مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر  ۳۵۶۰ معتاد متجاهر در ۲۱مرکز ترک اعتیاد اجباری استان خراسان رضوی اقامت دارند و از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

کارتن‌خواب‌

به گزارش همشهری آنلاین، غلامحسین دلبری با بیان اینکه از جمع مددجویان مقیم ۲۱کمپ استان ۲۷۶۰مرد و ۸۰۰زن هستند، افزود: در بررسی وضعیت سنی، تحصیلی و اجتماعی معتادان متجاهر مراکز مشهد در پایان سال گذشته یک پژوهش آماری انجام شد که بر اساس نتایج آن ۳۰درصد این افراد بومی خراسان رضوی نیستند و از سایر استان‌ها به اینجا آمده‌اند.

وی ادامه داد: از نظر تحصیلات ۱۲ درصد این افراد بی‌سواد هستند و ۳۳درصد تحصیلات ابتدایی دارند. همچنین ۳۴درصد آنها دارای مدرک متوسطه اول و ۱۹درصد دارای دیپلم هستند.

دلبری با بیان اینکه فقط ۲ درصد معتادان متجاهر دانشگاهی هستند، اظهار کرد: با جمع میزان برخی از این گروه‌ها نتیجه می‌گیریم که ۸۰درصدشان بی‌سواد هستند یا تحصیلات زیر دیپلم دارند. پژوهش ما نشان می‌دهد ۴۲درصد این افراد را کودکان و جوانان تشکیل می‌دهند و ۳۷درصد افراد میان‌سال هستند. همچنین ۲۱درصد از معتادان متجاهر مراکز یاد شده، در سنین ۵۰سال به بالا هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: یک سوم این افراد مجرد بوده‌اند و ۷۰درصد دیگرشان تأهل دارند که از بین متأهلان ۳۰درصدشان در حال متارکه با همسران‌شان بسر می‌برند.

دلبری حوزه اشتغالی اکثریت مطلق این افراد را کارگر ذکر کرد و گفت: در این میان ۵۵درصد کارگر ماهر یا استاد کار و بقیه کارگر ساده یا فاقد مهارت شغلی هستند. ۲۰درصد این افراد خود را در هنگام دستگیری بیکار اعلام کرده و ۱۵درصد که شامل خانم‌ها می‌شوند، شغل خود را خانه‌دار عنوان کرده‌اند. از بین سایران ۶۵درصد در مشاغل خدماتی و یک درصد در ادارات دولتی مشغول کار بوده‌اند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: ۶۶درصد معتادان مواد مورفین و آمفتامین را ترکیبی مصرف می‌کرده و ۳۰ درصدشان فقط مصرف مورفین داشته‌اند. فقط ۵درصد آنها آمفتامین خالص مصرف می‌کرده‌اند.

وی درباره وضعیت مراکز ترک اعتیاد استان ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴هزار معتاد متجاهر در ۲۱مرکز ترک اعتیاد استان استان ساماندهی شده‌اند و در کل این مراکز حدود ۲۰میلیارد تومان مطالبات معوق برای پیمانکاران وجود دارد.

دلبری افزود: انتظامات و امنیت مراکز بر اساس برآورد نیروی انتظامی تا پایان سال جاری حدود ۴ میلیارد تومان هزینه دارد که هنوز رایزنی برای تأمین منابع این هزینه بین نهادهای دست‌اندرکار و اعضای شورای هماهنگی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای بهزیستی ۳۰ درصد معتادان متجاهر مراکز استان غیربومی هستند و از سایر استان‌ها به خراسان رضوی آمده‌اند، اظهار کرد: موضوع ساماندهی و بازتوانی معتادان متجاهر، پیچیدگی‌ها و جوانب مختلفی دارد که امسال با هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط، وضعیت بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد و امیدواریم به راهکار قطعی، جامع و پایدار برای این بحث دست پیدا کنیم که این پروژه‌ بزرگ را با موفقیت در استان به پایان برسانیم.

کد خبر 628280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha