عضو شورای شهر تهران در بازدید سر زده از محله عباس آباد در شهر ری، به دغدغه اهالی اشاره کرد و گفت که کانال متعفن فاضلاب روی زندگی مردم سایه انداخته و روند زیست را در این محله مشکل کرده است.

بازدید امانی از منطقه 20

به گزارش همشهری آنلاین، عباس آباد محله‌ای در حریم شهر تهران است که بزرگ‌ترین معضل، بوی تعفن کانال فاضلابی است که از حاشیه آن گذر می‌کند. به گفته ناصر امانی این کانال در گذشته فاصله زیادی با خانه ها داشت اما با رونق ساخت و ساز، امروز در کنار آنها قرار گرفته است. این عضو شورای شهر تهران در جریان بازدید گفت: «این کانال از مرکز تصفیه جنوب خارج شده و به سمت ورامین می‌رود. مطابق با بررسی‌ها؛ حجم فاضلاب وارداتی به این تصفیه خانه بیش از ظرفیت است و بخشی از این فاضلاب بدون تصفیه وارد محیط زیست می‌شود. همچنین آب‌های سطحی و فاضلاب مناطق ۴.۱۳، ۱۴.۱۵ و ۲۰ از آنها می گذرند و زمستان‌ها حجم آب کانال افزایش پیدا می‌کند و بوی تعفن شدیدتر می شود و حیوانات موذی چون موش در آن لانه می کنند و همین امر سبب نارضایتی شهروندان شده است.»
سقوط کودکان در کانال فاضلاب
او با بیان اینکه همجواری کانال و خانه‌های مسکونی ناامنی ایجاد کرده است، گفت: «بریده شدن میله‌های حفاظ اطراف کانال توسط معتادان متجاهر، افتادن بچه‌ها در کانال و  تبدیل شدن حاشیه آن به زباله‌دانی از جمله گلایه‌هایی بود که اهالی مطرح کردند. به اضافه آنکه وصل نشدن فاضلاب محله به شبکه فاضلاب شهر تهران سبب شده، بخشی از فاضلاب خانگی سر از جوی‌های آب دربیاورد.»
امانی ادامه داد: «آنطور که آقای افشار، شهردار منطقه ۲۰ در جمع اهالی محل مطرح کرد؛ بارها درباره میزان نیترات کانال فاضلاب با شرکت آبفا مکاتبه کرده و گفته که میزان آن از حد استاندارد بالاتر است و به همین دلیل سبب رشد جلبک در محدوده عبوری آن می‌شود. موضوعی که از سوی این شرکت مورد پیگیری قرار نگرفته است.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: «هرچند ایمن‌سازی اطراف کانال بر عهده این شرکت است اما با این وجود شهردار منطقه اعلام کرد در قسمت‌هایی که حفاظ فلزی بریده و دزدیده شده‌اند، حفاظ جدید نصب خواهد شد و طعمه‌گذاری برای موش‌ها با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود.»
علت جاری شدن فاضلاب خانه‌ها در جوی‌های آب
امانی با اشاره به جاری شدن فاضلاب خانه‌ها در جوی‌های آب گفت: «کوچک بودن متراژ خانه‌ها دلیل شرایط فعلی است. اغلب خانه‌ها برای فاضلاب دستشویی خود یک چاه جزبی ایجاد کردند اما به دلیل متراژ پایین خانه، فاضلاب روشویی رو احداث نکرده و آن را به سمت کوچه و جوی آب هدایت می‌کنند. موضوعی که سازمان محیط زیست باید به آن ورود کند.»
این عضو شورا از پیگیری برگزاری جلسه‌ای مشترک میان شرکت آبفا و شهرداری تهران برای حل معضل فاضلاب محله خبر داد و گفت: «با این حال اما شهردار منطقه وعده داد که نظافت جوی‌های آب، مخازن زباله‌ها و کوچه‌ها را با دقت بیشتری برای رفاه حال اهالی پیگیری کند.»
این عضو شورا ادامه داد: «بوستان امام علی نیز یکی دیگر محل‌هایی بود که اهالی نسبت به نور کم و شرایط فضای سبز آن گلایه داشتند. گل فروش محله حتی پیشنهاد گل‌کاری پارک به هزینه خود به شرط مجوز شهرداری را مطرح کرد. اما به گفته شهردار منطقه، وزارت نیرو اعلام کرده که باید ساعت ۱۲ شب چراغ‌های پارک‌ها خاموش شود. البته ایشان وعده بهبود شرایط را داد اما از حق‌آبه کم شهرری برای آبیاری فضای سبز  نیز گلایه داشت.»
رها شدگی ۲۰ساله سازه مدرسه‌
امانی به مدرسه رها شده هم اشاره و عنوان کرد: «به گفته اهالی عباس‌آباد د؛ ۱۴ سال پیش زمان احداث دانشگاه پیام نور، یک مدرسه که اوایل دهه ۸۰ توسط خیران ساخته شده و دو خانه در محوطه آن قرار داشته‌اند. در حال حاضر نه تکلیف جابه جایی خانواده‌ها و خانه‌های آن‌ها در داخل دانشگاه مشخص شده و نه مدرسه‌ای که در این بی‌مدرسه‌ای محل عباس‌آباد بدون استفاده رها شده و پنجره و چارچوب‌هایش از سوی معتادان متجاهر و یا افراد بی‌خانمان به سرقت می‌رود.»
او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش از وجود چنین مدرسه‌ای بی‌خبر بوده اما با پیگیری مدیران محله پی به وجود آن می‌برد که البته خروجی نداشته و سازه مدرسه به حال خود و بدون استفاده رها شده است. مدتی نیز دانشگاه پیام نور بر آن ادعای مالکیت داشته که فعلا این ادعا از سوی مراجع قضایی رد شده است.»
انتقاد به تغییر کارکرد سرای محله
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اعتراض یکی از اهالی محله به تغییر کارکرد سرای محله گفت: «این شهروند می‌گفت، سرای محله‌ای که با پول شهروندان و برای خدمت به آن‌ها ایجاد شده چرا باید به برخی از کسب و کارها اجاره داده شود؟چرا به طور کامل در خدمت نیازهای آموزشی محله قرار نمی‌گیرد و اجاره دریافتی از کسب و کارها صرف چه اموری می‌شود؟»
امانی اظهار کرد: «شورا نیز بر این باور است که سرای محله باید محلی برای ارائه خدمات رفاهی از جمله کلاس‌های مختلف آموزشی برای بچه‌ها باشد اما بعد از شیوع کرونا از آنجایی که سرای محله هیچ بودجه‌ای از شهرداری تهران نمی‌گیرد، با مجوز از سوی شهرداری اقدام به اجاره قسمت‌های مختلف ساختمان جهت درآمدزایی برای تامین حقوق و دستمزد کارکنان و اداره سرا کرده است. همچنین سازمان بازرسی شهرداری نیز بر هزینه‌کرد این سراها نظارت دارد و آنطور که مدیر محله می‌گوید؛ بخشی از درآمد سرا صرف کمک‌رسانی به افراد نیازمند نیز می‌شود.»
فقر سرانه‌های ورزشی و فرهنگی
این عضو شورا با اشاره به فقر سرانه‌های ورزشی و فرهنگی در محله «عباس‌آباد» گفت: «به اعتقاد من حل این موضوع نیازمند همکاری دوجانیه دولت و شهرداری است و مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند خلاهای این حوزه را پر کند.»

کد خبر 628777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha