کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، اثری با موضوع دفاع‌مقدس و با عنوان «به سوی میمک»؛ ناگفته‌هایی از نخستین پیروزی ایران در جنگ و خاطرات سیاسی و اجتماعی به قلم علی‌کرم محمدیان است.  

مسگر آباد

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: درباره نبرد میمک، پیش از این خاطرات کوتاه و پراکنده ای در برخی از آثار مکتوب دوران دفاع مقدس بیان شده که هر یک از آنها تنها گوشه ای از این نبرد مهم و سرنوشت ساز در ماه های آغازین جنگ تحمیلی را روایت می کند، اما کتاب مستقلی در این خصوص منتشر شده که تقریبا همه جزئیات این نبرد تاثیرگذار را شرح داده است. کتاب«به سوی میمک» ناگفته هایی از اولین پیروزی ایران در جنگ و خاطرات سیاسی و اجتماعی در آن مقطع تاریخی است. خاطرات کتاب به قلم علی کرم محمدیان است که خود از اهالی آن منطقه بوده و هست و در زمان نبرد میمک به عنوان یکی از رزمندگان تاثیرگذار با مسئولیت هماهنگی بین عشایر آن منطقه و نیروهای نظامی عمل کرده و باعث موفقیت در طرح های نظامی در آزادسازی ارتفاعات میمک شده است.
کتاب حاضر در شش فصل تنظیم شده که راوی در فصل اول با عنوان«دوران کودکی تا دبیرستان» به ایام کودکی و نوجوانی خود در میان عشایر ایل خزل می پردازد. راوی در این فصل توضیح می دهد که خانواده او از عشایر ایلام، متعلق به ایل خزل و طایفه مرشدوند هستند. بنابر این، او در دوران کودکی، زندگی در سیاه چادرها و میان عشایر را تجربه کرده اما همزمان به تحصیل هم توجه داشته است. او می‌گوید: «دوران ابتدایی را در دبستان کارزان علیا و در فصل قشلاق در مدارس سیار عشایری گذراندم...» (ص ۲۹)
در فصل دوم کتاب با عنوان«دوران دانشجویی و کلید خوردن انقلاب اسلامی» به مواردی همچون ورود راوی به دانشگاه، حضور در تشکل های دانشجویی و آشنایی با نهضت امام خمینی(ره)، شرکت در کلاس های مذهبی و دستگیری توسط ساواک اشاره می شود. او همچنین در این فصل به وقایعی مانند دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای در زمان تبعید ایشان، مراسم چهلم شهدای یزد، حمله ژاندارمری به سیاه چادر و مهاجرت از روستا اشاره می کند.
فصل سوم کتاب درباره پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی است. خاطراتی که در این فصل تعریف می شود، بیشتر حال و هوای روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اتفاق های استان ایلام در این منطقه را نشان می دهد. از جمله تشکیل کمیته انقلاب اسلامی و حفاظت از مرز میمک به عنوان اولین حکم کمیته، حضور داوطلبانه عشایر در پاسگاه های مرزی برای مقابله با هر گونه تهدیدی از جانب دشمن، خالی بودن مرز در منطقه میمک و سقوط پاسگاه هلاله در این منطقه. موضوع دیگری که در این فصل به تفصیل به آن پرداخته شده، نزاع قومی در ایلام است که دامنه وسیعی به خود گرفته و در نهایت علی کرم محمدیان، نقش انکارناپذیری در ایجاد صلح و آشتی بین طایفه های درگیر در این نزاع قومی داشته است. او به عنوان نماینده استاندار در کمیته صلح وارد شده و جشن صلح و دوستی را در بین طایفه های درگیر به ارمغان می آورد.
در فصل چهارم کتاب که عنوان«افسر عقیدتی- سیاسی» برای آن انتخاب شده، خاطرات اعزام به خدمت و فعالیت راوی به عنوان افسر عقیدتی- سیاسی در کنار نیروهای ارتشی بیان می شود. او در این ایام با افرادی مانند صیاد شیرازی و دکتر چمران ملاقات و در همایش ستاد مشترک شرکت می کند.
در فصل پنجم با عنوان«به سوی میمک»، موضوع حضور داوطلبانه راوی در جبهه مطرح می شود که تقریبا همزمان با اشغال میمک توسط ارتش عراق و آغاز جنگ تحمیلی است. او در این زمان نقش تعیین کننده ای در بسیج عشایر برای آزادسازی میمک دارد و برای فراهم کردن زمینه های نبرد نهایی ممیک تلاش می کند.
سرانجام فصل پایانی کتاب با عنوان«فتح ممیک» به آزادسازی این منطقه از دست عراقی ها می پردازد. ادامه این فصل، سایر فعالیت های اجتماعی علی کرم محمدیان در استان ایلام به ویژه میمک را روایت می کند.
کتاب«به سوی میمک» نوشته علی کرم محمدیان در ۳۱۲ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 627904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha