وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت آموزش حضوری حرکت کنند، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی واکسن را دریافت کردند و آموزش در برخی دانشگاه‌ها بسته به شرایط رشته و دانشگاه کاملا حضوری یا تلفیقی از حضوری و مجازی است.

بهرام عین‌اللهی ـ وزیر بهداشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با تأکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ شهید در حوزه سلامت تقدیم جامعه کردیم، گفت: همان طور که کشور ایران یعنی هویت، تاریخ، فرهنگ را معنی می‌دهد و مردم ما در صحنه‌های مختلف درخشیدند در عرصه سلامت نیز پرسنل ما خوش درخشیدند و ما بیش از ۲۰۰ شهید تقدیم جامعه کردیم.

وی افزود:  همچنین در اوج تخریب‌هایی که بسیاری از کشورها علیه ما انجام دادند ما در عرصه واکسیناسیون کار بزرگی را انجام دادیم، به طوری که در هفته گذشته ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن را تزریق کردیم یعنی در یک هفته به اندازه کل کشور اروپا واکسن زدیم.

وزیربهداشت در ادامه تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران باید به عنوان ایرانی بودن خود افتخار کند و من بسیار متأسف بودم که سال های گذشته این اسم از دانشگاه حذف شد و دانشگاه علوم پزشکی ایران باید جهش بزرگی در عرصه علم و دانش داشته باشد.

دکتر عین اللهی با تأکید بر اینکه اوایل شروع کروناویروس با تهدیدهایی مواجه شدیم، گفت: با ادامه روند کرونا ما توانستیم بسیاری از این تهدیدها را در عرصه های مختلف از جمله آموزشی به نقاط قوت تبدیل کنیم. آموزش های مجازی به همراه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری گسترش خوبی پیدا کردند و تحول بزرگی در این عرصه ایجاد شد به طوری که به هیچ عنوان آموزش های ما متوقف نشدند.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد دانشجویان ما واکسینه شدند، گفت: تقریبا تمامی اساتید ما واکسن دریافت کردند و در حال حاضر کلاس های آموزشی دانشگاه ها به صورت تلفیقی آغاز شدند.  بسته به شرایط هر رشته و دانشگاه، آموزش های خود را به صورت حضوری و یا تلفیقی آغاز کردیم، اما سیاست ما این است که باید به سمت آموزش حضوری حرکت کنیم.

دکتر عین اللهی همچنین تأکید کرد: بسیاری از مناطق محروم کشور به اساتید مجربی که در تهران بودند دسترسی نداشتند. خوشبختانه با ضبط و انتشار محتوای کلاس ها تقریبا روش های تکمیلی آموزش نیز در اختیار دانشجویان این مناطق قرار گرفت. باید طرح تحول آموزش را به صورت جدی اجرایی کنیم و امیدواریم با این روش جدید، دانشگاه ها به سمت پیشرفت علم و دانش حرکت کنند.

روش آموزشی باید تغییر کند

وی با تأکید بر اینکه روش آموزش در دانشگاه‌ها باید تغییر کند، خاطر نشان کرد: گاه اساتید روش های آموزشی خود را به شکل جزوه و روخوانی که آفت های آموزش بودند ادامه می دادند.  باید ما روش های جدید آموزش را جایگزین آن کنیم و دانشجویان مشارکت فعالی در آموزش داشته باشند و پرسش و پاسخ در کلاس ها تقویت شود.

به گفته وی، براساس روش تحول آموزش دانشگاه های علوم پزشکی کلیه اساتید جوان باید قبل از شروع به کار روش تدریس دروس را دوره ببینند چرا که استاد فقط وظیفه اش این نیست که تخصص داشته باشد بلکه باید روش های آموزشی را نیز یاد بگیرد.

دکتر عین اللهی با تأکید بر اینکه نحوه آموزش و حضور اساتید در کلاس های درس در ارتقای آن ها تأثیر جدی دارد، گفت: براساس آیین نامه جدید ارتقاء، اساتیدی که از کلاس های آموزشی حضور پیدا می کنند و از روش های نوین آموزشی استفاده می کنند ارتقای بالایی می گیرند، چرا که متأسفانه گاهی برخی از اساتید ما حتی یک ساعت نیز در کلاس های آموزشی حضور پیدا نمی کنند که این مسائل در آیین نامه جدید لحاظ خواهد شد. بنابراین آموزش در طرح تحول به صورت الزامی مورد توجه قرار می گیرد.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه مقالاتی با موضوع کرونا امتیازی دوبرابر دریافت خواهند کرد، گفت: پژوهش ها در دانشگاه ها باید کاربردی باشند و اساتیدی که پژوهش های کاربردی داشته باشند امتیاز بالاتری خواهند گرفت.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند جهشی بزرگ در عرصه مسائل فرهنگی دانشگاه ها هستیم، گفت: در طرح تحول آموزش و همچنین ارتقای اساتید، فعالیت های فرهنگی آن ها نیز لحاظ خواهد شد. در واقع ما کشوری با سابقه عظیم فرهنگی هستیم به همین جهت باید جهشی در مسائل فرهنگی اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان صورت بگیرد و ما شاهد تحول در این عرصه باشیم.

وی تأکید کرد: ما در دوره شیوع کرونا در حوزه آموزش های مداوم با مشکلاتی مواجه شدیم که این آموزش ها باید به صورت حضوری و در قالب گروه های کوچک از سر گرفته شود.
وزیر بهداشت تأکید کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند و ۲۰ هزار استاد نیز آموزش های آن ها را بر عهده دارند.

دکتر عین اللهی با تأکید بر اینکه فوت دستیاران در کشور قابل قبول نیست، گفت: متأسفانه در سال های اخیر مشکلاتی برای دستیاران و همچنین پرستاران ایجاد شد که باید با مداخلات جدی و ریشه ای حل شود چرا که مرگ آن ها قابل قبول نیست و باید حقوق آن ها به موقع پرداخت شود.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه معوقات خدمت گزاران حوزه سلامت باید پرداخت شود، گفت: گاها این معوقات از دی ماه گذشته باقی مانده بود که ما از هفته گذشته پرداخت آن را آغاز کردیم.

کد خبر 628847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha