سازمان جهانی بهداشت دوباره بررسی درباره منشا کروناویروس جدید در چین از جمله احتمال نشت این ویروس از آزمایشگاهی در این کشور را از سر می‌گیرد.

ٌٌWuhan

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه وال استریت ژورنال از قول مقامات سازمان جهانی بهداشت نوشت این سازمان در حال ایجاد «گروه مشاوره علمی منشاء عوامل بیماری‌زای جدید» برای بررسی شیوع‌های آینده ویروس‌های جدید در جهان است و یکی از نخستین وظایف این گروه مشاور تعیین این موضوع است که آیا کروناویروس عامل پاندمی فعلی ممکن است از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون نشت کرده باشد یا نه.

به نوشته وال استریت ژورنال این گروه شامل ۲۰ متخصص از جمله کارشناسان ایمنی آزمایشگاه، امنیت زیستی، متخصصان ژنتیکی و کارشناسان بیماری‌های حیوانی خواهد بود.

این نظریه که کروناویروس جدید در اواخر سال ۲۰۱۹ از انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان به بیرون نشت کرده و باعث همه‌گیری جهانی شده است، از همان ابتدای پاندمی مطرح بود. تا همین تابستان امسال این نظریه بی‌اعتبار شمرده می‌شد، اما پس از آن دانشمندان متعددی گفته‌اند که هنوز نمی‌توان این نظریه را رد کرد.

هم گروهی که از جانب سازمان جهانی بهداشت در ماه ژانویه امسال از چین دیدار کردند و هم یک گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که در ماه اوت منتشر شد، به نتیجه‌گیری قاطعی درباره رد نظریه نشت ویروس از آزمایشگاه نرسیدند.

گروه سازمان جهانی بهداشت نتیجه‌گیری کرد که احتمال نشت کروناویروس از آزمایشگاه بسیار کم است و سناریوی محتمل انتقال ویروس از خفاش یا پانگولین به انسان‌ّ‌ها است. گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هم به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده است وجود ندارد.

چین نظریه نشت ویروس از آزمایشگاه را رد می‌کند و برخی از مقامات چینی بدون ذکر شواهد خاصی گفته‌اند که برعکس ویروس ممکن است از یک آزمایشگاه ارتش آمریکا خارج شده بود و سازمان جهانی بهداشت باید این ازمایشگاه را بررسی کند.

چندین عضو گروه سازمان جهانی بهداشت که در ماه ژانویه از چین دیدن کردند، گفته‌اند که مقامات چینی از تسلیم برخی از اطلاعات کلیدی درباره شیوع از جمله داده‌های خام مربوط موارد اولیه بیماری که می‌تواند زمان و چگونگی شروع شیوع کووید-۱۹ را روشن کند، اجتناب کرده‌اند.

کد خبر 629184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha