«از او به یک اشارت، از ما به سر دویدن» مصداق زائرانی است که عاشقانه و پای پیاده به مناسبت روز اربعین راهی کربلا می‌شوند. سفری که توشه آن چیزی جز عشق و ارادت نیست.  

جا ماندیم

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی:   همه‌ساله، در اربعین حسینی، عاشقان و شیفتگان زیادی از سراسر دنیا به زیارت مولای خود می‌روند، اما امسال ۲ سال است که بیماری «کوویدـ ۱۹» از گرد راه رسیده و بسیاری از سفرها و برنامه‌های مذهبی را تعطیل یا تحت‌الشعاع قرار داده است. البته شیفتگان و دانش‌آموختگان عشق امام حسین(ع) خوب می‌داند که فلسفه عبادت و زیارت چیزی جز کمک به همنوع و پاک کردن غبار غم و اندوه از یک دل‌شکسته نیست.  
به همین بهانه، تعدادی از کارمندان آموزش و پرورش پازل دهم پایتخت در پژوهش‌سرای اندیشه پویا برای حمایت از بیماران کرونایی و نیازمندان، پویش «جاماندگان اربعین» را راه‌اندازی کرده‌اند و هزینه‌های سفر به کربلا و نذرهایشان را صرف نیازمندان می‌کنند. در این گزارش، با تعدادی از بانیان اصلی این پویش گفت‌وگو کردیم.

با یک دنیـا حسـرت جـا مانـدیم

«از چند روز مانده به اربعین، همه اهل خانه در تکاپوی سفر بودند. گاهی اوقات حتی برنامه سفر ما دسته‌جمعی و به همراه همکاران بود. چه خاطرات و روزهای خوشی داشتیم... خانوادگی یک کوله‌پشتی سبک و کمی وسیله، به قدر رفع حاجت، داخل کوله می‌گذاشتیم و راهی می‌شدیم. اما ۲ سال است که مخاطره سفر کردن و مبتلا شدن به بیماری، اجازه این کار را از ما گرفته است.»
«فریده تاج‌ور»، مدیر نوبت دوم پژوهش‌سرای اندیشه پویا، این جمله‌ها را که می‌گوید، صدایش بغض‌آلود می‌شود: «۴ دفعه سعادت حضور در پیاده‌روی روز اربعین را همراه دوستان و همکاران داشتم. اما این بیماری منحوس مانع سفر رفتن ما شده است. این سفر نرفتن به منزله تعطیلی عشق و ارادت ما به آقا امام حسین(ع) نیست.»

با یک دنیـا حسـرت جـا مانـدیم

  • دریافت کپسول اکسیژن با زیارت عاشورا 

«عبادت چیزی جز گره‌گشایی از خلق خدا نیست. همه سفرهای زیارتی و ادای نذرها برای افزایش معنویات است و حمایت و کمک به همنوع چیزی کم از عشق و ارادت به ائمه ندارد.»
تاج‌ور با اشاره به این موضوع می‌گوید: «همه همکاران ما اهل دل هستند و از اینکه برای قطع زنجیره این بیماری به میل خودمان راهی این سفر پر فیض معنوی نمی‌شویم ناراحت هستیم. اما چاره چیست؟ به همین دلیل، با همراهی تعدادی از همکاران که پای ثابت پژوهش‌سرا هستیم، تصمیم گرفتیم هزینه سفر اربعین و نذورمان را صرف انجام کار خیر کنیم. همکاران استقبال کردند و کم‌کم اقوام، دوستان و آشنایان و خیّران هم پای کارآمدند تا این حرکت دوام و فعالیت بیشتری داشته باشد. روزهای اول یک گروه ۵‌نفره تشکیل دادیم، اما حالا یک گروه بزرگ ۶۰ تا ۷۰ نفره داریم. سال گذشته برای بیماران کرونایی این مرکز تعدادی کپسول اکسیژن تهیه کردیم.شرطمان هم این شد که هرکسی از این کپسول‌ها استفاده می‌کند به نیت خیرات برای اموات و شهدای کربلا یکبار زیارت عاشورا را بخواند.»
به گفته تاج‌ور، تهیه دارو برای بیماران کرونایی، تهیه دارو برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و بیمار بی‌بضاعت و... از دیگر کمک‌های این پویش برای نیازمندان و خانواده‌های کم‌برخوردار است.  

با یک دنیـا حسـرت جـا مانـدیم

  • کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پویش، حمایت از مشاغل آسیب‌دیده و بانوان سرپرست خانوار است. «فاطمه کارزی»، کارشناس پژوهش‌سرای اندیشه پویا، در تکمیل صحبت همکارش این نکته را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «اعضای گروه و خیّرانی که ما را همراهی می‌کنند، به اندازه وسعشان، هرکدام گرهی از مشکلات مردم باز می‌کنند. علاوه بر این، هرکدام از اعضا هم به تنهایی عضو گروه‌های خیریه‌ای هستیم که برای حل مشکلات خانواده‌های کم‌برخوردار از یکدیگر کمک می‌گیریم. برای مثال، بخشی از فعالیت‌هایمان را در حوزه کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی متمرکز کردیم. چند وقت پیش، یک خانم سرپرست خانوار نیاز به چرخ خیاطی برای امرار معاش داشت که از طریق یک گروه خیریه برایش تهیه شد.»
کارزی با بیان اینکه دلش برای سفر دوباره به کربلا حسابی پر می‌کشد، ادامه می‌دهد: «هرچه می‌کنیم برای رضای خدا و آرامش دلمان است. ما که از عشق و علاقه‌مان دور افتادیم، به میل خودمان برای کمک به کادر درمان و حمایت از کسانی که می‌دانیم با یک قدم کوچک و ساده ما چقدر خوشحال می‌شوند، عشق و ارادتمان به سرور وسالار شهیدان را با شادکردن دیگران نشان می‌دهیم.»

با یک دنیـا حسـرت جـا مانـدیم

  • کمک برای ودیعه مسکن 

«همه آنچه را از زیبایی‌ها و توشه‌های بهشتی روایت می‌کنند در سفر اربعین یک‌باره می‌توان تجربه کرد.» «منیره آزادمنش»، از دیگر کارشناسان پژوهش‌سرای اندیشه پویا، این را می‌گوید و اضافه می‌کند: «۱۰ بار سعادت سفر به کربلا را داشته‌ام و در این میان ۷ بار در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌ام. طبعا، سفر نرفتن در ایام اربعین برایم سخت بود، به‌ویژه برای دیدار دوباره با مردم و شیعیان عراق که حسابی مهمان‌نواز و عاشق میزبانی از زائران کربلا هستند.

اما برای قطع این زنجیره و نجات جان مردم باید از این سفر چشمپوشی می‌کردم. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم شیوه بهره‌مندی از برکات معنوی این سفر را تغییر دهیم. در میان همکاران، خیریه کوچکی برای انجام کارهای عام‌المنفعه داشتیم. تقریباً از سال گذشته هم همه‌گیری کرونا مطرح شد و با حذف برپا کردن دیگ‌های نذری و مراسم‌ عزاداری، همه هزینه‌های این مراسم را در قالب کمک‌های خیریه به نیازمندان اختصاص دادیم. برای مثال، قربانی‌ها و ارزاق را برای خانواده‌های کم‌برخوردار کنار گذاشتیم یا با معرفی برنامه تلویزیونی "سمت خدا»، با همراهی خیران، به درمان زوج‌های نابارور نیازمند کمک کردیم.»

با یک دنیـا حسـرت جـا مانـدیم


یکی از اقدامات مهم این پویش که امسال هم می‌تواند ادامه پیدا کند تأمین هزینه ودیعه مسکن است. آزادمنش این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «سال گذشته مدارس مجازی بود و خانواده‌ها شاید کمتر برای رفت‌وآمد بچه‌ها، با توجه به فاصله خانه و مدرسه، مشکل داشتند. اما امسال با توجه بازگشایی مدارس این موضوع دوباره پررنگ می‌شود. تأمین ودیعه مسکن برای تهیه خانه مناسب و نزدیک به مدرسه، ویژه خانواده‌های نیازمند، از برنامه‌های پویش امسال است. امیدواریم بتوانیم با همین امکانات اندک و همراهی خیران، گام‌های مؤثری برای توانمندسازی نیازمندان ساکن منطقه برداریم.»

کد خبر 628788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha