دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

محله حصارک ۸۰۰ هزار هکتار وسعت و بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد.

روزبهانی

ساختمان‌های این محدوده قدیمی نیستند، اما به دلیل اینکه بدون مجوز و دور از نظارت کارشناسان ساخته شده‌اند ایمنی لازم را ندارند. به همین علت بافت مسکونی این محله باید رنگی نو به خود بگیرد و خانه‌ها از نو بنا شوند. مشخص نبودن معابر در این محدوده سبب شده است تا طرح تفصیلی آن  با مشکل روبه‌رو شود. به همین دلیل مدیران شهری این منطقه برای سرعت‌بخشیدن به این موضوع و رفع مشکل ساکنان پیشنهاد طرح موضعی را مطرح کرده‌اند.

اگر معابر در طرح موضعی تعریف شوند، تکلیف بسیاری از ساختمان‌ها برای بازسازی و نوسازی مشخص خواهد شد. اگر وضعیت این محله به‌طور کلی وارد طرح تفصیلی شود زمان بسیاری می‌برد. ولی در طرح موضعی می‌توان در حدود ۵ تا ۶ ماه، تکلیف این محدوده را روشن کرد. هم‌چنین سند نداشتن بیشتر املاک، مشخص نبودن معابر و پهنه‌بندی‌ها از مهم‌ترین مشکلات محله حصارک است. در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ مجوزهای دستی برای ساخت ساختمان‌های یک و ۲ طبقه بر روی زمین‌های قولنامه‌ای صادر شد. با وجود اینکه معابر مشخص نبود، مردم در جاهایی که براساس قولنامه برای خود تعیین کردند، خانه‌هایشان را بنا نهادند. اکنون ۱۴ هزار نفر در آن ساکن هستند. دسترسی‌های ساختمان‌ها در این محدوده‌ها از سمت شرق به وسیله پله‌هایی است که در معبر نیست و در ملک غیرگذاشته شده است.

در همین راستا معابر حصارک دارای شیب‌های تندی است که‌ تردد ماشین‌ها را دشوار می‌کند و از سویی بسیاری از دسترسی‌ها از طریق پله‌ها است و در صورت بروز حادثه، آتش‌نشانی امکان خدمت‌رسانی ندارد. همچنین خیابان‌های ابوذر، توحید، خیابان مسجد یک و ۲ و ۳، خیابان‌های آبرسانی، سلمان فارسی، شقایق ۱۳، امام خمینی(ره) و توحید از جمله نقاط فرسوده محله حصارک محسوب می‌شود. در این محله حدود یک‌هزار ساختمان وجود دارد که ۱۰‌درصد مجوز ساخت داشتند و بقیه مجوز ندارند. به همین دلیل ساختمان‌های بدون مجوز باید به دنبال گرفتن سند باشند.

کد خبر 627568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha