نام جهانگردی در ایران با نام «برادران امیدوار» گره خورده است؛ سال ۱۳۳۳ بود که عیسی و عبدالله امیدوار سفر به دور دنیا را با موتورسیکلت معروفشان شروع کردند.

آفريقا

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:تجربه دیدن سرزمین‌های ناشناخته و آشنایی با قبایل مختلف و فرهنگ‌های متفاوت مهم‌ترین انگیزه‌ای بود که این دو برادر را به سمت جهانگردی سوق داد. سفرنامه برادران امیدوار، مقاله‌ها و مستندهایی که از این سفر جمع‌آوری و نوشته شده، عکس‌ها و... حاصل دیده‌ها، شنیده‌ها و تجربه‌های برادران امیدوار در این سفر پرماجراست.

یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین سوغاتی‌های این سفر دور و دراز اشیایی است که این دو جهانگرد از قبایل دور با خود به ایران آوردند. این اشیاگاه عجیب و منحصربه فرد در کاخ سبز مجموعه فرهنگی سعدآباد به نام موزه برادران امیدوار به نمایش گذاشته شده است. به بهانه روز جهانی جهانگردی، تماشای برخی از این اشیا خالی از لطف نیست.

عیسی و عبدالله امیدوار سفر خود به ۹۹ کشور دنیا را با موتورسیکلت آغاز کردند. دومین دور سفرهای آنها با خودرو سیتروئنی انجام شد که از این شرکت فرانسوی در ازای فروش مقاله‌های سفر خریداری کرده بودند. این موتور و خودرو ون را می‌توانید در ورودی موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد ببینید.  

دور دنیا در ۱۰ سال| رهآورد نخستین جهانگردان معاصر ایران در سعدآباد

در ویترین مخصوصی در این موزه می‌توانید عاج و ۲ پای قطع شده فیل را ببینید که از آفریقا رسیده. همچنین جمجمه‌های شامپانزه و فسیل ماهی‌های مختلف. «آرمادیلو» یکی از حیوانات تاکسیدرمی شده‌ای است که در این موزه می‌توان سراغش را گرفت؛ جانوری از خانواده مورچه‌خوارها که نسل آنها در حال انقراض است. تماشای پوست مار بوآ را هم که از آمازون به این موزه آورده شده از دست ندهید.  

دور دنیا در ۱۰ سال| رهآورد نخستین جهانگردان معاصر ایران در سعدآباد

انواع سازهای سنتی که از کشورهایی مثل هند و پاکستان و کشورهای آفریقایی توسط برادران امیدوار گردآوری شده است ویژگی مشترکی دارند؛ همگی ساخته شده از طبیعت هستند. برخی از این‌سازها به‌خصوص در آفریقا برای جلب توجه حیوانات مختلف و شکار آنها به کار می‌رفت.  

دور دنیا در ۱۰ سال| رهآورد نخستین جهانگردان معاصر ایران در سعدآباد

سر کوچک شده انسان از دیدنی‌ترین اشیای موزه برادران امیدوار است. رهآوردی که از قبیله «جیبارو» در آمریکای جنوبی به تهران رسیده. جنگجویان این قبیله سر دشمنان خود را با آدابی مخصوص در دیگ می‌جوشاندند و بعد از خشک کردن و کوچک‌تر شدن آن در این فرایند، آن را از گردنشان آویزان می‌کردند. برادران امیدوار نخستین جهانگردانی بودند که سراغ این قبیله رفتند و در ازای یک کیسه نمک، یکی از این سرهای کوچک شده را از اهالی قبیله جیبارو گرفتند.  

دور دنیا در ۱۰ سال| رهآورد نخستین جهانگردان معاصر ایران در سعدآباد

تماشای عکس‌های سفر برادران امیدوار به گوشه و کنار دنیا را از دست ندهید؛ عکس‌هایی که این برادران در کنار قبایل کوتاه‌قد و بلندقد گرفته‌اند یا از تجربه زندگی و کار در کنار اسکیموها و... و. یکی از دیدنی‌ترین عکس‌های این موزه عکسی است که در آن مردمی از یک قبیله بدوی برای نخستین بار دوربین عکاسی می‌بینند و دور آن جمع شده‌اند.  

کد خبر 628217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha