وانگ یاپینگ احتمال نخستین زنی خواهد بود که به ایستگاه فضایی جدید چین در مدار کره زمین فرستاده خواهد شد.

Chinese ASTRONAUT

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com انتظار می‌رود وانگ یاپینگ که یکی از معدود زنان فضانورد چین است در میان خدمه ماموریت آتی شنزو ۱۳ به ایستگاه فضایی جدید این کشور باشد.

سه عضو ماموریت شنزو ۱۲ به تازگی پس از ماموریتی ۹۰ روزه در مدول «تیانهه» در ایستگاه فضایی «تیانگ‌گونگ» به زمین بازگشته‌اند، اما چین از هم اکنون دارد آماده فرستادن فضانوردان جدید به این ایستگاه می‌شود. سفینه باربری تیانژو ۳ که روز دوشنبه گذشته (۲۰ سپتامبر) به فضا پرتاب شد و در این ایستگاه پهلو گرفت، حامل حدود ۶۰۰۰ کیلوگرم ملزومات بود و انتظار می‌رود فضانوردان ماموریت شنزو ۱۳ در حدود سوم اکتبر (۱۱ مهر) از جیوکوان در صحرای گًبی به فضا پرتاب شوند.

چین نخستین زن فضانورد را به ایستگاه فضایی جدیدش می‌فرستد
 ایستگاه فضایی «تیانگ‌گونگ» چین

ماموریت شنزو ۱۲ که سه فضانورد چینی را به ایستگاه فضایی جدید این کشور در مدار زمین رساند

با اینکه هنوز نام‌های فضانوردان این ماموریت به طور رسمی اعلام نشده‌اند، رسانه‌های چین آشکارا از گنجاندن یک فضانورد زن در میان آنها سخن می‌گویند. قبلا هم در ماموریت شنزو ۱۲ نام سه نفر به عنوان خدمه رزرو برده شده بود که وانگ یاپینگ، فضانورد زن چینی یکی از آنها بود.

وانگ یاپینگ در سال ۲۰۱۳ در ماموریت شنزو ۱۰ به دومین زن فضانورد چینی بدل شد که از آزمایشگاه مداری تیانگونگ ۱ که بستر آزمایشی برای فرستادن مدول بسیار بزرگتر «تیانهه» به مدار زمین شد- بازدید دکرد و در حین ماموریتش در این آزمایشگاه فضایی برای کودکان مدرسه سخنرانی کرد.

قبلا گزارش شده بود که وانگ در ابتدای امسال برای ماموریت‌های ایستگاه فضایی آموزش دیده است.

اگر حضور وانگ در ماموریت شنزو ۱۳ تایید شود، او نخستین زنی خواهد بود که از ایستگاه فضایی جدید چین دیدار می‌کند. تا به حال فقط دو نفر از ۱۲ فضانورد چینی که به فضا فرستاده شده‌اند از میان زنان بوده‌اند. نخستین زن فضانورد چین لیو یانگ در ماموریت شنزو ۹ در سال ۲۰۱۲ یک سال پیش از  وانگ به مدار زمین فرستاده شد.

کد خبر 628667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha