سال‌هاست که اهالی منطقه ۲۲ به دلیل کمبود سرانه‌های خدماتی هفتگانه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات شهروندان

همشهری  آنلاین _ ثریا روزبهانی:  موضوعی که در برخی از محله‌ها نمود بیشتری دارد. حضور سگ‌های ولگرد در محدوده‌های مسکونی، نبود بازار میوه وتره‌بار، دسترسی دشوار به شبکه حمل‌ونقل عمومی و کمبود فضاهای آموزشی، تنها بخشی از مشکلات شهروندان این منطقه به شمار می‌رود. اکنون مردم و مسئولان محلی به دنبال آن هستند تا در بازدیدهای اعضای شورای اسلامی شهر تهران از این محدوده، مطالبات و نیازهای این منطقه را به گوششان برسانند. حجت‌الاسلام «محمد آقامیری»، عضو شورای اسلامی تهران، نخستین بازدید خود را از منطقه ۲۲ با ساکنان محله «صدرا» در مسجد محله برگزار کرد. به گفته این عضو شورای‌شهر با خریداری اتوبوس‌های جدید، مشکل حمل‌ونقل عمومی منطقه ۲۲ کاهش پیدا می‌کند.

 باتوجه به مواردی که شهروندان در این نشست مطرح کردند، وضعیت منطقه ۲۲ شهرداری تهران را چگونه ارزیابی کنید؟
مدتی است که برپایی ملاقات‌های مردمی را در مساجد برخی از محله‌ها آغاز کرده‌ایم. قصد داریم مسجد را محور حل مشکلات محلی قرار دهیم و به‌گونه‌ایی «خانواده‌محور» عمل کنیم. برای شناسایی دقیق و اصولی‌تر مطالبات و مشکلات اهالی براساس کارشناسی‌های از پیش انجام شده به سراغ مساجدی می‌رویم که در محله‌های محروم فعالیت می‌کنند و مشکلات بیشتری دارند. از طریق امام جماعت و شهرداری، ساکنان محله را از زمان و مکان ملاقات‌ها مطلع می‌کنیم. مطالبات مردمی در این نشست‌ها با حضور شهردار و معاونانشان بررسی می‌شوند.

بیشتر موضوع‌هایی که مطرح می‌شوند، جزئی است و به سبب حضور شهردار به سرعت در دستور کار مدیران قرار می‌گیرد. اقدامات به همین‌جا معطوف نمی‌شود. بلکه پس از جلسه تیمی تشکیل می‌شود که پیگیر حل مطالبات هستند. سپس نتیجه آن را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم. هم‌چنین در هر مسجدی که جلسات دیدار مردمی برگزار می‌شود، فردی به‌عنوان رابط محلی انتخاب و اهالی مطالبات خود را با او در میان می‌گذارند.

به دلیل تعداد بسیار مساجد ممکن است برای بار دوم به این مسجد مراجعه نکنیم، اما از طریق رابط محلی پیگیر معضلات محله و شهروندان هستیم. ما مدعی حل همه مشکلات نیستیم. چون برخی از مشکلات به شهرداری و شورای‌شهر ارتباطی ندارد و سایر ارگان‌ها مانند آب و برق در آن دخیل هستند. با این حال از اهالی می‌خواهیم که به ما نامه بنویسند تا از طریق شورای اسلامی شهر تهران حقوق شهروندان را پیگیری کنیم.

مشکلات شهروندان را با جدیت پیگیری می‌کنیم


 مشکلات و معضلاتی که اهالی در این دیدار مطرح کردند، در چه زمینه‌هایی بود؟
متأسفانه مشکلات و مطالباتی که شهروندان از شهرداری و معاونت‌های شهری داشتند، بسیار بود. مدیران شهری باتوجه به مسائلی که در این نشست مطرح شد، جواب‌ها و راهکارهایی را با شهروندان در میان گذاشتند، برخی مطالبات ساکنان شناسایی شدند و برای بررسی و رفع در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفتند. تأمین امنیت و روشنایی، خاکی بودن مسیر تردد و کیفیت نامطلوب آسفالت معابر، هجوم و ورود سگ‌های ولگرد به محدوده‌های مسکونی، نبود بازار میوه وتره‌بار در برخی از محله‌ها برای تأمین مایحتاج روزانه شهروندان، خشک شدن فضای سبز و درختان و نداشتن محوطه بازی برای کودکان در شهرک صدرا و کمبود سرانه‌های خدماتی هفتگانه مانند خدماتی و درمانی در محله‌ها از جمله مشکلات شهروندان این منطقه از پایتخت است.


 آیا اهالی محله صدرا نیز درباره دوگانگی این محله و مشکلاتی که به دلیل وجود بزرگراه برای ساکنان ایجاد شده است هم مطالباتی را مطرح کردند؟
به دلیل اینکه دیدار در مسجد محله صدرا برپا شد، ساکنان این محله معضلات و مطالبات خاص این بخش را نیز مطرح کردند. به دلیل قرارگرفتن محله صدرا در مجاورت بزرگراه‌های «شهید حکیم» و «آزادگان» دسترسی اهالی به موقعیت‌های محلی یا بزرگراهی بسیار دشوار است. هم‌چنین این بزرگراه‌ها محله صدرا را به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده و سبب شده است تا بالا محله و پایین محله ایجاد شود. از سوی دیگر، شاهد تفاوت قیمت مسکن در این ۲ بخش از محله هستیم. به همین دلیل ساکنان تقاضا داشتند تا شرایط یکسانی برای دسترسی به محله فراهم شود. هم‌چنین بزرگراه‌های شریانی و مواصلاتی مهم شهر تهران از این محدوده می‌گذرد و اهالی از صدای ناهنجار تردد خودروها، گلایه داشتند و خواستار نصب عایق صوتی بودند.»

مشکلات شهروندان را با جدیت پیگیری می‌کنیم


 یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهروندان این منطقه، شرایط و دسترسی نامطلوب شبکه حمل‌ونقل عمومی است. به نظر شما درباره این معضل می‌توان کاری کرد؟
با توجه به وسعت ۶ هکتاری این منطقه، ناوگان حمل‌ونقل عمومی ضعیفی دارد و نمی‌تواند به نیاز ساکنان و شهروندان پاسخ دهد. رشد جمعیتی این منطقه با مناطق دیگر شهر تهران قابل مقایسه نیست و حداقل میزان جمعیت‌پذیری این منطقه، ۵ برابر سایر نقاط پایتخت است. هم‌چنین نباید از این موضوع غافل شد که فضا و بافت‌های مسکونی در نقاط مختلف منطقه از هم فاصله و پراکندگی بسیاری دارند. برای مثال، ممکن است مجتمعی در اطراف منطقه ساخته شده باشد و تا ۳ کیلومتر اطراف آن هیچ مجتمع دیگری وجود نداشته باشد، به همین دلیل نمی‌توانیم برای حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۲۲، یک نسخه واحد و حالت استاتیک پیچید.

حداقل ۲ سال یک‌بار با توجه به جمعیت‌پذیری منطقه و هم‌چنین سکونت شهروندان در برج‌های در حال ساخت، خط‌های تاکسی و اتوبوسرانی باید مورد بازنگری قرار بگیرند و خط‌های جدید احداث و حتی برخی از خط‌ها حذف شوند. خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی کنونی جوابگوی اهالی نیستند و فاصله زمانی رسیدن اتوبوس‌ها در این منطقه طولانی است. هم‌چنین خطوط اتوبوسرانی منطقه مشکل دیگری نیز دارند و آن این است که با توجه به ساخت‌وسازهای وسیع در این منطقه و ساکن شدن شهروندان در مجتمع‌ها و برج‌های جدید، اتوبوسرانی مسیر خطوط را تغییر می‌دهد تا از این شهرک‌ها و مجتمع‌ها نیز عبور کند. چرخیدن در منطقه بیش از ۲ ساعت و اندی طول می‌کشد. هیچ‌کدام از شهروندان حاضر نمی‌شوند مدت ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه در اتوبوس منتظر بمانند تا به مقصدشان برسند.

مشکلات شهروندان را با جدیت پیگیری می‌کنیم

  •  اتوبوس‌های جدید در راه است

راهکار حجت‌الاسلام محمد آقا میری، عضو شورای‌شهر تهران برای حل مشکل حمل‌ونقل عمومی همزمان با بازگشایی مدارس چیست؟ آقامیری می‌گوید: «اگر آبان‌ماه مدارس بازگشایی شوند، بی‌شک با کمبود اتوبوس روبه‌رو خواهیم بود. در همین راستا رایزنی و تعاملاتی با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شده است تا تعدادی اتوبوس‌ را از شرکت «ایران‌خودرو» خریداری و تعدادی را نیز از خارج از کشور وارد کنند. هم‌چنین حدود ۵۰۰ دستگاه نیز نیاز به تعمیر دارند که انجام آن در دستور کار قرار گرفته است. اگر این اتوبوس‌ها تأمین شوند، ساکنان این محله‌ها از امکانات بیشتری برخوردار خواهند شد.»

کد خبر 627617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha