فقر و آوارگی در آستانه زمستان افغانستان را به بحرانی انسانی نزدیک کرده و مقامات طالبان مجبور به درخواست کمک از جامعه بین‌المللی شده‌اند؛ این در حالیست که هنوز هیچ کشوری حکومت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته و برخی مقامات این کشور تحت تحریم هستند.

آوارگان افغان

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر پناهندگان طالبان، از ضرورت اقدامات فوری برای کمک به آوارگان افغان قبل از زمستان خبر داد.

وی خواستار اقدام و کمک جامعه بین‌المللی از جمله نهادهایی که به صورت تخصصی در موضوع آوارگان فعالند شد و از بازگشت صلح به این سرزمین گفت.

در روزهای اخیر، گروه‌های امدادرسان هشدار داده‌اند که در صورت عدم ارائه کمک و منابع کافی، افغانستان با «بحران انسانی قریب الوقوع» روبرو خواهد شد.

بر اساس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، به دلیل قحطی و خشکسالی هزاران نفر مجبور به جستجوی پناه در شهرها شده‌اند و بیش از هفتاد درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

خلیل الرحمان حقانی، وزیر طالبان در امور پناهندگان، در مصاحبه با الجزیره گفت: «بر اساس تخمین‌ها حدود۲۰هزار نفر از دره پنجشیر در کابل هستند.»

کابل به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر افغانستان بیشترین تعداد پناهندگان را در خود جای داده است. حقانی تاکید کرد: «همه می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند.» و به «بازسازی خانه‌های مردم» کمک می‌شود.

این در حالیست که هر گونه تعامل بین‌المللی با حقانی به احتمال زیاد دشوار خواهد بود زیرا دولت آمریکا او را «تروریست جهانی» معرفی کرده است.

ایالات متحده برای دستگیری او ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده و علاوه بر این وی توسط سازمان ملل متحد نیز به اتهام همکاری با القاعده مورد تحریم قرار گرفته است.

گذشته از این افغانستان بامشکل جریان نقدینگی نیز روبرو است و حقانی گفت: «ما به آرامی بر این مشکل نیز فائق خواهیم آمد.»

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، با هشدار نسبت به بحران انسانی در شرف وقوع در افغانستان از کشورها خواست تا با طالبان وارد تعامل شوند.

گراندی که در اسلام آباد صحبت کرد علاوه بر دعوت جامعه بین‌المللی برای کمک به ملت فقیر افغان، کشورها را به پذیرش پناهجویان نیز ترغیب کرد.

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان نیز از جامعه بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از بی ثباتی مجدد در افغانستان با طالبان «تعامل» کنند.

هنوز هیچ دولتی حکومت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

کد خبر 627799
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha