یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده هیچ نشانه‌ای از آمادگی ایران برای بازگشت به برجام وجود ندارد.

مذاکرات وین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد آمریکایی امروز پنجشنبه (۲۳ سپتامبر/ ۱ مهر) مدعی شده نشانه‌ای از آمادگی ایران برای «بازگشت به برجام» وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته پنجره احیای توافق هسته‌ای هنوز باز است اما تهران هنوز نشان نداده که آیا مایل است گفت‌وگوها در وین را آغاز کند یا خیر و یا اینکه این گفت‌وگوها را از نقطه‌ای که در ماه ژوئن متوقف شد از سر خواهد گرفت یا نه.

این مقام آمریکایی گفته صبوری واشنگتن تا ابد ادامه نخواهد داشت. وی با وجود این، ضرب‌الاجلی برای این موضوع تعیین نکرده است.

مقام آمریکایی گفت: «ما هیچ چیزی نشنیده‌ایم... نه درباره تاریخ مذاکرات و نه درباره مقاصد ایران برای ادامه مذاکراتی که در وین آغاز شده است.»

او درباره ضرب‌الاجل مد نظر واشنگتن برای احیای مذاکرات وین گفته این مسئله به پیشرفت‌های فنی برنامه هسته‌ای ایران و قضاوت گسترده‌تر آمریکا و شریکانش درباره تمایل یا عدم تمایل ایران برای احیای برجام بستگی دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از همین مقام آمریکایی نقل کرده «هیچ نشانه‌ای» مبنی بر اینکه ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای است وجود ندارد.

مقام آمریکایی گفته است: «اگر به زودی به گفت‌وگوها برنگردیم به نقطه‌ای می‌رسیم که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بر اینکه آیا برجام هنوز هم موثر است یا نه مستقیماً اثرگذار خواهد داد. ممکن است ما به این جمع‌بندی برسیم که ایران مسیر متفاوتی را دنبال می‌کند و آنگاه مجبور خواهیم بود بر همین اساس اقدام کنیم.»

چند هفته قبل‌تر هم «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است وضعیت مذاکرات را به جایی برساند که بازگشت به برجام اصلی دیگر همان منافع توافق اولیه را برای آمریکا نخواهد داشت. او با وجود این گفت که هنوز وضعیت به آن نقطه نرسیده است.

مقام ارشد آمریکایی امروز پنجشنبه همچنین مدعی شده واشنگتن نگران آن است که ایران برنامه‌ای جایگزین را آغاز کرده باشد و قصد داشته باشد برنامه هسته‌ایش را پیشرفت دهد.

او گفت: «نگرانی ما درباره پلان B (برنامه جایگزین) این است که آیا ایران چنین برنامه‌ای را در پیش گرفته و قصد دارد برنامه هسته‌ایش را گسترش دهد یا خیر.»

روز گذشته (چهارشنبه) هم یک مقام ارشد آمریکایی چهارشنبه مدعی شده بود واشنگتن خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای با ایران به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای ۱+۵ نشده است.

«لورا روزن»، خبرنگار پایگاه خبری المانیتور به نقل از این مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده بود نوشت: «ما مطمئناً خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای به عنوان بخشی از مذاکرات ۱+۵ نیستیم.»

این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد: «ما بر روی هیچ چارچوب خاصی اصرار نکرده‌ایم. آنچه ما دوست داریم چارچوبی برای رایزنی درباره امنیت منطقه‌ای هستیم.»

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی در توییتر نوشته است: «به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین می‌توانم تأیید کنم که این مسئله صحیح است.»

وی اضافه کرد: «ایده بد مخلوط کردن مسائل هسته‌ای، اشاعه موشکی و امنیت منطقه‌ای، قبل از آغاز مذاکرات در وین کنار گذاشته شد. روسیه قاطعانه آن را رد کرد.»

این ادعا در حالی مطرح شده که مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این بارها تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» برای «طولانی‌تر کردن» و «قوی‌تر کردن» برجام استفاده کنند.

با آنکه دولت آمریکا از ابتدا روشن می‌کرد که گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای را پیش‌شرط ورود به مذاکرات احیای برجام نمی‌داند، درباره اینکه آیا بازگشت به برجام را به چشم‌انداز تحقق چنین مذاکراتی در آینده گره زده است یا خیر، موضع بسیار مبهم‌تری اتخاذ کرده است.

کد خبر 628550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha