بیماری کرونا از زمان همه‌گیری، کشورهای جهان را درگیر بحرانی بهداشتی و اقتصادی‌ کرده است که مانند ‌آن را در ۱۰۰ سال گذشته ندیده‌ایم.

روانشناسي

نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و دسترسی نابرابر به خدمات بهداشتی و حفاظتی، به پیچیده شدن این بحران دامن زده است. در این میان، یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی سالمندان هستند که کیفیت زندگی و حقوق انسانی و اجتماعی آنها به‌صورت مستقیم تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته است. چالش‌هایی که این گروه سنی در پاندمی با آن روبه‌رویند، از آنجا شروع می‌شود که تمام شواهد علمی ثابت کرده‌اند که خطر مرگ در این گروه بعد از ابتلا به کرونا از بقیه‌ گروه‌های سنی بیشتر است. همین موضوع سبب شده تا فشار روانی ناشی از احتمال درگیر شدن با این بیماری در آنها به‌طور فزاینده‌ای بیشتر از سایرین باشد.  

علاوه‌ بر این، تغییرات اجباری در سبک زندگی که شامل کاهش روابط اجتماعی، خانه‌نشینی اجباری، کاهش تعامل با نزدیکان، نداشتن فعالیت‌های مفرح و سازنده (مانند پیاده‌روی، ورزش و خرید) می‌شود، جزو مواردی هستند که در طولانی‌مدت باعث بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب در این گروه سنی می‌شود. از طرف دیگر، سالمندان عمدتاً درگیر مشکلات سلامتی و بیماری‌های مزمن مربوط به دوران سالمندی هستند و کاهش مراقبت‌ها و حمایت‌های نزدیکان به واسطه‌ جلوگیری از ابتلای آنها به کرونا، خود می‌تواند منجر به کاهش میزان سلامت روانی و جسمی آنها شود. بنابراین، در وضعیت همه‌گیری کرونا، بسیاری از سالمندان در شرایط محرومیت از روابط اجتماعی، درگیری با بیماری‌های مزمن قبلی، یکنواختی زندگی، فشار روانی ناشی از ابتلا به کرونا و نداشتن فعالیت‌هایی که قبلاً به سلامت روان و جسم آنها کمک می‌کرد، قرار دارند. جدا از چالش‌های یاد شده، شرایط در دسته‌ای از سالمندان که از حمایت‌های اقتصادی خاصی برخوردار نیستند و برای ‌امرار معاش ناچار به کار کردن هستند، دوچندان سخت و نگران‌کننده است.

از یک سو جزو گروه پُر خطر از نظر آسیب و مرگ ناشی از کرونا طبقه‌بندی ‌می‌شوند و از سوی، دیگر شرایط اقتصادی آنها به گونه‌ای نیست که بتوانند مراقبت‌های لازم و فاصله گرفتن از اجتماع را مد نظر قرار دهند. بنابراین هم باید با فشار روانی ناشی از احتمال ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از ‌آن کنار بیایند و هم باید بتوانند به گونه‌ای از خود مراقبت کنند که به زندگی ادامه دهند. این طبقه‌ اجتماعی‌ـ اقتصادی به احتمال زیاد از نظر تغذیه‌ مناسب، پرداخت هزینه‌های درمان، خرید وسایل محافظتی در وضعیتی خوبی قرار ندارند.  

فقدان حمایت‌های اقتصادی و خدمات اجتماعی ویژه‌ این گروه سنی یکی از مسائلی است که به تمام مشکلات سالمندان بار بیشتری اضافه‌ می‌کند. نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم طبق ‌آمارهای رسمی ۸۵‌درصد از بازنشستگان زیر خط فقرند؛ بازنشستگانی که عمده‌ آنها جمعیت سالمند کشور را تشکیل می‌دهند.  

کد خبر 629823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha