مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

چهارمحال و بختیاری چند سالی است که با خشکسالی کم‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند و دیرپایی این پدیده به عرصه‌های طبیعی و رویشگاه‌های نباتی استان به شدت آسیب وارد کرده و این مساله باعث شده تا استان در معرض خطر سیلاب قرار گیرد.

سیل مراوه‌تپه

به گزارش همشهری آنلاین، سالی آبی گذشته، سال خوبی برای کشاورزان و دامداران چهار محال و بختیاری نبوده و به شدت آنها را در شرایط دشواری قرار داده است. سوای این مساله کاهش بارش‌ها به ویژه برف در ارتفاعات سبب خشک و کم‌اب شدن بسیاری از چشمه‌ساران استان شده که این عوامل کاهش رویش گیاهان در ارتفاعات و خشک شدن خاک اراضی کوهستانی را به همراه داشته است.

تجربه چند سال اخیر نشان داده است خشک شدن خاک و کاهش رویش گیلهان در ارتفاعات مقاومت و تاب‌آوری خاک‌ها را هنگام بارش‌ها به ویژه رگبارها و بارش‌ها سیل‌آسا را به شدت پایین می‌آورد و در نتیجه در پی هر بارش شدیدی، جاری شدن رواناب‌ها، سیلاب‌های همراه با گل و لای و طغیان رودخانه به وقوع پیوسته است.

پیش‌بینی‌های سال آبی جاری هم نشان می‌دهد که در یکی دو ماه اول پاییز امسال سامانه بارشی خاصی وارد منطقه چهار محال و بختیاری نشود، مساله‌ای که تابآوری خاک اعلب مناطق را به شدت کاهش خواهد داد.

سیلاب استان را تهدید می‌کند

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در استان نقطه امنی در خصوص خطر وقوع سیلاب وجود ندارد.

خسرو کیانی ادامه داد: در نیمه دوم سال تمامی مناطق استان در معرض خطر سیلاب قرار دارد که برای مهار و پیشگیری از وقوع احتمالی این رخداد طبیعی تاکنون ۶۰ درصد آمادگی ایجاد شده است.

وی افزود: هر چند می‌توان گفت شدت این رخداد طبیعی در برخی نقاط از جمله مناطق شمالی نسبت به مناطق جنوبی  کمتر است، اما باید در تمامی شهرستان‌ها آمادگی کافی برای پیشگیری و کاهش خسارت‌های مالی ناشی از آن ایجاد کرد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیلاب یک رخداد طبیعی قابل پیشگیری و پیش‌بینی است، تصریح کرد: با لایروبی مسیل‌ها، شناسایی و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز، شناسایی نقاط حادثه‌خیز و سایر اقدامات پیشگیرانه می‌توان در وهله اول از وقوع خسارت جانی که خط قرمز این اداره‌کل است، جلوگیری کرد و سپس خسارت‌های مالی اجتناب‌ناپذیر را به حداقل رساند.

کیانی، تغییر اقلیم را عامل مهمی در وقوع سیلاب‌های ناگهانی دانست و گفت: اگر چه سازمان هواشناسی برای استان پاییز کم‌بارشی را پیش‌بینی کرده است اما به سبب تغییر اقلیم احتمال وقوع بارش‌های شدید در مدت زمان اندک وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که در این خصوص احتیاط لازم را به کار گرفت.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: علاوه‌بر خطر وقوع سیلاب، تبعات ناشی از آن شامل رانش زمین و ریزش کوه نیز وجود دارد که برای مقابله با آن نیز باید آمادگی لازم ایجاد کرد.

کیانی با اشاره به شناسایی ۲۰۴ نقطه حادثه‌خیز در حاشیه رودخانه‌های استان، افزود: اسکان و ساخت‌ و ساز در این مناطق می‌تواند در هنگام وقوع سیلاب بسیار پرخطر باشد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد رخدادهای طبیعی جنبه اقلیمی و جوی دارد و در نیمه دوم سال احتمال وقوع آن بیشتر است، تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و وجود مناطق سخت‌گذر برای مقابله با این حوادث به امکانات و تجهیزات قابل توجهی نیاز است و اگر چه در سال‌های اخیر تجهیزات مناسبی در اختیار استان قرار داده شده، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد.

آغاز بارش‌های موثر از آذر ماه

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری هم از آغاز بارش‌های موثر استان در آذرماه خبر داد و گفت: در ماه‌های مهر و آبان، میزان بارش‌ها قابل توجه نیست.

مهران چراغپوربا اشاره به تداوم روند خشکسالی در استان اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی می‌توان گفت که پاییز امسال نیز بارش‌های موثر و در حد نرمالی در استان نخواهیم داشتیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی بارش‌ها در فصل پاییز امسال کمتر از نرمال است، تصریح کرد: امید می‌رود این کمبود بارش‌ها در فصل زمستان جبران شود.

وی با بیان اینکه به طور معمول بارش‌های موثر استان از نیمه دوم آبان باید آغاز شود، افزود: این در حالی است که امسال این بارش‌ها با تاخیر روبه‌رو شده و از آذر شروع می‌شود.

کد خبر 628836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha