند، خواهد بود.

۵. مأخذ محاسبه مالیات واحدهای خالی از سکنه، ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم است که پس از کسر ۲۵ درصد هزینه استهلاک واحد مسکونی، برآورد خواهد شد.

۶. نرخ‌های ۱۲ و ۱۸ برابر برای سال‌های دوم و سوم خالی از سکنه بودن، صرفاً در صورت توالی خالی بودن مسکن است و اگر در فاصله بین سال‌ها، واحد مسکونی پُر شود، در صورت خالی شدن در سال‌های بعد، مجدداً به نرخ سال نخست محاسبه خواهد شد.

۷. مالکان بیش از ۵ خانه خالی بدون احتساب متراژ (مالک بیش از ۳۰ دانگ مسکن خالی باشد)، مشمول دو برابری نرخ‌های مذکور است.

۸. مهلت ارسال برگه‌های مالیاتی خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۰، پایان تیر ماه سال بعد خواهد بود. اوراق مذکور هم در سامانه مؤدیان مالیاتی قابل دسترسی است و هم برای مالکان این واحدها، به صورت پیامک ارسال خواهد شد.

۹. جریمه مالیاتی خانه‌های خالی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، معادل ۲۰ درصد مالیات مذکور در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است.

۱۰. امکان اعتراض به مالیات‌های متعلقه طبق قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد.

۱۱. در صورت عدم پرداخت مالیات خانه‌های خالی، جریمه در نظر گرفته شده همراه با اصل مالیات در زمان انتقال سند ملک مورد نظر، از مالک اخذ می‌شود.

برای دیدن متن کامل این دستورالعمل کلیک کنید.

کد خبر 630068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    6 16
    ساخت خانه خرجهای میلیاردی دارد ولی مستاجران اینها رانمی فهمند وفقط می خواهند رهن کنند یا کرایه کم بدهند بهرجهت اگر موجر نتواند با مستاجر توافق کند یا اصلاً مستاجری با شرایط موجر پیدا نشود که خانه را اجاره کند درچنین شرایطی تکلیف مالیات برخانه های خالی چه میشود یا دربرخی شهرها بخاطر رشدمنفی جمعیت خانه های خالی سال به سال بیشترمیشود پس تکلیف اینها چه میشود اینکه با یک چوب همه مردم رابرانند که نمیشود اجرای قانون.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      9 4
      خوب پولتو بگذار تو بانک ...اگر ناراحتی....مگر افزایش ملک به میزان ۸ برابر طی ۴ سال در آمد حساب نمیشود ؟؟؟ مالیات أن را چی دادید ؟؟ مستاجر از جنس حقوق بگیر است که هم مالیاتش را بموقع و درست می دهد و افزایش حقوق هم طی ۴ سال به میزان ۸ برابر نداشته ...این مملکت برای شماها که گل و بلبل است ....
    • مهدی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      9 2
      چقدر استدلال مضحکی داشتید دوست عزیز
  • آرکیا شریفی مقدم IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 0
    قیمت مسکن خیلی گرانه باید ارزان بشه