مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

با گذشت ۳ماه از زلزله خراسان شمالی هنوز عملیات آواربرداری روستاهای هاور انجام نشده است.

سی سخت

همشهری آنلاین-ستاره حجتی:  ۲۷اردیبهشت امسال بود که زلزله‌ای با قدرت بیش از ۵ریشتر خراسان‌شمالی را لرزاند و اگرچه بدون خسارت جانی جدی به اتمام رسید، اما خانه‌های زیادی را در مانه و سملقان، گرمه و جاجرم دچار آسیب جدی و تخریب کرد؛ زلزله‌ای که در گلستان نیز احساس شد. بیش از هزار خانه در شهرها و روستاهای این شهرستان از جمله دهستان هاور تخریب شدند یا به میزان بالایی خسارت دیدند.
حالا با گذشت بیش از ۳ماه از این حادثه غیرمترقبه در بخش‌هایی از جمله روستاهای هاور نه فقط ساکنان هنوز در چادر زندگی می‌کنند، بلکه عملیات آواربرداری هم به پایان نرسیده است.

 چادرنشینی در سرمای پاییز
محمد ملکی، یکی از اهالی هاور می‌گوید: از زمان زلزله تاکنون با همسر و ۳فرزندم در چادر زندگی می‌کنیم. خانه ما کامل تخریب شد و در حال حاضر فقط عملیات پی‌کنی آن تمام شده است. پاییز از راه می‌رسد و همین حالا هم به ویژه در شب‌ها سوز و سرمایش را آورده. بی‌شک خانه‌های ما تا زمستان هم تکمیل نخواهد شد.  
رضاقلی یکی دیگر از اهالی هاور و هنوز ساکن چادر است. رضاقلی ۴فرزند دارد و مسئولیت زندگی پدر و مادرش هم با اوست. می‌گوید: خانه‌ای که قرار است برای ما ساخته شود، فعلا در مرحله پی‌کنی است. نمی‌دانم با داشتن فرزند کوچک و پدر و مادر بیمار چطور باید پاییز را سر کنیم.  
او ادامه می‌دهد: ابتدا به ما ۲چادر هم نمی‌دادند. می‌گفتند شما یک خانواده هستید. طمع نکنید. ۸نفر آدم را که نمی‌شود در یک چادر جا داد. حالا سرما و باران و برف یک طرف، چند وقت دیگر بچه‌هایم باید بروند پی درس و مشقشان. چطور باید در چنین محیطی درس بخوانند. چادرهایمان وسط آوار است. می‌گویند روستاهای شما صعب‌العبور است و نمی شود آواربرداری کرد. یعنی این‌قدر معطلی لازم بود؟  
زهرا مقدم هم یکی از اهالی هاور و دانشجوی اصفهان است و با شیوع کرونا به خانه برگشته بود. حالا او نیز در چادر در کنار خانواده‌اش زندگی می‌کند. او نیز می‌گوید: حداقل کاری که می‌توانستند برای ما انجام دهند این بود که فضایی برای اسکان موقت در نظر بگیرند. مثلا سوله‌ای پیش ساخته می‌آوردند یا حداقل کانکس را جایگزین چادر می‌کردند. مردم از این چیزها که اطلاع ندارند، اما خود مدیران می‌دانند کارهایشان چقدر زمان‌بر است و در این مدت نمی‌شود مردم را زیر یک پارچه در گرما و سرما رها کرد.  

 صعب‌العبور بودن هاور
گویی زندگی و استقرار چادرها در میان آواری از آنچه روزی زندگیشان بود، تحمل روزهای چادرنشینی را سخت‌تر کرده است. استاندار خراسان شمالی اما دلیل این تعلل را صعب‌العبور بودن راه‌های روستایی می‌داند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم آواربرداری پیش از زمستان تمام شود چون طبیعتا با فرارسیدن فصل زمستان، انجام این امور نیز دشوارتر خواهد شد.  
محمد علی شجاعی با بیان اینکه با بررسی‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پس از زلزله ۴۰واحد مسکونی باید به تمامی ساخته می‌شد، می‌افزاید: از مجموع این ۴۰واحد احداثی، ۹واحد به مرحله سقف، ۲۱واحد به مرحله فونداسیون و سایر واحدها در حال پی‌کنی و برای ۳۹واحد تعمیر و بازسازی نیز تشکیل پرونده شده است.  
او با تاکید بر اینکه پس از وقوع زلزله به فاصله اندکی چند تیم به این روستاها اعزام شدند و مصوبات ویژه‌ای هم برای حل مشکلات این روستا به تصویب رسیده است، اظهار می‌کند: متاسفانه ۱۰کیلومتر از راه دسترسی روستای هاور صعب‌العبور و کوهستانی است. به دلیل وجود چنین شرایطی درصدد اتمام آواربرداری و حمل مصالح تا قبل از شروع فصل سرما 
هستیم.
شجاعی هدف‌گذاری اصلی دولت را اسکان دوباره مردم در واحدهای احداثی تا پیش از شروع فصل سرما می‌داند و می‌گوید: دستورات لازم مبنی بر تسریع واحدهای مسکونی به بنیاد مسکن استان داده شده است و امیدواریم با تسریع کارها همه اهالی پیش از فرارسیدن زمستان دوباره به خانه‌های خود برگردند.

کد خبر 629267

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha