یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که وزیر بازرگانی دیروز اعلام کرد که در هفته‌های اخیر فقط قیمت گوشت مرغ افزایش یافته، آمارهای جدید بانک مرکزی از رشد قابل توجه قیمت انواع میوه‌، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌، گوشت قرمز و قندوشکر حکایت دارد.

دیروز وزیر بازرگانی که به‌منظور پاسخگویی به سؤالات 3 نماینده درباره علل گرانی‌ها به ساختمان بهارستان آمده بود، در جمع خبرنگاران پارلمانی، رشد قیمت برخی اقلام خوراکی را تکذیب کرد که قابل تامل است.

سیدمسعود میرکاظمی گفت: برای تحریک بازار گفته می‌شود که همه کالاها  افزایش قیمت داشته و اینکه عنوان می‌شود همه کالاها در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت داشته، تحریک بازار است.

وی افزود: تنها مرغ 15 روز قبل از شروع ماه رمضان افزایش قیمت داشته اما قیمت سایر کالاها تغییری نکرده است و حتی قیمت برنج رو به کاهش است. وزیر بازرگانی از خبرنگاران و رسانه‌ها خواست که به تحریک بازار دامن نزنند و این مسائل را مطرح نکنند.

میرکاظمی اظهار داشت: اینکه قیمت برخی کالاها بالاست و تورم وجود دارد، بحث دیگری است اما این طور نیست که مطرح شود در ماه مبارک رمضان قیمت همه کالاها افزایش داشته است.

اظهارات وزیر بازرگانی در حالی مطرح می‌شود که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک ماه اخیر، متوسط قیمت انواع میوه‌ در سطح تهران 46درصد، تخم‌مرغ و گوشت مرغ 22درصد، انواع سبزی 14درصد، گوشت قرمز 6 درصد و قندوشکر 3درصد افزایش یافته است.

همچنین در حالی که میرکاظمی اظهار داشته که قیمت برنج رو به کاهش است، گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، بیانگر رشد 2/0درصدی قیمت متوسط انواع برنج در یک ماه اخیر است.

این گزارش نشان می‌دهد که در یک ماه اخیر، فقط متوسط قیمت قندوشکر و روغن نباتی کاهش یافته است.

درخواست  برای تشکیل جلسه غیرعلنی در مورد علل گرانی‌ها

میرکاظمی در این جلسه، درباره علل گرانی‌ها توضیح کاملی نداد و خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: یک جلسه غیرعلنی بگذارید تا توضیح دهم که ریشه‌های گرانی در کجاست و آیا می‌توان یک دستگاه را محکوم به گرانی کرد یا خیر؟

وی افزود: صدور چند قطعنامه علیه کشورمان و همچنین قوانین موجود درخصوص دستمزدها که به تنهایی 8 درصد تورم ایجاد می‌کند از عوامل افزایش تورم در کشور است. 

میرکاظمی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم بازرسی قوی و کنترلی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها داشته باشیم، این به معنی نابودی اقتصاد کشور است و نمی‌توان انتظار توسعه در کشور را داشت اما قیمت‌ها همه‌ساله ثابت بماند، باید ریشه‌های گرانی را یافت.

میرکاظمی درخصوص افزایش قیمت برنج نیز عنوان کرد: سال گذشته به‌دلیل آنکه قیمت‌های جهانی برنج رو به افزایش بود، درخواست شد تا بتوان برنج مورد نیازی که همه ساله توسط دولت وارد می‌شود، ادامه یابد.

وی یاد آور شد: در جلسات مشترک مجلس هفتم و دولت در آبان ماه سال گذشته مقرر شد 2 میلیارد دلار در قالب متمم بودجه به مجلس ارسال شود که این رقم از سوی رئیس‌جمهوری به 2/1 میلیارد دلار تقلیل یافت. 

میرکاظمی با اشاره به تصویب نشدن این لایحه در مجلس هفتم گفت: با این کار امکان خرید برنج میسر نبود و لذا مقرر شد با توجه به افزایش قیمت جهانی برنج، تعرفه واردات این کالا کاهش یابد.

کد خبر 62755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز