مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با هشدار نسبت به وقوع توفان در سواحل جنوبی کشور، گفت: توفان سنگینی که تاکنون سابقه نداشته تمام سواحل مکران از چابهار تا تنگه هرمز را طی ۴ روز دربر می‌گیرد.

توفان در سواحل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «نادر پسنده» اعلام کرد: از روز جمعه ( ۹مهرماه) توفان بسیار شدید تمام سواحل مکران از چابهار تا تنگه هرمز را دربرمی‌گیرد که از نظر قدرت کم‌نظیر است و پیش‌بینی می‌شود امواجی با ارتفاع بیش از ۶ متر ایجاد کند.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با هشدار نسبت به آمادگی بنادر در مقابل این توفان گفت:‌ در حوزه تجهیزات دریایی،‌ صیادی و بندری، بار موجود در بنادر و ساخت و سازها حتما به این هشدار جدی توجه شود. 

به گفته پسنده این توفان که از آن به عنوان توفان حاره‌ای هم یاد می شود تا روز (دوشنبه) ۱۲ مهر در این مناطق دریایی و بندری ادامه دارد.

وی ادامه داد: این توفان هم دریا و هم بندر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و حتی مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی پیشنهاد داد که از امروز کمیته بحران در این‌باره شکل بگیرد.

پیش بینی پنج روزه هواشناسی در دریای عمان و خلیج فارس

بر اساس پیش‌بینی پنج روزه هواشناسی دریایی عمان و خلیج فارس، اواسط روز جمعه افزایش تلاطم و سرعت باد در فراساحل و ساحل مناطق شرقی دریای عمان پیش بینی می‌شود و روز شنبه (۱۰ مهر) همه سواحل استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شرایط دریا توفانی پیش‌بینی می‌شود، در این زمینه انتظار وقوع امواج بیش از ۶ متر در این مناطق را خواهیم داشت. روز یکشنبه نیز مناطق ساحلی و فراساحل استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دریای عمان نیز تحت تاثیر خواهد بود که ارتفاع امواج در این روز در سواحل تا ۶ متر و در فراساحل به بیش از ۷ متر نیز می‌رسد و شرایط توفانی بودن دریا تا ظهر دوشنبه (۱۲ مهر) ادامه خواهد داشت.

توصیه شده است هر گونه فعالیت و تردد دریایی با اعمال ممنوعیت و رعایت محدودیت‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم انجام پذیرد.

این توفان از اقیانوس هند به سمت دریای عمان در حال حرکت است. همه کشتی‌هایی که از بنادر ایران قصد سفر به هند و پاکستان را دارند، روزهای جمعه (۹ مهر) و شنبه (۱۰ مهر) در معرض خطر هستند و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

کد خبر 629312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha