پایان دوران صدا اعظمی مرکل بر آلمان بعد از ۱۶ سال یکی از مهمترین انتخابات‌های تاریخ این کشور را پدید آورده هرچند اداره چندحزبی این کشور و میراثی که از مرکل در سیاست آلمان به جای گذاشته تغییر عمده‌ای را در مسیر کلی حرکت این کشور مهم اروپایی ایجاد نخواهد کرد.

مرکل

به گزارش همشهری آنلاین، رای دهندگان آلمانی روز یکشنبه ۴ مهر و با پایان یافتن دوران آنگلا مرکل، برای نخستین بار صدراعظم جدید این کشور را انتخاب خواهند کرد.

بسیاری از تحلیلگران این انتخابات را مهمترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات این کشور در یک نسل می‌دانند چراکه  جمهوری فدرال ۷۱ ساله آلمان به مدت ۵۰ سال در ید قدرت اتحادیه دموکراتیک مسیحی (CDU) بوده اما اکنون رتبه این حزب در نظرسنجی‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

مرکل، رهبر ۶۷ ساله آلمان، اولین صدراعظم زن این کشور و به تعبیری قدرتمندترین رهبر زن در جهان است که جنسیت او چیزی نیست که تا به حال مطرح کرده باشد؛ چه در زمینه پوشش و چه در سیاست، این صدراعظم شلوارپوش در بیشتر زندگی علمی و کاری خود فردی خوددار و با ثبات توصیف شده است.

مهمترین انتخابات یک نسل در آلمان | میراث دار مرکل چه کسی است؟
از سمت چپ، مالگورزاتا جزیورسکا، استاد شیمی کوانتوم، یواخیم زاور، همسر مرکل و آنگلا مرکل در مدرسه تابستانی لهستان ۱۹۸۹

او در مقام رهبر آلمان، دوره‌ای با آشفتگی‌های متعدد را از سر گذرانده است: بحران بدهی منطقه یورو شکل سیاست اروپا را تغییر داد و پس از آن بحران مهاجرت از خاورمیانه پیش آمد؛ مرکل با بازکردن مرزهای آلمان با تمجید و انتقادات شدیدی روبرو شد اما همچنان ثابت قدم ماند. آلمان هنوز نفس خود را تازه نکرده بود که بحران کرونا این کشور و کل جهان را درگیر کرد و البته مشکلات اقلیمی و سیل هم رخ داد.

مهمترین انتخابات یک نسل در آلمان | میراث دار مرکل چه کسی است؟
یک مهاجر سوری تصویری از مرکل در دست دارد؛ در ۲۰۱۵ تقریبا ۸۰۰ نفر از مجارستان وارد مونیخ شدند.

اکنون آینده آلمان در دست یک صدراعظم جدید خواهد بود. حزب CDU که مرکل نیز عضوی از آن است پس از معرفی نامزدهای مختلف، امید خود را به آرمین لاشت بسته که برای پیشی گرفتن در انتخابات و سرعت بخشی به حرکت آلمان تلاش می‌کند.

لاشت، نامزد محافظه کاران، به عنوان یک مدیر آزموده دارای اعتبار است با این وجود اولاف شولتس، رقیب سوسیال دموکرات وی بعد از لبخندی که لاشت در زمان بازدید از مناطق سیل‌زده بر صورت داشت در نظر سنجی‌ها پیشتاز شد.

مهمترین انتخابات یک نسل در آلمان | میراث دار مرکل چه کسی است؟
مرکل در حمایت از لاشت با شعار میانه روی حزب CDU

آرمین لاشت ۶۰ ساله اما دست از تلاش برنداشت و در مناظره‌، رقیب اصلی خود، شولتس را به سختی نقد کرد؛ از دیگر سو مرکل نیز از رأی دهندگان درخواست کرد تا از لاشت حمایت کنند با این حال شولتس همچنان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

لاشت، که در اوایل کار خود به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت می‌کرد، بعدا به عنوان قانونگذار در پارلمان آلمان و اروپا فعال شد؛ از اواسط سال ۲۰۱۷ رئیس‌الوزرای ایالت نوردراین-وستفالن، زادگاه خود، شد و از ابتدای سال جاری میلادی نیز رهبری حزب CDU را به عهده گرفت.

مهمترین انتخابات یک نسل در آلمان | میراث دار مرکل چه کسی است؟
اولاف شولتس در جریان پویش‌های انتخاباتی

اولاف شولتس اما، در نظرسنجی‌ها بسیاری از ناظران سیاست آلمان را شگفت زده کرده است؛ او که به عنوان وزیر دارایی و معاون صدر اعظم، مرکل، فعالیت کرده عضو حزب سوسیال دموکرات (SPD) است.

این حزب پس از سال‌ها کاهش محبوبیت از آخرین باری که تحت رهبری گرهارد شرودر، صدر اعظم از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵،  قدرت را در دست داشته اکنون امید زیادی برای رای آوردن نامزد خود دارد و به نظر می‌رسد SPD ممکن است دوباره رهبری دولت آلمان را بر عهده گیرد.

اشتباهات حریفان شولتس نقش کلیدی در محبوب شدن و پیشتازی او داشت. گذشته از خنده ویرانگر لاشت در میان مناطق سیل زده، آنالنا بائربوک، نامزد حزب سبز نیز درگیر اتهامات سرقت ادبی و ادعاهای اغراق آمیز در رزومه کاری خود است و در نظرسنجی‌ها جایگاهی ندارد.

شولتس یک سیاستمدار مشهور و غیرکریزماتیک است؛ آلمانی‌ها مدتهاست او را «Scholzomat» لقب داده‌اند؛ به نام او پسوند automat، به معنی خودکار، اضافه کرده‌اند زیرا برخی می گویند که او مانند یک روبات به سوالات پاسخ می‌دهد. به گفته مجله اشپیگل تیپ شخصیتی او سیاستمدار است و خوب فکر می‌کند اما ارتباطات ضعیفی دارد.

مهمترین انتخابات یک نسل در آلمان | میراث دار مرکل چه کسی است؟
مرکل، وزیر فدرال زنان که در ۱۹۹۱ با صدراعظم وقت، هلموت کوهل صحبت می‌کند.

اما مرکل نیز یک سیاستمداری است که قبل از صدراعظم شدن نقشی اساسی در حزب خود نداشت. کاربران رسانه‌های اجتماعی آلمان همچنین به شولتس لقبی مشابه مرکل داده‌اند: Vati به معنی بابا. پیش از این مرکل را Mutti به معنی مامان لقب نامیده بودند.

این اقبال عمومی در کنار تزلزل سایر نامزدها، شولتس ۶۳ ساله را وارث قابل اعتمادی برای رهبری آلمان که در زمان مرکل مظهر ثبات و عمل گرایی بود معرفی کرده است؛ او همچنین منتقد سیاست‌های مالی مرکل است و نیز هزینه‌های هنگفتی را برای کمک به بازسازی شهرهای سیل زده پرداخت کرد و از این جهت نیز محبوبیتی عمومی برای خود ایجاد کرده است.

نظرسنجی ها در حال حاضر به نفع رقیب سوسیال دموکرات اولاف شولتس است. اما هر کسی که برنده شود به احتمال زیاد باید رهبری ائتلافی سه حزبی را به عهده بگیرد که تشکیل آن هفته‌ها طول می‌کشد.

در طول نیمه اول قرن بیستم، آلمان جالب‌ترین کشور جهان بود. از نظر داخلی، یک آتشفشان سیاسی و تهدید مهلکی برای همسایگان خود به حساب می‌آمد اما امروزه و در نتیجه دو جنگ جهانی فاجعه‌بار، تقریباً شبیه خرس تنبل است و سیاست این اقتصاد بزرگ اروپایی، نمادی از ثبات و پایداری است.

بنابراین، رقابت انتخاباتی آن هیچ شباهتی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ندارد و سیاست این کشور با وجود احزابی که مانند سوپر مارکت‌ها چیزی برای هر خواسته‌ای ارائه میکنند، بدون هیچ شگفتی و اختلالی بر تداوم و پیشرفت مبتنی است.

این در حالیست که ایالات متحده و انگلستان اساسا دارای دولت‌های دو حزبی هستند اما آلمان، مانند اکثر کشورهای اروپا، از طریق ائتلاف‌های چند حزبی حکومت می‌کند که با هر انتخابات به طور اساسی به این طرف و آن طرف متمایل نمی‌شود. بنابراین هیچ یک از این نامزدها نمی‌توانند شورشی علیه موتی و میراث او ایجاد کنند با اطمینان می‌توان پیش بینی کرد که صدراعظم بعدی آلمان تقریبا مرکلی بدون آنگلا خواهد بود.

منابع: رویترز، گاردین، فرنس۲۴، سینتتیک پراجکت، فورچون و ...

کد خبر 628283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha