محرم با نوای حاج «حجت کسری» در شمیران حال و هوای دیگری پیدا می‌کرد. او از کودکی شاگرد مکتب حسین(ع) بود.

محرم

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد:  با صدای جانسوزش دل‌ها را روانه کربلا می‌کرد. زنده‌یاد کسری بیش از ۵۰ سال با صوت دلنشینش در مجالس شمیران مداحی می‌کرد. پیرغلام اهل‌بیت(ع) در آستانه اربعین حسینی به رحمت خدا رفت. یادش گرامی باد!

نوحه‌خوانی را از سن خیلی کم، شروع و در ۱۲ سالگی ردای مداحی را بر به تن کرد و تا زمانی که حنجره طلایی‌اش از کار نیفتاده بود خود را وقف مجالس اباعبدالله(ع) کرده بود. ماجرای بیماری او به نخستین سفری مربوط می‌شد که راهی کربلا شد. ‌گویی همه آنچه خوانده بود و تمام ذکر مصیبت‌ها را در این سفر با چشم جان دید. پس از برگشتن از این سفر معنوی دچار عارضه مغزی و حنجره او تا سال‌ها خاموش شد.  

  • آموزش مداحی

وداع با روضه‌خوان وقت شناس و آراسته شمیـران

تربیت شاگردان و آموزش مداحی به علاقه‌مندان یکی از فعالیت‌های حاج حجت کسری بود. کودکان از ۵ سالگی برای آموزش مداحی نزد حاجی می‌آمدند. او شرطی برای آموزش به کودکان گذاشته بود: «از درس و مدرسه نباید غافل شوید.» در صورتی به آنها آموزش می‌داد که مطمئن می‌شد به درسشان لطمه‌ای وارد نمی‌شود. حاج کسری به اصولی معتقد بود و به دیگران نیز توصیه می‌کرد رعایت کنند. نوع پوشش و رفتار مناسب از توصیه‌های همیشگی او به مداحان بود. معتقد بود کسی که در کسوت مداحی است باید اول از همه‌منش و رفتارش در شأن ذاکری اهل‌بیت(ع) باشد و می‌گفت مداح باید ظاهری آراسته و مذهبی داشته باشد. سبک تهرانی‌های قدیم مثل حاج اکبر ناظم را می‌پسندید و می‌گفت: «مجلس اهل‌بیت(ع) باید متناسب با شأن ائمه برگزار شود.»

  • خلف وعده نمی‌کرد

یکی از ویژگی‌های مرحوم کسری این بود که هیچ‌گاه برای رفتن به مجلس پولی را معین نمی‌کرد. هرچه می‌دادند را در پاکتی می‌ریخت و به مبلغ آن نگاه نمی‌کرد. اگر به چند مجلس دعوت می‌شد با برنامه‌ریزی دقیق و سر ساعت در مجلس روضه‌خوانی حاضر می‌شد و هیچ‌گاه خلف وعده نمی‌کرد. او به برپایی روضه‌های خانگی معتقد بود.  

  • سیاهپوش کردن خانه استاد 

حاج حجت کسری، پیرغلام اهل‌بیت(ع) شاگردان بسیاری را تربیت کرد. مداحان و ذاکران شمیرانی که بیشترشان افتخار شاگردی حاجی را داشته‌اند، ۲ روز مانده به آغاز محرم به خانه این پیرغلام و استاد خود می‌رفتند، لباس سیاه بر تن می‌کردند و در مراسم سیاهپوش کردن خانه استادشان شرکت می‌کردند. او که یکی از مداحان خوشنام شمیران بود در روزهایی که به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم به سوی قافله سیدالشهدا(ع) و یارانش عروج کرد و در آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) آرام گرفت.  
«محمدحسین رحیمیان» در وصف حجت کسری چنین سروده است: اربعین جای همه‌ داری زیارت می‌کنی ای بزرگ روضه‌خوان‌های شمیران الوداع 

کد خبر 628215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha