معاون بهداشت وزیر بهداشت در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان و شرایط بازگشایی مدارس توضیح داد.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین اخبار در رابطه با واکسیناسیون دانش آموزان اظهار کرد: در حال حاضر واکسیناسیون کرونا برای افراد ۱۷ سال به بالا در کشور شروع شده است و برای آنها هم از واکسن سینوفارم استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واکسن سینوفارم تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دارد یا خیر گفت: واکسن سینوفارم مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است اما خیلی از واکسن‌هایی که در کشورها تزریق می‌شوند، مجوز سازمان جهانی بهداشت را ندارند. بلکه مجوز سازمان غذا و داروی کشور خودشان را دارند. یعنی همان مجوز مصرف اضطراری.

رئیسی ادامه داد: ما برای واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر ۱۲ ساله فعلاً برنامه‌ای نداریم. البته این جمله به این معنا نیست که تصمیم نداریم افراد زیر ۱۲ سال را به هیچ عنوان واکسینه کنیم. در حال برنامه‌ریزی هستیم اما هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.

سخنگوی ستاد ملی کرونا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای افراد زیر ۱۷ سال از چه واکسنی می‌شود استفاده کرد، گفت: پیش بینی مطالعات ما مبنی بر این است که از واکسن سوبرانا (ایرانی کوبایی) و سینوفارم (چینی) برای این افراد می‌شود استفاده کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: مطالعات برای واکسینه کردن افراد زیر ۱۷ سال در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در آلمان فقط دانش آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسینه می‌شوند. در فرانسه تمام دانش آموزان به صورت تک‌دوز آن هم با واکسن فایزر واکسینه می‌شوند و برخی کشورها مانند چین از ۳ تا ۱۷ سال را با واکسن‌های سینووک و سینوفارم به صورت دو دوز واکسینه کرده‌اند.

به گفته رئیسی، در امارات و بحرین هم از واکسن سینوفارم برای واکسینه کردن دانش آموزان زیر ۱۷ سال استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم، ما فعلا برای واکسینه کردن دانش آموزان بالای ۱۲ سال برنامه داریم و قرار است اگر واکسیناسیون زیر ۱۲ سال آغاز شود، از سینوفارم به صورت دو دوز و سوبرانا به صورت تک‌دوز استفاده کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر واکسیناسیون دانش آموزان انجام شود مدارس بازگشایی می‌شود یا خیر، گفت: برای بازگشایی مدارس تاکید بر واکسن نداریم. باید ایمن سازی والدین، معلمان و حتی رانندگان سرویس هم انجام شود. لزوماً بازگشایی مدارس رابطه‌ای با واکسینه شدن دانش‌آموزان ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال می‌دهید افراد زیر ۱۲ سال را اصلاً واکسینه نکنید، گفت: در تمام دنیا گفته می‌شود اگر ۸۰ درصد مردم واکسن بزنند، زنجیره کرونا قطع می‌شود و می‌توان گفت برای ۲۰ درصد باقیمانده جمعیت خطر جدی وجود ندارد. به همین دلیل ما هم باید مانند کشورهای دیگر بررسی کنیم آیا عوارض واکسن برای افراد زیر ۱۲ سال با درصد ابتلای افراد زیر ۱۲ سال به کرونا و بعضاً مرگ و میر آنها تفاوتی دارد یا خیر.

وی ادامه داد: هر چقدر عدد این تفاوت بیشتر باشد، لزوم واکسیناسیون هم بیشتر می‌شود که البته این تفاوت برای افراد زیر ۱۲ سال چشمگیر نیست. چرا که افراد زیر ۱۲ سال خیلی کمتر از بقیه به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر هم مبتلا شوند، به صورت خفیف است. اما هر چقدر سن بالاتر می‌رود، این اختلاف معنادار تر می‌شود. همانطور که می‌بینید با واکسینه شدن افراد بالای ۷۰ سال آمار مرگ و میر این گروه سنی کاهش یافته است.

رئیسی تاکید کرد: زمانی اجازه می‌دهیم مدارس کاملا بازگشایی شوند که سلامت معلمان و دانش‌آموزان تأمین شود.

کد خبر 628623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha