مجموع نظرات: ۱
جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

آمار بالای باسوادی در گیلان بی‌شک مرهون تاریخ دیرپای راه‌اندازی مدرسه روستایی به سبک نوین و همگانی است؛ مدرسه‌ای که برای نحستین بار در سال ۱۳۰۴ شروع به کار کرد و حالا ۹۶ساله شده است.

قدیمی‌ترین مدرسه روستایی ایران

به گزارش همشهری آنلاین، در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی قرار داریم،  از فردا تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس روستایی شهری، روستایی و عشایری سراسر کشور سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد. به همین مناسبت، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور هفته گذشته در لاهیجان، گیلان را با میانگین باسوادی ۹۸درصدی باسوادترین استان کشور اعلام کرد که این مهم به تاریخ تهضت سواد آموزی و آموزش در این استان بر می‌گردد.

شاپورمحمدزاده در بازدید از طرح مهر اداره کل آموزش و پرورش گیلان در لاهیجان با بیان اینکه استان در حوزه باسوادی بالای میانگین کشوری باسواد دارد، گفت: براساس سرشماری سال۹۵ میانگین باسوادی در گیلان ۹۶ تا ۹۷درصد بود، اما امسال میانگین باسوادی در این استان بالای ۹۸درصد است.

وی افزود: تلاش بر این است  امسال ۳۵۰ هزار سوادآموز تحت آموزش این سازمان قرار گیرند که از این میزان ۵۰درصد آموزش به افراد کم سواد است.

آشنایی با قدیمی‌ترین مدرسه روستایی کشور

گزارش‌ها و خبرهای فراوانی از اینکه نخستین مدرسه روستایی کشور در کدام نقطه از کشور به آموزش دانش‌آموزان پرداخته منتشر شده، اما واقعیت این است که قدیمی‌ترین مدرسه ایران در یکی از روستاهایی شرقی‌ترین نقطه استان گیلان افتتاح شده بود. در واقع نخسین و قدیمی‌ترین مدرسه روستایی ایران در روستای  بی‌بالان کلاچای از توابع شهرستان رودسر در شرق گیلان قرار دارد.

مهم‌ترین مساله‌ای که باید درباره این مدرسه ابتدایی بدانیم این است که از زمان تاسیس تاکنون فعال بوده و هنوز هم کار تحصیل و آموزش در آن در حال انجام است و خانواده‌های روستا کودکانشان را به کادر تحصیل آن می‌سپرند تا مدارج تحصیل را طی کنند.

این مدرسه در حال حاضر با نام مدرسه محمد باقر صدر شناخته می‌شود.

کد خبر 628387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha