پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

پشت صحنه قبض‌های نجومی برق چه می‌گذرد؟ آیا معترضان به نحوه محاسبه و میزان قبض‌های برق اجازه شکایت دارند؟ چه راهی برای رهایی از پرداخت پول زیاد برق وجود دارد؟ چگونه می‌توان هزینه کمتری پرداخت کرد؟

قبض برق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، با رونمایی از پیامک‌های قبض برق در تابستان امسال، ۸۵۰ هزار مشترک در سراسر کشور نقره‌داغ شدند؛ به‌ویژه آنهایی که از کولرهای گازی و چیلرها در تابستان استفاده کرده‌اند متوجه شدند که دست‌کم هزینه برق آنها به بالای نیم میلیون تومان هم رسیده است. یکی از آنها علی کریمی، فوتبالیست مشهور ایرانی بود و حالا خیلی‌ها خود را رقیب این ملی‌پوش ایرانی می‌بینند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: ۸۲.۵ درصد از مشترکان برق معادل ۲۵ میلیون مشترک از ۳۰ میلیون مشترک برق زیر الگوی مصرف برق، مصرف داشته‌اند که هزینه برق آنها زیر ۳۰ هزار تومان برآورد شده و میانگین قبض برق آنها ۱۵ هزار تومان بوده و شامل افزایش تعرفه ۷ درصدی براساس مصوبه هیأت دولت شده‌اند.

این مقام مسئول در گفت‌وگو با همشهری افزود: تعدادی از مشترکان برق هم بیش از الگو برق مصرف‌کرده‌اند که شامل افزایش تعرفه ۲۳ درصدی شده‌اند که بخشی از هزینه برق آنها با افزایش ۷ درصدی و بخشی از آن هم بسته به میزان مصرف با تعرفه ۱۶ درصدی محاسبه و برای آنها پیامک قبض برق ارسال شده است.

سخنگوی صنعت برق درباره قبض‌های چند صد هزار تومانی برق هم توضیح داد: تعداد این مشترکان ۸۵۰ هزار نفر بوده است. برای این دسته حتی قبض برق‌هایی با مبلغ بالای ۷۰۰ هزار تومان هم ارسال شده؛ زیرا آنها بیش از ۲ برابر الگو برق مصرف‌ کرده‌اند و مازاد برق مصرفی آنها براساس تعرفه برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ازای هر کیلووات ۸۰۰ تومان محاسبه شده است.

معاون شرکت توانیر با بیان این که برخی از مشترکان بدمصرف تا ۴۰ برابر مشترکان معمولی برق مصرف کرده‌اند، تأکید کرد: اگر این عده مصرف برقشان را به سطح الگوی مصرف کاهش دهند، اتفاق خاصی رخ نمی دهد؛ ولی واقعیت این است که میزان مصرف برق مشترکان بدمصرف به ۷ میلیارد کیلووات ساعت رسیده بود.
 

متهم اصلی

رجبی مشهدی، عامل اصلی صدور قبض‌های سنگین برق برای مشترکان پرمصرف را استفاده از کولرهای گازی و چیلرها اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کند با سپری‌شدن فصل گرم سال، میزان مصرف این مشترکان هم همانند سال قبل شود و هزینه برق کمتری را پرداخت کنند. او در عین حال تأکید کرد: دمای هوا در اکثر استان‌ها و شهرهای ایران در تابستان امسال، بالاتر از میانگین سال‌های قبل بود که باعث رشد مصرف برق و البته هزینه پرداختی مشترکان پرمصرف شده است. سخنگوی صنعت برق با اعلام اینکه تعرفه برق قرار نیست در سال‌جاری افزایش پیدا کند، اعلام کرد: البته در تابستان امسال با وجود افزایش دمای هوا، قبض برق بسیاری از مشترکانی که کمتر از الگو، برق مصرف کرده‌اند، قبض شان با مبلغ صفر ریال صادر شده و به این معنا که پولی بابت مصرف برق پرداخت نکرده‌اند.

سخنگوی صنعت برق افزود: برای ۲.۶ درصد از مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگو، برق مصرف کرده بودند، قبض برق بالای ۷۰۰ هزار تومان صادر شده، البته برای این موضوع محل اعتراض مجدد درنظر گرفته شده است. او توضیح داد: به‌طور مثال، در شهر تهران که الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت درماه است، اگر مشترکی در یک دوره ۲ ماهه بیش از ۶۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، مقدار بیش از ۶۰۰ کیلووات، با میانگین خرید برق انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود. رجبی مشهدی افزود: این دسته از مشترکان که ابهامی درمصرف یا مبالغ قبض برق خود دارند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست بررسی قبوض خود اقدام کنند که البته برای این گروه از مشترکان امکان تقسیط تا ۳ قسط نیز درنظر گرفته شده است.
 

ابهام‌زدایی از قبض‌های نجومی

معاون برق و انرژی وزارت نیرو هم با اشاره به دستور ویژه وزیر نیرو به شرکت‌های توزیع سراسر کشور درخصوص بررسی قبض برق مشترکانی که در محاسبه قیمت ابهام دارند، با بیان اینکه رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از ۳ درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می‌شود، گفت: با بررسی قبض‌های صادر شده، امسال در شرکت توانیر مشخص شده که ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند که جا دارد از همکاری آنها در مدیریت پیک مصرف تابستان امسال قدردانی شود. همایون حائری در ادامه افزود: برای این گروه از مشترکان، فقط ۷ درصد افزایش سالانه براساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان، رقم بسیار پایینی است.
او بیان این که ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا ۲ برابر الگو مصرف داشته‌اند، ادامه داد: برای این دسته از مشترکان، علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به‌دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است. معاون برق و انرژی وزارت نیرو اضافه کرد: بهای برق این دسته از مشترکان نیز براساس قانون بودجه به‌صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین می‌شود و بنابراین فقط برای میزان مازاد از ۲ برابر الگوی مصرف براساس نرخ غیریارانه‌ای برق محاسبه می‌گردد.

حائری تأکید کرد: این گروه از مشترکان (کمتر از ۳ درصد مشترکان خانگی) با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت، می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه‌تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند، بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای درصورتحساب برق خود بهره‌مند شوند.وی تأکید کرد: چنانچه اشتباهی نیز در بخش محاسبه قبض مشترکان رخ داده باشد، اصلاح می‌شود و حتی درصورت درخواست مردم، امکان پرداخت اقساطی قبوض نیز میسر خواهد بود.

کد خبر 628449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همدرد مردم US ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    21 0
    شما گفتی و ما هم باور کردیم