مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

قطع مدت‌دار برق در تابستان امسال سبب توقف برخی خطوط تولید و آسیب دیدن واحدهای صنعتی و تولیدی استان البرز شد.

صنعت

همشهری آنلاین- زهرا اشرف‌زاده: در طول تابستان امسال قطع برق به یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور تبدیل شد؛ چالشی که به‌نظر می‌رسد تبعات آن بر بخش تولید، بیش‌ از بخش‌های دیگر بوده‌است. این‌درحالی‌است که شهرک‌های صنعتی استان البرز این روزها با چالش‌های اساسی ازجمله کاهش تولید و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران مواجه شده‌اند و کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند بخش عمده‌ای از این مشکلات از تبعات قطع برق است. این موضوع درحالی است که براساس اعلام روابط‌عمومی اداره برق استان، بیشتر خاموشی‌های اخیر به سمت صنایع سوق داده شد؛ خاموشی‌هایی که تا پایان شهریورماه به‌صورت محسوسی ادامه داشت و همین موضوع صدای صنعتگران و تولیدکنندگان را هم درآورد.

زیان تولید کنندگان
مدیرعامل یک کارخانه قفل و یراق در البرز دراین باره می‌گوید: گاهی اوقات دستگاه‌هایی که با رایانه کار می‌کنند، براثر قطع برق می‌سوزند و کارگران که در روز ۷ساعت کار می‌کردند، با قطع چند ساعته برق کاری نمی‌توانند انجام دهند و علاوه بر آسیب دیدن دستگاه‌ها، باید روزانه ۵میلیون‌تومان حق بیمه و ۲۵میلیون تومان حقوق آنها را پرداخت کنیم. «جعفر رجبی» می‌افزاید: اگر قرار است قطع برق در پاییز هم ادامه داشته باشد، مسئولان اداره برق استان باید زمان خاموشی‌ها را به‌صورت دقیق اعلام کنند که ما هم دستگاه‌ها را براساس آن تنظیم کنیم و کارگران را در آن ساعت به کار بگیریم، اما متأسفانه با وجود اینکه بارها گفته‌اند زمان‌بندی دقیق خاموشی‌ها اعلام خواهد شد، اما هنوز این اتفاق به‌صورت کامل محقق نشده‌است.

تعطیلی واحدهای تولیدی
یکی از فعالان صنعتی در مجموعه شرکت‌های بزرگ تولید فولاد در شهرک صنعتی اشتهارد که قطع برق سبب تعطیلی موقت تولید آن شده‌است، می‌گوید: این مجتمع ازنظر مشتری‌مداری و بازارفروش، تولید و عرضه در جایگاه خوبی قرار دارد، اما در ماه‌های گذشته به‌دلیل قطع برق، تولیدات ما کاهش محسوسی داشته‌است.
«رضا حق‌شناس» می‌افزاید: متأسفانه تاکنون خاموشی‌ها همچنان در صنایع وجود دارد. دستگاه‌ها و موتورهای خط نورد توان بار زیادی دارند، در نتیجه ابتدا به مجموعه ما اجازه فعالیت «تک‌نوبت» داده شد، اما قطع برق خسارت‌های زیادی به کوره شرکت تحمیل کرد، چراکه خاموشی و سردی ناگهانی کوره زمینه‌ساز تخریب آجرهای نسوز داخل آن می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بازار نیازمند تولید است، رکود چند روزه در خط تولید، قیمت محصول را بالا می‌برد؛ همانطور که نمونه آن را با تعطیلی برخی کارخانه‌های سیمان دیدیم و این کالا با افزایش قیمت چند برابری قیمت مواجه شد.

کارگران، دل‌نگران بیکاری
کارگر یک واحد تولیدی فعال درشهرک صنعتی اشتهارد نیز دراین زمینه می‌گوید: قطع برق کارگران را هم نگران کرده‌است، چراکه با توجه به وضعیت به‌وجود آمده، برخی کارخانه‌ها تعدیل نیرو را در دستورکار خود قرار دادند. به‌همین دلیل نگران هستیم این اتفاق برای‌ ما هم رخ دهد. «رحیم امینی» می‌افزاید: همین حالا هم حقوق‌ها دیر پرداخت می‌شود که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، کاهش تولید به‌دلیل قطع برق است. هرچند برخی از واحدهای صنعتی با ژانراتورهای برق این مشکل را تا حدودی کاهش داده‌اند، اما همه واحدهای صنعتی ژانراتور ندارند.

چالش تعدیل نیرو و کمبود کالا 
مدیرعامل شهرک صنعتی اشتهارد نیز با گلایه از قطع چند ساعته برق دراین شهرک می‌گوید: در مقطعی هر روز ۶ ساعت برق شهرک صنعتی اشتهارد قطع می‌شد. همین موضوع سبب ضعف و رکود دراین شهرک شد. این درحالی‌است که متأسفانه به‌نظر می‌رسد برخی مسئولان استان توجه کافی به این موضوع ندارند و به‌سادگی از کنار آن رد می‌شوند. «میثم نیک‌نژادی» می‌افزاید: اگر این رویه در فصل پاییز هم ادامه یابد، شاهد ناتوانی واحدهای تولیدی این شهرک در اجرای قراردادهایشان، تأخیر در پرداخت‌ها و درنهایت کمبود کالاها خواهیم بود. وی عنوان می‌کند: از مسئولان استان تقاضا داریم که اگر قرار است قطعی‌ برق ادامه یابد، به‌صورت عادلانه توزیع و بار آن تنها بر دوش شهرک‌های صنعتی که هزاران نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، نباشد.

لزوم پرداخت خسارت 
رئیس اتاق بازرگانی البرز هم با بیان اینکه قطع برق آسیب‌های جدی به صنایع استان وارد کرد، می‌گوید: قطع مدت‌دار برق سبب توقف تولید و آسیب دیدن واحدهای صنعتی و تولیدی استان شد و موجی از نارضایتی درمیان صنعتگران استان ایجاد کرد که باید مورد توجه مسئولان قرارگیرد. بارها این موضوع را به مدیران استان و حتی مسئولان وزارت نیرو منتقل کرده‌ایم و باید برای آن چاره‌اندیشی شود. «پرهام رضایی» ادامه می‌دهد: براساس «ماده۲۵» قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار، اگر خسارتی ناشی از بروز مشکل در زیرساخت‌هایی مانند برق به واحدهای صنعتی وارد شود، باید این خسارت‌ها ازسوی دولت جبران شود. درحال‌حاضر که حجم بالایی از مواد اولیه واحدهای تولیدی براثر خاموشی‌های طولانی‌مدت از بین رفته است، این سئوال اساسی مطرح می‌شود که متولی پرداخت خسارت به این واحدهای صنعتی کدام اداره است؟ وی با بیان اینکه مشکل باید به شکل اساسی رفع شود، اضافه می‌کند: دراین زمینه باید به راهکارهای مناسبی دست پیدا کنیم و به نحوی برنامه‌ریزی شود که سال‌های آینده در چنین روزهایی دچار این‌گونه مشکلات نشویم. البرز قطب صنعتی کشور است و واحدهای بزرگ صنعتی زیادی دراین استان فعالیت می‌کنند که باید در همه زمینه‌ها، ازجمله تأمین زیرساخت‌هایی مانند برق، حمایت شوند تا در سال‌های آیند که احتمالا هوا گرم‌تر و کم‌آبی بیشتر خواهد بود، با چنین مشکلی روبه‌رو نشوند.

تأمین برق از طریق انرژی خورشیدی 
استاندار البرز نیز با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با وزارت نیرو برای پرداخت خسارت به تولیدکنندگان می‌گوید: وزارت نیرو برنامه‌هایی برای جبران خسارت دارد و ما هم در استانداری پیگیر موضوع خواهیم بود. «عزیزالله شهبازی» ادامه می‌دهد: برای تأمین برق ایجاد پست برق ۴۰۰کیلوواتی در باغستان درحال انجام است که انتظار داریم هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. همچنین اقدام‌های بسیاری برای تأمین برق از طریق انرژی‌ خورشیدی انجام شده‌است. وی اضافه می‌کند: به‌عنوان مثال در شهرستان اشتهارد بیش‌از ۲هزارو ۸۰۰هکتار زمین برای این منظور تعیین و به چند متقاضی هم مجوز و پروانه کار داده شده‌است که باید هرچه زودتر در اراضی مربوط پنل‌های خورشیدی نصب شود.

کد خبر 629103

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha