یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت جدید شهری تهران، توسعه و گسترش «پارکینگ‌های عمومی» است تا کوچه‌ها و خیابان‌های شهر از این وضعیت که به پارکینگ‌های بزرگی تبدیل شده‌اند، خارج شوند.

سرگردان

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور: به همین بهانه به اوضاع پارکینگ‌های عمومی مناطق غربی تهران و کمبودها و مشکلاتی که در این زمینه دارند، نگاهی انداخته‌ایم و موضوع پارک حاشیه‌ای و راه‌حل‌های خروج از چنین وضعیتی را بررسی کرده‌ایم.

سرگردان چند متر جای خالی!
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲

  • ۲ پارکینگ طبقاتی در محدوده مراکز تفریحی ساخته می‌شود

منطقه ۲۲ به سبب طراحی و ساختار شهری، مدرن‌تر از دیگر مناطق تهران است و تا حد زیادی منطبق با اصول شهرسازی ساخته شده و شکل گرفته است. وجود معابر پهن و وسیع از یک سو و تراکم جمعیت پایین از سوی دیگر سبب شده تا موضوع پارک حاشیه‌ای وسایل نقلیه در بافت مسکونی و محله‌های این منطقه برخلاف دیگر مناطق شهر، به مرحله بحران نرسد و در حال حاضر از این بابت دچار کمبود فضا نباشند. در نقطه مقابل، حکایت بافت تجاری و تفریحی منطقه به‌طور کامل متفاوت است. معمولاً در اطراف بوستان‌ها و پاساژها و مراکز ورزشی و درمانی منطقه به ندرت و به سختی جایی برای پارک حاشیه‌ای پیدا می‌شود.

«فرهاد خدابخشی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۲، درباره نقاطی که در آنها مشکل کمبود فضا برای پارک حاشیه‌ای وجود دارد، به همشهری محله می‌گوید: «در بلوار «امیرکبیر»، معابر اطراف دریاچه «شهدای خلیج‌فارس» از جمله بلوار «صدف»، ضلع غربی بوستان «جوانمردان» و معابر اطراف بیمارستان «تریتا» مشکل پارک حاشیه‌ای و کمبود پارکینگ وجود دارد.» خدابخشی از ساخت ۲ پارکینگ طبقاتی در محدوده تفریحی منطقه خبر می‌دهد: «یک پارکینگ طبقاتی در ضلع شمالی دریاچه شهدای خلیج‌فارس در حال احداث است و پیشنهاد ساخت پارکینگ طبقاتی دیگری نیز در ضلع غربی بوستان جوانمردان در محدوده شرقی میدان «المپیک» مطرح است.»

سرگردان چند متر جای خالی!

  • فعالیت ۲۳ پارکینگ عمومی در منطقه

یکی از راه‌حل‌های اساسی برای برطرف کردن مشکل پارک حاشیه‌ای، استفاده از پارکینگ‌های عمومی است. فرهاد خدابخشی درباره تعداد پارکینگ‌های عمومی منطقه و ظرفیت آنها می‌گوید: «در منطقه، تعداد ۲۳ پارکینگ همسطح وجود دارد که کل ظرفیت آن بالغ بر ۸ هزار واحد وسیله نقلیه است.» با توجه به میزان‌ تردد و توقف‌هایی که در منطقه وجود دارد، این پرسش مطرح می‌شود که چه تعداد پارکینگ عمومی مورد نیاز است و ظرفیت پارکینگ‌های عمومی منطقه باید به چه میزانی برسد؟ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه با اشاره به این موضوع که کمبود پارکینگ عمومی در منطقه وجود دارد، تأکید می‌کند که تعیین میزان نیاز بر اساس شاخصه‌های گوناگون متفاوت است و نمی‌توان به یک رقم مشخص اشاره کرد: «با توجه به وجود تقاضای پنهان، تعیین کمبود نیاز به ارائه مدل بر اساس شاخص‌های مختلفی است.»

معاون حمل‌ونقل شهرداری منطقه ۲۲ درباره میزان پایین استقبال شهروندان از پارکینگ‌های عمومی می‌گوید: «عواملی چون پرداخت هزینه، فاصله بین پارکینگ‌ها با مقصد سبب شده است تا مردم توقف حاشیه‌ای در حاشیه معابر را به استفاده از پارکینگ‌های عمومی ترجیح دهند. البته در این زمینه نیاز به فرهنگسازی داریم و شهروندان باید به این باور برسند که استفاده از پارکینگ عمومی به نفع خودشان و دیگران است.»

  • ساماندهی پارک حاشیه‌ای

اکنون سؤال اینجا است که با ساخت و توسعه پارکینگ‌های عمومی می‌توان پارک حاشیه‌ای در معابر را کنترل و مدیریت کرد یا در کنار این موضوع و بالا بردن تعداد و ظرفیت پارکینگ‌های عمومی لازم است طرح‌ها و برنامه‌های دیگری نیز اجرا شود.   خدابخشی درباره استفاده از بخش خصوصی و ساخت پارگینگ عمومی و اینکه اصلاً تقاضایی برای احداث پارکینگ‌های عمومی جدید در منطقه وجود دارد؟، می‌گوید: «در سال‌های گذشته، چند نفر از اشخاص حقیقی برای ایجاد پارکینگ به‌ویژه در اطراف دریاچه مراجعه کردند. پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی که احداث پارکینگ طبقاتی از قدرالسهم شهرداری در آن پیش‌بینی شده نیز در برنامه‌های شهرداری بوده است و از می‌توان به ساخت پارکینگ در بخش شمال شرقی دریاچه اشاره کرد.»

سرگردان چند متر جای خالی!
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۹

  • کمبود پارکینگ در ۳ محله منطقه جدی است

منطقه ۹ از نظر پارک حاشیه‌ای با مشکلات جدی و فراوانی روبه‌رو است. تراکم بالای بافت مسکونی و جمعیت از یک سو و خیابان‌ها و معابر اغلب باریک و وجود کوچه‌های بن‌بست از سوی دیگر سبب شده است تا حاشیه خیابان‌ها مملو از خودروهای پارک شده باشند. بافت فرسوده و قدیمی و خانه‌هایی که اغلب‌شان فاقد پارکینگ هستند نیز دلیل دیگری است که باعث شده است تا حاشیه معابر منطقه از خودروهای متوقف شده لبریز شوند.
نخستین سؤالی که مطرح می‌شود، این است که استقبال شهروندان منطقه از پارکینگ‌های عمومی چگونه است؟ اگر این استقبال مناسب نیست، دلیل آن چیست؟ و فرهنگ استفاده از پارکینگ عمومی چقدر در این موضوع دخیل است؟ «علی حیدری»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۹ در پاسخ به این سؤال‌ها، برخلاف دیگر مناطق از استقبال خوب شهروندان از پارکینگ‌های موجود در منطقه ۹ می‌گوید: «باتوجه به اینکه بیشتر پارکینگ‌های عمومی منطقه در محدوده ناحیه ۱ منطقه ۹ و در نزدیکی فرودگاه «مهرآباد» قراردارند و به ایستگاه مترو نزدیک هستند، استقبال شهروندان از آنها مناسب است و مردم از ظرفیت پارکینگ‌ها به خوبی استفاده می‌کنند.»

با وجود نیاز منطقه به پارکینگ‌های بیشتر و استقبال خوب شهروندان، معاون حمل‌ونقل و ترافیک می‌گوید برنامه‌ای برای ساخت پارکینگ‌های بیشتر در دستور کار نیست، چراکه زمین و سرمایه‌گذار و اصولاً مراجعه‌کننده‌ای برای ایجاد پارکینگ‌های جدید در منطقه وجود ندارد: «متأسفانه زمین و فضای کافی برای احداث پارکینگ‌های جدید در منطقه نداریم و تاکنون سرمایه‌گذاری برای این منظور پیش اقدام نکرده است.» حیدری مدیریت پارک حاشیه‌ای را یک راهکار مناسب برای این منظور می‌داند: «پیشنهاد ما اجرای طرح پارک حاشیه‌ای، بدون حضور پارکبان‌هاست که در منطقه ۲ هم به‌صورت پایلوت با موفقیت اجرا شده است.»

سرگردان چند متر جای خالی!

  • مشکل پارکینگ در ۳ محله

منطقه ۹ با توجه به بافت متراکم و معابر باریک به شدت نیازمند ایجاد مکانی برای پارک خودروها است. براساس اعلام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، حدود ۲۰ هزار پارکینگ عمومی در منطقه وجود دارد. او می‌گوید: «در منطقه، ۱۸ پارکینگ عمومی وجود دارد که ظرفیت آنها در مجموع ۱۹ هزار و ۹۱۱ خودرو است.»
سؤال بعدی این است که در کدام محله‌ها بیشترین مشکل در زمینه پارک حاشیه‌ای و کمبود پارکینگ عمومی وجود دارد و علت آن چیست؟ حیدری در این‌باره می‌گوید: «بیشترین مشکل منطقه در این زمینه به محله‌های «شمشیری»، «هاشمی» و «شهید دستغیب» بر می‌گردد و دلیل اصلی آن وجود بافت فرسوده در این محدوده است.»

  • نیاز به ۳ هزار واحد پارکینگ عمومی

حیدری درباره تعداد پارکینگ مورد نیازی که باید تأمین شود، به همشهری محله می‌گوید: «با توجه به بافت فرسوده و متراکم محله‌های منطقه ۹، نزدیک به ۳ هزار واحد پارکینگ عمومی کمبود داریم.» با توجه به نبود و کمبود زمین مناسب، شاید پارکینگ‌های طبقاتی تنها راه‌حل برای رفع این مشکل منطقه ۹ باشد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه درباره این موضوع و اینکه در کدام محله‌ها و بخش‌های محله بیشتر به چنین پارکینگ‌هایی نیاز است، می‌افزاید: «در محله شهید دستغیب، با توجه به بافت متراکم آن، ساخت پارکینگ عمومی ضروری است، ولی به دلیل وجود زمین‌های ریزدانه، تاکنون امکان تملک فضایی که مناسب این کار باشد فراهم نشده است و در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه همواره در تلاش هستیم تا به شکلی این مشکل را برطرف کنیم.»

سرگردان چند متر جای خالی!
معاون حمل‌ونقل شهردار منطقه ۲۱

  • به‌زودی ۲ پارکینگ مکانیزه جانمایی می‌شود

«محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل شهردار منطقه ۲۱، درباره مشکل پارک حاشیه‌ای و ظرفیت پارکینگ‌های عمومی به همشهری محله می‌گوید: «در منطقه ۲۱ مشکل خاصی در زمینه فضای پارک خودروها و پارکینگ‌ها وجود ندارد. حدود ۶ هزار جای پارک حاشیه‌ای وجود دارد که تنها باید از طریق «پارکبان‌های مکانیزه» آن را مدیریت کنیم. در این رابطه سازمان ترافیک شهرداری تهران برای پارکبان مکانیزه، مناقصه‌ای برگزار کرده است و کارهای مربوط به آن در حال انجام است. با پارکبان‌های مکانیزه و مدیریت فضای پارک حاشیه‌ای، منطقه ما دیگر مشکل خاصی در این‌باره نخواهد داشت. پارکینگ‌های عمومی منطقه نیز حدود ۲ هزار واحد ظرفیت دارند که اغلب آنها در محدوده «تهرانسر» و مراکز تجاری هستند.»

  • با مدیریت پارک حاشیه‌ای مشکل حل می‌شود

سالمی درباره توقف دوبله و سوبله خودروها در حاشیه معابر پر رفت و آمدی مانند بلوار اصلی نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: «مشکل اصلی ما در حال حاضر این است که مغازه‌داران و کاسبان از صبح که می‌آیند تا شب که می‌خواهند تعطیل کنند، وسایل نقلیه شخصی خود را در حاشیه خیابان پارک می‌کنند و در عمل این فضا در طول روز به‌طور کامل اشغال می‌شود.

در نتیجه برای شهروندانی که برای خرید یا کارهای اداری می‌خواهند چند دقیقه‌ایی در حاشیه خیابان توقف داشته باشند، فضایی باقی نمی‌ماند و مجبور می‌شوند تا دوبله توقف کنند یا در مکان‌های نامناسب مانند محدوده توقف ممنوع و یا مقابل پارکینگ‌ها و پل‌ها توقف داشته باشند. این مشکل با آمدن پارکبان مکانیزه که با دوربین میزان توقف خودروها در حاشیه خیابان را رصد می‌کند و برای آنها هزینه می‌اندازد، دیگر شاهد چنین اتفاقی نخواهیم نبود و مشکل به میزان قابل توجهی حل می‌شود.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه تأکید می‌کند در همان محدوده پارکینگ‌های عمومی زیادی وجود دارد که مردم و مغازه‌داران می‌توانند از آنها استفاده کنند: «در محدوده تجاری تهرانسر، چندین پاساژ وجود دارد که همه آنها دارای پارکینگ هستند و مردم و کاسبان می‌توانند از همان پارکینگ‌ها استفاده کنند.»
سالمی می‌گوید استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه یکی از راه‌حل‌های معاون حمل‌ونقل ترافیک منطقه برای حل مشکل کمبود فضای پارک است: «درخواست ساخت ۲ پارکینگ مکانیزه را داده‌ایم تا در محدوده میدان تره‌بار و خیابان «شهید رجایی» که بخشی از بافت تجاری در آنجا متمرکز شده است، نصب شود. در حال انجام کارهای اداری آن هستیم. این ۲ پارکینگ مکانیزه در مجموع، ظرفیت ۲۴ خودرو را دارد.» هم‌چنین سالمی تأکید کرد که برنامه‌ای برای احداث پارکینگ طبقاتی در منطقه وجود ندارد.

سرگردان چند متر جای خالی!

  • سرمایه‌گذار هست، زمین مناسب وجود ندارد

 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱، نبود زمین را مشکل اصلی برای ساخت پارکینگ‌های جدید عنوان می‌کند: «مشکل اصلی اینجا است که برای ساخت پارکینگ‌های جدید، زمین کافی و مناسب در داخل بافت مسکونی وجود ندارد. این در شرایطی است که سرمایه‌گذار وجود دارد، اما تا زمین مناسب نباشد، نمی‌توان‌کاری از پیش برد. در مجموع تنها در محله تهرانسر به پارکینگ عمومی جدید نیاز است و در دیگر شهرک‌ها و محله‌ها مشکل خاصی در این‌باره وجود ندارد. در تهرانسر بیشترین مشکل به بلوار اصلی و خیابان رجایی بر می‌گردد که بافت تجاری و اداری منطقه در آنجا متمرکز شده‌اند.»

  • استفاده از پارکینگ‌های عمومی به فرهنگسازی نیاز است

 محمدرضا سالمی درباره استقبال ضعیف شهروندان از پارکینگ‌های عمومی می‌گوید: «برای استفاده از پارکینگ‌های عمومی به فرهنگسازی نیاز است. یعنی باید این موضوع را فرهنگسازی کنیم که حاشیه خیابان برای ما نیست و تنها باید برای توقف‌های کوتاه از آن استفاده کرد تا حق دیگران برای برخورداری از یک مکان عمومی ضایع نشود. باید این فرهنگ ایجاد شود تا شهروندی توقف دوبله نداشته باشد و به حق و حقوق دیگران احترام بگذارد.»

سرگردان چند متر جای خالی!
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۵

  • پارکینگ‌های مکانیزه زیر سطحی مشکل را کاهش می‌دهند

«مهدی نوروزی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۵، درباره پارک حاشیه‌ایی و پارکینگ‌های عمومی به همشهری محله می‌گوید: «بیش از ۲۵ پارکینگ عمومی در منطقه وجود دارد که به اندازه ۲ هزار خودرو ظرفیت دارند. با وجود این، دست‌کم در ۶ نقطه به پارکینگ عمومی نیاز است. بیشترین مشکل پارک حاشیه‌ای در مترو «صادقیه»، بیمارستان «ابن‌سینا»، «جنت‌آباد جنوبی» و «جنت‌آباد مرکزی» تقاطع «آبشناسان» وجود دارد. در طرح «پارکینگ محله»، برنامه ساخت پارکینگ‌های مکانیزه و طبقاتی دیده شده است. با استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه زیر سطحی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌توانیم معضل پارک حاشیه‌ای را در منطقه ساماندهی کنیم.»

کد خبر 627632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha