عزت‌الله ضرغامی گفت: رئیس‌ جمهوری برای لغو سیاست منع صدور روادید ورود به ایران قانع شده است.

ورود گردشگران

همشهری- محمدباریکانی: وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی اعلام کرده است که با رئیس‌جمهوری درخصوص لزوم توقف منع صدور روادید برای گردشگران خارجی عازم ایران، صحبت کرده است. این صحبت به‌معنای ارائه پیشنهاد رسمی وزارت میراث‌ فرهنگی به رئیس‌جمهور برای فراهم کردن زمینه ورود گردشگران خارجی به ایران و برداشتن ممنوعیت سفر است که سال ۹۹ توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت اعمال شد. از ابتدای سال گذشته تاکنون وزارت بهداشت به‌طور کامل ورود گردشگران خارجی به ایران را در پاندمی کرونا ممنوع کرد. رفتاری که شبیه به اقدام کشورهای مختلف جهان برای جلوگیری از افزایش ابتلا به کرونا در ایران بود.

اکنون و در دولت جدید با افزایش روند تزریق واکسن در ایران و جهان، عزت‌الله ضرغامی به درخواست بخش خصوصی صنعت گردشگری با رئیس‌جمهوری صحبت کرده است تا سیدابراهیم رئیسی را مجاب به ارائه فرمان بازگشایی مرزها به روی گردشگران ورودی به ایران کند.

رئیس دولت سیزدهم اما در همان دیدار با ضرغامی نگرانی‌هایی در مورد شیوع بیشتر کرونا در ایران با بازگشایی مرزها داشته است، اما عزت‌الله ضرغامی گفته است توضیحات او برای رفع نگرانی رئیس‌جمهوری کافی بوده است.

پیشنهاد توقف منع صدور روادید برای ورود گردشگران و مذاکره با رئیس‌جمهوری برای صدور دستور بازگشایی مرزها برای گردشگران ورودی به کشور پس از آن صورت گرفته است که جامعه تورگردانان ایران در دیدار با وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از لزوم برچیدن سیاست توقف ورود گردشگران خارجی به کشور سخن گفته بود. اکنون این پیشنهاد به رئیس‌جمهوری ارائه شده و حتی براساس پیگیری‌های همشهری، وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در تماس با اعضای جامعه تورگردانان ایران خبر داده که توانسته است موافقت رئیس‌جمهوری برای توقف منع صدور روادید گردشگری برای ورود به ایران را بگیرد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی همچنین در مراسم تکریم و معارفه معاونان پیشین و جدید آن وزارتخانه اعلام کرد: گردشگری حق همه مردم در همه جای دنیاست و نقش ویژه‌ای در دیپلماسی عمومی دارد. این صنعت می‌تواند روابط تیره دیپلماتیک را بهبود بخشد و روابط حسنه را بین دولت‌ها پایدار کند. به‌گفته او، منع صدور روادید در ایران نیز برداشته خواهد شد. چون بسیاری از کشورهای دنیا صدور روادید را شروع کرده‌اند و بهتر است ایران نیز این موضوع را شروع کند.

وعده ضرغامی برای توقف سیاست منع صدور روادید برای گردشگران خارجی اگرچه هنوز اجرایی نشده و صدور روادید سفر به ایران برای گردشگران خارجی متوقف شده است، اما عقیده کارشناسان بر آن استوار است که اقدام منطقی برای توقف منع صدور روادید زمانی قابل اعتناست که هم ایران از نظر شرایط بهداشتی برای گردشگران خارجی امن باشد و هم کشورهایی که تمایل به اعزام گردشگر به ایران دارند از شرایط ایمن در موضوع پاندمی کرونا برخوردار باشند.

اگرچه برخی شاخه‌های گردشگری همچون گردشگری ماجراجویانه و طبیعت‌گردی هنوز هم مشتری خارجی خود را در بیرون از مرزها دارند، اما مهم‌ترین مشکلی که حتی با لغو کردن  فرمان منع صدور روادید برای گردشگران خارجی در ایران برچیده نمی‌شود، یک مسئله جهانی است. هنوز تمام کشورهای جهان مبادی ورودی خود را به روی گردشگران باز نکرده‌اند و حتی در اروپا نیز مرزهای این اتحادیه تنها به روی کشورهای عضو و البته برخی  ایرانی‌های واکسینه شده باز است. این بازگشایی‌ها نیز به‌طور کاملا محتاطانه انجام می‌گیرد تا افزایش اپیدمی کرونا در کشورهای میزبان گزارش نشود.

همین حالا در کشورهای همسایه ایران که هنوز واکسیناسیون کامل در آنها صورت نگرفته همچون عراق، اعلام شده که ورود ایرانی‌ها به آن کشورها سهمیه‌ای بوده  و برای ورود دریافت ویزا نیز الزامی است. بیشترین تعداد گردشگران ورودی به ایران را نیز اتباع عراقی، افغانستانی، پاکستانی و آذربایجانی تشکیل می‌دهند که مراوده گردشگری با آنها نیز شامل محدودیت‌های بیشتری است.

براساس آنچه برخی کارشناسان گردشگری به همشهری گفته‌اند، اگر قرار باشد منع صدور ویزا برای گردشگران خارجی در مرزهای ایران برچیده شود باید به اهمیت حفظ سلامت جامعه میزبان، یعنی مقاصد گردشگری در ایران و همچنین امنیت بهداشتی گردشگران توجه جدی شود. چون اگر گردشگری به ایران سفر کند و قادر به رفع نیاز درمانی خود نباشد، این موضوع یک تبلیغ منفی بزرگ برای صنعت گردشگری ورودی ایران خواهد بود. به همین دلیل است که کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری معتقدند، پیش از برچیدن منع صدور روادید ورود به ایران برای گردشگران باید پروتکل‌های مرتبط با ورود گردشگران خارجی تدوین شود و در آن موضوعاتی همچون واکسیناسیون قطعی و موارد مرتبط با حفظ سلامتی گردشگران و جامعه میزبان در مقاصد گردشگری مطرح باشد.

براساس آنچه فعالان صنعت گردشگری به همشهری گفته‌اند، سیاست برچیدن منع صدور روادید در ایران باید به‌نحوی پیاده‌سازی و طراحی شود که به افزایش اپیدمی و شیوع بیشتر بیماری در ایران منجر نشود. چون سلامت گردشگران و جامعه محلی اولویت بالاتری دارد.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری نیز به همشهری گفته است که موضوع توقف منع صدور روادید ورود به ایران برای گردشگران خارجی پیشنهاد وزیر میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی به رئیس‌جمهوری بوده است. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد تا زمان موافقت رسمی رئیس‌جمهوری با این پیشنهاد، این موضوع تنها در حد پیشنهاد است و نمی‌توان وعده عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی را به‌عنوان آغاز دوران تازه ورود گردشگران خارجی به ایران پس از ۲ سال وقفه که یک سال آن مرزهای ایران به‌طور کامل برای گردشگران خارجی مسدود شده بود، قلمداد کرد.
 

گردشگران خارجی حتی با آغاز صدور روادید هم به ایران سفر نمی‌کنند

محمدحسن کرمانی، رئیس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و فعال گردشگری به همشهری می‌گوید، در شرایط فعلی حتی اگر منع صدور روادید ورودی به ایران نیز برچیده شود، باز هم گردشگران به ایران سفر نمی‌کنند. او معتقد است، وعده وزیر گردشگری برای برچیدن منع صدور روادید در دولت امکان‌پذیر است اما حتی این اقدام هم در ورود گردشگر به ایران تاثیری ندارد، چون کسی پشت مرزهای ایران صف نکشیده است. 

او با اعلام این که هنوز کشورهای جهان به‌طور کامل موضوع سفر را به حالت عادی بازنگردانده‌اند، افزود: گردشگران و دولت‌های خارجی به این موضوع توجه می‌کنند که ایران چه اندازه در موضوع کرونا و موتاسیون‌های مختلف آن برای گردشگران امن است؟ از سوی دیگر بیشتر گردشگران ورودی به ایران را اروپایی‌ها تشکیل می‌دهند و آنها که از کشورهای همسایه به ایران سفر می‌کنند، حتی در تعداد پرحجم هم در آمار گردشگری ایران جایی ندارند و به درد آمارسازی‌ها ‌می‌خورند؛ بنابراین وضعیت سلامت گردشگران برای دولت‌ها و گردشگران اروپایی بسیار مهم است که همین موضوع موجب مراقبت شدید از اتباع آن کشورها می‌شود. 

به گفته محمدحسن کرمانی، در برخی کشورهای اروپایی حتی افراد غیرواکسینه‌شده اجازه ورود به رستوران‌ها را ندارند و در همین ترکیه که البته قابل مقایسه با آنها نیست، اگر اسکن بارکددار تست یا واکسیناسیون کرونا نداشته باشید، اجازه حضور در مراکز خرید نمی‌دهند. بنابراین در شرایط فعلی حتی اگر منع صدور روادید هم برچیده شود، تصور نمی‌کنیم هیچ کشور اروپایی ولو اگر به آنها ویزا بدهیم، به اتباعش چراغ سبز بدهد یا توصیه کند که به ایران سفر کنند.

این فعال گردشگری گفت: روابط سیاسی مستحکم با کشورهای هدف گردشگری ایران نیز لازمه صنعت گردشگری است و البته باید توجه داشت که همان کشورهای هدف گردشگری ایران ممکن است ایران را در بازارهای هدف گردشگری خود نداشته باشند. نکته دیگر آن است که ما اصلا محصول نو در صنعت گردشگری نداریم که در همین شرایط گردشگران خارجی برای استفاده از این محصولات راهی ایران شوند. در حالی که کشور امارات برای اکسپوی دوبی موزه آینده را احداث کرده است؛ یعنی دیگر به موزه‌های گذشته اکتفا نکرده و تاریخ آینده را به نمایش می‌گذارد یا پیست‌های اسکی راه‌اندازی کرده است و دارد محصول گردشگری تولید می‌کند. خب، در ایران این محصولات را نداریم، آدم‌های دانا و کاربلد را هم پس زده‌ایم. همه اینها عواملی است که بر صنعت گردشگری تاثیر خود را ‌گذاشته و بنابراین اگر بگوییم از همین فردا ویزای ورود به ایران می‌دهیم باز هم مسئله گردشگری ایران حل نمی‌شود.

کد خبر 628258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha