رهبران دنیا در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل، بیش از هر موضوع دیگری به وضعیت تغییرات اقلیمی و واکسن کرونا پرداخته‌اند.

سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، رهبران دنیا، در نشست سالانه مجموع عمومی سازمان ملل، بیش از هر مسئله دیگری درباره گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی و همینطور پیامدهای ویرانگر نابرابری جهانی در توزیع جهانی واکسن کرونا هشدار داده‌اند و خواهان رسیدگی به این دو مسئله حیاتی شده‌اند. پیش از شروع نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم انتظار می‌رفت که رهبران کشورهای جهان به این دو مسئله بپردازند اما لحن هشدارآمیز آنها نشان می‌دهد که به‌شدت نگران این دو تهدید هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، پنجشنبه ۳ رئیس‌جمهور و ۷ وزیر خارجه با استفاده از توصیفات آخرالزمانی این مسئله را مطرح کردند و هشدار دادند که یک کره زمین گرم‌تر، جایی خطرناک‌تر برای زندگی هم هست. مسئله نابرابری جهانی واکسن هم بیشتر در سخنرانی رهبرانی دیده و شنیده شد که بیشترین آسیب را از این مسئله دیده‌اند و چند رهبر آفریقایی از فرصت سخنرانی خود برای انتقاد از تبعیض جهانی در مسئله توزیع واکسن استفاده کردند. به گزارش الجزیره، بیشتر رهبرانی که در سخنرانی‌هایشان به این مسئله واکنش نشان دادند، آنهایی هستند که جمعیت کشورهایشان دسترسی محدودی به واکسن دارند.
 

جنگ بدون گلوله

در مسئله تغییرات اقلیمی، رهبران و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، در جلسه‌ای خواستار اقدامات فوری‌تر مجمع عمومی سازمان ملل شدند و به این مسئله اشاره کردند که مبارزه با گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، باید بخش مهمی از فعالیت محافظت از صلح سازمان در سراسر دنیا باشد. آنها به مناقشاتی که در منطقه صحرای آفریقا ، سوریه و عراق در همین رابطه پیش آمده اشاره کردند. مایکل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند که رئیس این جلسه بود، گفت تغییرات اقلیمی همین حالا باعث بروز مناقشات و درگیری‌های زیادی در بخش‌های مختلف دنیا شده است. نگوین‌خوان، رئیس‌جمهور ویتنام هم گفت تغییرات اقلیمی، جنگ بدون شلیک گلوله است و به اندازه جنگ واقعی باعث لطمه‌های اقتصادی و از دست رفتن جان مردم می‌شود.

تغییرات اقلیمی، از مدت‌ها قبل یکی از محورهای نشست امسال سازمان ملل بوده و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پیش از شروع نشست امسال، درباره آن هشدار داده بود. او درباره گرمایش جهانی گفته است: «اثرات تغییرات اقلیمی، وقتی که با مناقشات همراه می‌شوند، بسیار سهمگین هستند و وقتی که منابع طبیعی مثل آب، به‌خاطر تغییرات اقلیمی مقدس می‌شوند، تنش‌ها و اختلافات به‌شدت اوج می‌گیرد و تلاش‌ها برای ایجاد صلح ناکام می‌ماند.»

شورای امنیت سازمان ملل از سال ۲۰۰۷ به مسئله تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین پرداخته و از آن زمان، چند جلسه در همین‌باره برگزار کرده است. آخرین آنها، زمستان گذشته بود. اما از آنجا که در میان اعضا در این‌باره اختلافات عمیقی وجود دارد، تغییرات اقلیمی در دستور کار این شورا نیست و هنوز هیچ قطعنامه الزام‌آوری در این شورا تصویب نشده است. به همین‌خاطر است که اعضا، از مجمع عمومی درخواست کرده‌اند به این مسئله بپردازد.

امسال همچنین رهبران ملت‌های جزیره‌ای در اقیانوس آرام از کشورهای ثروتمندتر خواسته‌اند با شتاب بیشتری به مسئله تغییرات اقلیمی بپردازند، چون آنها جای دیگری برای رفتن ندارند. دیوید کابوا، رئیس‌جمهور جزایر مارشال در این‌باره گفته است: «واقعیت این است که ما زمین‌های مرتفع‌تری نداریم که روی آنها برویم. دنیا نمی‌تواند تغییرات اقلیمی را بیشتر از این نادیده بگیرد.»
 

بی‌عدالتی کرونایی

برای بسیاری از کشوها اما مسئله دسترسی به واکسن، عاجل‌تر و حیاتی‌تر است؛ چون کرونا ممکن است خیلی زودتر از تغییرات اقلیمی حیات آنها را تهدید کند. وضعیتی که در روزهای اخیر رهبران جهان در سخنرانی‌های خود از شرایط کرونا در کشورشان تشریح کرده‌اند به‌شدت سیاه است. بسیاری از این رهبران، به‌خاطر همه‌گیری کرونا به‌صورت مجازی در نشست امسال شرکت کرده‌اند.

به گزارش الجزیره، سیرل رامافوسا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی درباره اهمیت واکسن در آفریقا گفته است: «واکسن تنها دفاعی است که بشر در مقابل این همه‌گیری دارد. بنابراین بسیار نگران‌کننده است که جامعه جهانی نتوانسته در زمینه ایجاد دسترسی برابر به واکسن کووید-۱۹ به‌درستی عمل کند. باید علیه بشر اعلام جرم کرد، چون ۸۲ درصد واکسن‌های دنیا در کشورهای ثروتمند توزیع شده‌اند و تنها یک‌ درصد به کشورهای کم‌درآمد ارسال شده است.»

او و دیگر رهبران آفریقایی از سازمان ملل خواسته‌اند تا از پیشنهادی که موقتا حفاظت از مالکیت معنوی را معلق می‌کند حمایت کند تا کشورهای بیشتری، به‌خصوص کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط، بتوانند خودشان واکسن تولید کنند.

لحن برخی سخنرانی‌های دیگر اما شدیدتر بود و برای نمونه، هاگه گینگوب رئیس‌جمهور نامیبیا وضعیت موجود در توزیع واکسن را «آپارتاید واکسن» خواند و گفت مایه شرم است که مردم در برخی کشورها می‌خواهند دوز تقویتی سوم را دریافت کنند، درحالی‌که مردم برخی کشورها هنوز دوز اول را هم دریافت نکرده‌اند. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان کشورهایی هستند که تزریق دوز تقویتی سوم را شروع کرده و یا برنامه‌هایشان برای این کار را اعلام کرده‌اند.

ژوآو لوورنسو، رئیس‌جمهور آنگولا هم در سخنرانی خود به نابرابری واکسن کرونا در دنیا پرداخت و گفت که این میزان اختلاف، شوکه‌کننده است. او گفت: «این میزان نابرابری اجازه می‌دهد که برخی کشورها دوز سوم را بزنند در حالی که در دیگر کشورها، همانند چیزی که در آفریقا شاهدیم، اکثریت جمعیت حتی دوز اول را هم دریافت نکرده‌اند.» امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهور زیمبابوه، هم در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواسته که همکاری در زمینه تولید و توزیع واکسن راتقویت کنند تا نابرابری واکسن کاهش پیدا کند.
 

در حاشیه مجمع عمومی

هنگام سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، صندلی‌های خالی نمایندگان رژیم صهیونیستی در سالن مجمع عمومی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

تست کرونای وزیر بهداشت برزیل که در نشست مجمع عمومی حاضر بود مثبت شده است. همین باعث شده تا ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل هم قرنطینه شود. بولسونارو مخالف واکسیناسیون کرونا و ماسک زدن است.

طالبان در سازمان ملل: حاکمان جدید افغانستان، اعتبار نماینده این کشور در سازمان که توسط دولت پیشین منصوب شده بود را به چالش کشیده‌اند و می‌خواهند در مجمع امسال حضور پیدا کنند. در نامه‌ای از «امارت اسلامی افغانستان»، امیرخان متقی به‌عنوان وزیر خارجه افغانستان خواستار حضور در مجموع عمومی سازمان ملل شده است. او استدلال کرده که اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق، سرنگون شده و کشورهای زیادی دیگر او را رئیس‌جمهور نمی‌دانند؛ بنابراین نماینده او در سازمان ملل اعتبار حقوقی و قانونی ندارد. طالبان سهیل شاهین، یکی از سخنگوهای خود را به‌عنوان سفیر در سازمان ملل معرفی کرده است.

کد خبر 628701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha