مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

تسریع در اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی است.

ریل

ستاره حجتی- همشهری آنلاین:

رئیس‌جمهوری روز گذشته (جمعه2مهر) در چهارمین سفر استانی خود به ایلام سفر کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام، رسیدگی و تسریع اجرای طرح‌های خاصی را به‌عنوان مطالبات اصلی شهروندان این استان از سیدابراهیم رئیسی عنوان می‌کند.

احمد کریمی با بیان اینکه تسریع در اتصال استان به شبکه ریلی کشور یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی است به همشهری می‌گوید: توسعه ریلی یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی ایلام است که تسریع در روند اجرای آن به‌ویژه با توجه به تردد بالای سالانه زائران از استان بسیار ضروری است. سال گذشته ۹۰میلیارد ریال برای این طرح درنظر گرفته شد و در بودجه۱۴۰۰ نیز ۷۰۰میلیارد ریال و همچنین از محل بودجه توسعه متوازن نیز بین ۱۵۰۰ تا 2هزار میلیارد ریال به پروژه اتصال راه‌آهن ایلام از طریق استان کرمانشاه اختصاص یافت.

سامانه گرمسیری
او تکمیل و تسریع اجرای سامانه گرمسیری در ایلام را یکی دیگر از ضروریات استان و مطالبات بحق بخش کشاورزی مطرح می‌کند و می‌گوید: ایلام با تکمیل سامانه گرمسیری می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید کشاورزی بدل شود. سد کنجانچم بخشی از طرح سامانه گرمسیری است که ۸۵درصد پیشرفت دارد و به‌طور کلی در مجموع پیشرفت ۸۷درصدی سامانه گرمسیری در استان ایلام را شاهد هستیم.

به‌گفته کریمی، بخش‌هایی از این طرح چند سال است متوقف شده و برای پیگیری آن نیازمند تزریق اعتبار هستیم. در مجموع ۵سد نیمه تمام در استان وجود دارد که با تزریق اعتبار روند اجرای کار سرعت پیدا خواهد کرد و پس از بهره‌برداری بخش قابل‌توجهی از مشکلات آبی استان رفع خواهد شد.
سامانه گرمسیری با هدف مهار رودخانه سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های کرمانشاه و ایلام اجرایی شد که از ابتدای آن در شمال کرمانشاه تا موسیان دهلران در ایلام ۴۰۰کیلومتر طول دارد. براساس این طرح، ۱۶هزارو۵۰۰ هکتار از اراضی مرغوب و حاصلخیز این دو استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

توسعه راه‌های مواصلاتی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام همچنین توسعه راه‌های استان را به‌عنوان یکی دیگر از مطالبات حیاتی مردمی نام می‌برد و توضیح می‌دهد: راه‌های مواصلاتی ایلام به واسطه کوهستانی بودن این استان دارای مشکلات زیادی است و این امر موجب شده طرح‌های راهسازی بسیار هزینه‌بر باشد. با وجود این مسیرهای مواصلاتی یکی از ضروریاتی است که می‌تواند زمینه حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کند و درصورت بی‌توجهی به این حوزه توسعه مناطق با مشکل مواجه می‌شود.

کریمی با بیان اینکه 95درصد طرح‌های راهسازی استان فعال و با جدیت در حال اجراست، می‌گوید: ساخت تونل‌های عظیم کبیرکوه، تونل دوم آزادی، بزرگراه ایلام- مهران و بزرگراه دهلران به اندیمشک از طرح‌های بزرگ در حال اجرای استان و نیازمند توجه در تسریع است. درحال حاضر 7تقاطع غیرهمسطح در طول راه‌های استان در حال ساخت هستند. از سوی دیگر علاوه بر راه‌ها توجه به عمران شهری و روستایی از دیگر مطالبات مردمی است که مانند همه طرح‌های عمرانی دیگر بدون ‌اعتبار کافی میسر نخواهد شد.

صنایع پایین‌دستی و سرانه درمانی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام همچنین توجه و توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز در استان به‌ویژه با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه را یکی دیگر از مطالباتی می‌داند که می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌آفرینی در استان شود. کریمی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح می‌دهد: همسایگی با عراق و تردد سالانه زائران از این استان، توپوگرافی منطقه و مرز گسترده نیاز به گسترش و توسعه مراکز و تجهیزات بهداشتی و درمانی را در این استان ایجاد کرده است.

او می‌افزاید: بیمارستان در دست ساخت ۳۷۵تختخوابی استان به‌عنوان یک نیاز ضروری استان تا یک‌ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، اما این بیمارستان همه نیازهای تشخیصی و درمانی ایلام را رفع نمی‌کند و استان به‌ویژه با موقعیت جغرافیایی، مهمان‌پذیری و همچنین شرایط استقرار شهرها و روستاها نیازمند توسعه بیشتر در این زمینه است و درواقع نیاز به توزیع متوازنی از این  امکانات داریم.

ضرورت توسعه ورزشی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام در ادامه با اشاره به اینکه قشر جوان استان به‌شدت نیازمند توسعه فضاهای ورزشی هستند، می‌گوید: والیبال ایلام هم در بخش مردان و هم در بخش بانوان قوی است و استعدادهای زیادی در سایر ورزش‌ها نیز داریم و به همین دلیل مقوله ورزش چه در سطح روستاها و چه در شهرها نه فقط از حیث سلامتی و قهرمان‌پروری، بلکه به‌دلیل تأثیر چشمگیر در کاهش آسیب‌های اجتماعی برای ما مهم است. در حقیقت هرقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، از اعتبار لازم برای مقابله با آسیب‌هایی مانند اعتیاد و جرائم کم کرده‌ایم.

کریمی اظهار امیدواری می‌کند توسعه زیرساختی استان در همه زمینه‌ها همراه مطالبات بحق شهروندان ایلام به‌ویژه آن دسته از مطالباتی‌که به معیشت مردم وابسته است مورد توجه خاص رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت سیزدهم قرار بگیرد.

کد خبر 628830

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha