آیین گرامیداشت زنده‌یاد دکتر «طوبی کرمانی» به همت فرهنگسرای گلستان هفته گذشته در کتابخانه طوبی کرمانی در منطقه ۸ برگزار شد.

طوبي كرماني

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در این مراسم معنوی تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی و جمعی از مسئولان از جمله «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، حجت‌الاسلام «میثم امرودی» رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، «صدیقه مهدوی کنی» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، «محسن مسچی» معاون مجمع تقریب مذاهب اسلامی، «پیام شرقی» فرزند دکتر طوبی کرمانی و «سعید رنجبریان» مدیر فرهنگسرای گلستان حضور داشتند.

دکتر کرمانی استاد برجسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و نخستین زن رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی و مؤلف ده‌ها مقاله و کتاب علمی و فرهنگی و دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان بود. معلمی بزرگ‌ترین افتخار این بانوی فیلسوف بود و بیشتر عمر خود را صرف تقریب بین مذاهب کرد و سرانجام در ۲۲ شهریور ماه سال گذشته در سن ۷۳ سالگی به دیار باقی شتافت.   

درست یک سال از درگذشت نخستین بانوی فیلسوف ایرانی می‌گذرد. او سال گذشته بعد از مدتی تحمل بیماری درگذشت و حسرتی بر دل جوانانی که روزگاری پای صحبت‌های او می‌نشستند گذاشت. بزرگ‌ترین افتخار این بانوی تمام‌عیار و تراز اول ایرانی، معلمی است و تا پایان عمر پربرکت خود از تعلیم و تربیت دست برنداشت.

در ابتدای مراسم بزرگداشت این بانوی اهل علم و تقوا بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، «سعید رنجبریان» رئیس فرهنگسرای گلستان پشت‌تریبون رفت و در خصوص زنده‌یاد کرمانی گفت: «حق تعالی بانو کرمانی را شایسته دانسته و به او حکمت عطا کرده بود. بانو کرمانی با توجه به جو متفاوتی که در اقصی نقاط جهان نسبت به بانوان وجود دارد، توانست این‌گونه ظهور پیدا کند. او در کشورهای مختلف غربی حضور داشت اما هرگز مقهور فرهنگ غرب نشده بود و به‌عنوان یک الگوی زن اسلامی و ایرانی توانست بخشی از آرمان‌های بزرگ امام راحل را به عرصه ظهور برساند.»

  • مزه حکمت را چشید

بانوی اندیشمند عمل‌گرا

در ادامه معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پشت‌تریبون رفت و در خصوص بانوکرمانی گفت: «بانو طوبی کرمانی بانویی عالم، فاضل و مجاهد بود و همه زندگی خود را وقف خدمت به جامعه اسلامی و دفاع از مظلومان کرد. او سرشار از محبت و عشق به اهل‌بیت(ع) بود.»

«محسن مسچی» به ویژگی‌هایی در کرمانی به‌عنوان دلایل اصلی حکیم شدن اشاره کرد و ادامه داد: «برای حکیم شدن شرایطی وجود دارد که یکی از این شرایط عشق و علاقه و دیگری ذوق و قریحه است بانوکرمانی با این دو ویژگی بارز توانست مزه حکمت را بچشد. او از نظر اخلاقی شخصیتی تراز اول بود و همچنین بر وحدت بین مذاهب و حتی ادیان الهی برای رسیدن به هدف مشترک تأکید داشت و سعی می‌کرد موضوع زن و خانواده اسلامی اساسی‌تر دنبال شود و در نهایت آثار خوبی بر جای گذاشت.»

  • کتابخانه کرمانی دبیرخانه می‌شود

یکی از حضار در مراسم گرامیداشت بانوکرمانی «میثم امرودی» رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بود. او که معتقد است همه ما نسبت به شخصیت دکتر کرمانی وظیفه داریم، در این مراسم گفت: «یکی از وظایف ما زنده نگه داشتن نام و یاد دکترکرمانی است که به خودی خود موضوعیت دارد و همچنین نیاز داریم که در زمان حیات چهره‌های برجسته از آنها تجلیل کنیم.»

او به تبدیل کتابخانه کرمانی به دبیرخانه اشاره کرد و افزود: «وجود چنین بانویی یکی از مؤلفه‌های تمدن نظام جمهوری اسلامی ایران است و در یک سال گذشته تولیدات خوبی درباره زندگی و آثار ومنش او در فضای مجازی منتشر شد و جامعه به الگوهایی مانند کرمانی نیاز دارد و به همین دلیل کتابخانه دکتر کرمانی به دبیرخانه تبدیل می‌شود تا در معرفی ایشان به جامعه بکوشد.»

  • نماد یک زن مسلمان انقلابی بود

بانوی اندیشمند عمل‌گرا

در ادامه مراسم، مجری از «انسیه خزعلی» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده دعوت کرد که پشت‌تریبون برود. معاون رئیس‌جمهور که دوستی دیرینه‌ای با دکتر کرمانی داشته، در این خصوص گفت: «سخن گفتن از دکتر کرمانی برایم سخت است نزدیگ به ۳۰ سل الگوی عملی زن مسلمان انقلابی را در ایشان دیدم. عزت نفس و حیا و روحیه بلند ایشان برای همه الگو بود. او نمونه بارز همسر خوب، مادرخوب و یک فعال اجتماعی خوب بود.»

خزعلی در پایان در خصوص اجرای برنامه‌های مشترک با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در خصوص معرفی الگوهای اسلامی مانند کرمانی به جوانان ابراز امیدواری کرد و افزود: «در زمینه معرفی افراد الگو وتأثیرگذار در جامعه اسلامی، برنامه‌های مشترک با سازمان فرهنگی و هنری در آینده داریم و امید داریم بتوانیم پا جای پای افراد انقلابی و تأثیرگذار بگذاریم و از انقلاب اسلامی دفاع کنیم.»

  • لفظ مادر از زبانش نمی‌افتاد

در پایان مراسم «صدیقه مهدوی کنی» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به دورانی که به‌صورت مستقیم با دکتر کرمانی در ارتباط بوده اشاره کرد و گفت: «در دانشگاه به خاطر اختلاف سنی که با دکتر کرمانی داشتم به او احترام می‌گذاشتم و با توجه به اینکه سال ورود ما با یکدیگر متفاوت بود اما کلاس‌های مشترک با هم داشتیم و در نهایت در دانشگاه امام صادق(ع) افتخار این را داشتم که به‌عنوان استاد فلسفه از دانش دکتر کرمانی بهره‌مند شوم. ما باید کرمانی را به‌عنوان معلمی که مادر بود معرفی کنیم هیچ‌وقت لفظ مادر از زبانش نمی‌افتاد و رفتارش کاملاً دلسوزانه و مادرانه بود.

او در عین اینکه اندیشمند، فیلسوف و استاد بود، اندیشمندی عمل‌گرا بود یعنی سعی می‌کرد آنچه آموخته را با مسائل جامعه تطبیق بدهد و بتواند با آموخته‌هایش را مشکلات روز جامعه را به‌خصوص در حوزه زنان را حل کند.» همچنین در پایان این مراسم از کتاب دو جلدی «طوبی درختی در بهشت» شامل سخنرانی‌ها و مقالات منتخب مرحوم دکتر طوبی کرمانی رونمایی شد.  

  •  با بانو طوبی کرمانی بیشتر آشنا شویم

در سال ۱۳۲۶ به‌عنوان ششمین فرزند در خانه‌ای قدیمی در اردبیل به دنیا آمد. والدینش تفالی به قرآن زدند و نامش شد «طوبی».

او نخستین بانوی فیلسوف ایرانی لقب گرفت که دارای مدرک فوق دکتری فلسفه و فارغ‌التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام، دبیر کل اتحادی جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب در امور بانوان و عضو هیئت‌مدیره مؤسسه آموزش شهر بود و سال‌ها در کسوت استاد دانشگاه به تربیت شاگردان اندیشمند پرداخت. نگارش بیش از ۶۰ مقاله و تصنیف ۱۲ کتاب علمی و اجتماعی و شرکت در ۸۰ کنگره بین‌المللی داخل و خارج از ایران را در کارنامه خود دارد. سرانجام در شهریور سال ۹۹‌دار فانی را وداع گفت.  
 

کد خبر 627868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha