با آزادی دختر رئیس شرکت هواوی، ۲ زندانی کانادایی به نام های مایکل اسپاور و مایکل کووریگ شهروندان کانادایی پس از تقریبا سه سال بازداشت در چین به کانادا برمی گردند.

مدير هواوي

به گزارش همشهری آنلاین، نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، روز گذشته اعلام کرد که دو کانادایی که به اتهام جاسوسی در چین بازداشت شده بودند آزاد و از کشور خارج شدند.

در سه سال گذشته روابط بین واشنگتن، پکن و اتاوا تحت تاثیر مجموعه‌ای از اتهامات و بازداشت‌ها قرار گرفته بود. 

اکنون و با شکل گیری توافقی سه جانبه بین این کشورها، شهروندان بازداشت شده هر یک به خانه بازگردانده شدند. نقطه شروع این آزادسازی حل و فصل پرونده ای بود که علیه یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری هواوی مطرح شده بود.

حدود یک ساعت پس از خروج هواپیمای منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی و دختر رئیس این شرکت، ۴۹ ساله، ترودو از بازگشت مایکل کووریگ و مایکل اسپاور به کانادا خبر داد. این افراد در دسامبر ۲۰۱۸ در چین و اندکی پس از آنکه کانادا منگ را به درخواست آمریکا دستگیر کرد، بازداشت شده بودند.

این توافق در حالی انجام شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی ‌اش، سعی کردند تنش عمومی بین دو کشور را کاهش دهند.

بایدن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اوایل هفته گذشته گفت که قصد راه اندازی جنگ سرد جدیدی را ندارد؛ شی نیز به رهبران جهان گفت که اختلافات بین کشورها باید از طریق گفتگو و همکاری حل و فصل شود.

منگ که با وثیقه‌ ملکی چند میلیون دلاری آزاد شده بود برای لحظاتی در دادگاه کانادا ظاهر شد ضمن تشکر از رعایت قانون توسط این کشور، از مردم کانادا قدردانی کرد و برای مزاحمت ایجاد شده عذرخواهی کرد.

منگ گفت: «سه سال گذشته زندگی من زیر و رو شده و  این اتفاق برای من به عنوان یک مادر، همسر و مدیر اجرایی بسیار مخرب بود اما من معتقدم که در پس هر ابر تیره ای، خورشید است. این اتفاق واقعا تجربه ارزشمندی در زندگی من بود.»

هواوی بزرگترین تامین کننده تجهیزات شبکه‌ای برای شرکت‌های تلفنی و اینترنت است. این شرکت نماد پیشرفت چین در تبدیل شدن به یک قدرت جهانی در حوزه فناوری و موضوعی نگران کننده برای آمریکا بود.

پرونده منگ شامل  کیفرخواست وزارت دادگستری دولت ترامپ در ژانویه ۲۰۱۹ است که هوآوی را به سرقت اسرار تجاری و استفاده از یک شرکت ظاهری در هنگ کنگ برای فروش تجهیزات به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا متهم کرد.

این کیفرخواست همچنین منگ را متهم به ارتکاب کلاهبرداری با گمراه کردن بانک HSBC در مورد معاملات تجاری این شرکت در ایران کرد. بهانه دولت ترامپ برای این اقدامات نگرانی از توان جاسوسی محصولات این شرکت بود.

دولت آمریکا در پی این درگیری دسترسی هواوی به قطعات و فناوریهای آمریکایی از جمله سرویس موسیقی گوگل و سایر خدمات مربوط به تلفن‌های هوشمند را قطع کرد.

وکلای منگ گفتند که انتظار می‌رود اتهامات وی طی ۱۴ ماه منتفی شود. وکیل مدافع او گفت: «ما بسیار خوشحالیم که در این فاصله او می‌تواند به خانه و خانواده خود برگردد.»

کاخ سفید همچنان مواضع سختگیرانه خود را در قبال هواوی و دیگر شرکت‌های چینی که فناوری غیرقابل پیش بینی ای دارند حفظ کرده است.

کد خبر 628688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha