مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد بارش‌های سیل‌آسا و آب و هوای پاییزی آخر شهریور یک شایعه است و این روزها شاهد بارندگی‌های معمول در شمال کشور خواهیم بود.

آب و هوا

فاطمه میرزایی ـ همشهری آنلاین:

شایعه هجوم سامانه‌های بارشی سیل‌آسا و  تصاویرماهواره‌ای از پیش بینی کاهش دمای شدید هوا در روزهای آخر شهریور در فضای مجازی، این روزها دست به دست می‌شود؛ خبری که روزهای آتی را با نیمه پاییز یکی می‌کرد و حاکی از این مفهوم بود که آبان دارد پیش از مهر از راه می‌رسد؛ آن هم به‌ویژه در ۳  استان شمالی؛ موضوعی که سازمان هواشناسی کشور آن را به تمامی رد می‌کند.

شایعات را باور نکنید 
رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با همشهری این خبر را یک شایعه عنوان می‌کند و می‌گوید: درباره اخبار هواشناسی همیشه شایعه بسیار زیاد است، اما مبنا باید تحلیل کارشناسان سازمان هواشناسی کشور باشد. احد وظیفه با بیان اینکه هیچ داده‌ای مبنی بر وقوع چنین تغییر آب و هوایی شدیدی وجود ندارد، می‌افزاید: بارش‌هایی که در آخر شهریور در انتظار آن هستیم نیز تهدیدی به‌حساب نمی‌آید و سیل‌آسا نخواهد بود.

هشداری نداریم 
مدیران کل بحران‌های ۳ استان شمالی کشور نیز می‌گویند که از سوی سازمان هواشناسی استان‌ها هیچ‌گونه هشداری مبنی بر مواجهه با سیلاب و آبگرفتگی سنگین در معابر ندارند. رسول حسان، مدیرکل بحران استانداری گلستان می‌گوید: براساس قانون، مدیریت بحران موظف است تا براساس هشدارهای سازمان هواشناسی استان اقدام کند. تا این لحظه که با هم گفت‌وگو می‌کنیم هیچ هشدار یا حتی توصیه‌ای از سوی این دستگاه به ما نرسیده است.  
علی‌اصغر احمدی، مدیرکل بحران مازندران نیز این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: سازمان هواشناسی مازندران بارش‌های سنگین همراه با احتمال سیلاب و آبگرفتگی یا طغیان رودخانه‌ها را پیش‌بینی نکرده است؛ بنابراین جای نگرانی برای شهروندان مازندرانی وجود ندارد. توصیه‌های ایمنی در سواحل خزر هم به دستگاه‌های متولی نظیر شیلات ابلاغ خواهد شد. مدیرکل بحران گیلان نیز گفته‌های ۲ مدیر دیگر هم رده خودش را تأیید می‌کند.

آب و هوا چگونه است؟
کارشناس سازمان هواشناسی کشور در این‌باره می‌گوید: روز جمعه با تقویت جریان‌های جوی خزر بارش‌های شدیدتری در ۳ استان گیلان، مازندران و گلستان داشتیم و از امروز، شنبه علاوه بر این مناطق، بارش‌ها به استان خراسان‌شمالی نیز می‌رسد و تا اواسط هفته آینده به همین صورت ادامه دارد.
فریبا گودرزی ادامه می‌دهد: همچنین استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی از روز جمعه تا یکشنبه، پراکنش رگبارها و رعد برق را در ساعات عصر و شب خواهند داشت؛ ضمن اینکه از روز جمعه کاهش دما در نوار شمالی کشور احساس شد که این کاهش دما شدید نخواهد بود.

خزر مواج می‌شود
کارشناس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه خزر از جمعه بعدازظهر تا صبح دوشنبه مواج است، می‌گوید: احتمال غرق‌شدگی شناگرها و شناورهای سبک وجود دارد. در توصیه‌های منتشر شده نیز این احتمال قید شده است. به‌گفته وی، در این روزها پایتخت هم آسمانی صاف خواهد داشت. گودرزی نیز یک‌بار دیگر موضوع کاهش شدید دمای هوا را رد می‌کند و می‌افزاید: همانطور که گفتم در روزهای جمعه و شنبه ریزش هوای خنک و افزایش بارندگی در نوار شمالی کشور به‌دلیل رطوبت موجود در منطقه را شاهد خواهیم بود، اما این کاهش دما چندان زیاد نیست و همچنین بارندگی‌ها منجر به آبگرفتگی با سیلاب نخواهد شد.

کاهش باران‌های پاییزی
درحالی‌که چشم امید کشور برای کاهش تنش‌های آبی در ۶‌ماه دوم ۱۴۰۰ و نیمه اول ۱۴۰۱ به آسمان پاییزی دوخته شده است، براساس پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی سازمان هواشناسی درباره بارش‌های پاییز۱۴۰۰، کاهش بارندگی در ۳‌ماه آتی دیده می‌شود.  پیش‌بینی فصلی این سازمان که معمولا با صحت ۷۰درصدی سنجیده می‌شود، حاکی از این است که بارش در فصل پاییز در اکثر مناطق کشور به جز سواحل دریای خزر کمتر از نرمال یا همان میانگین بلندمدت آماری خواهد بود. سهم ماه‌های مهر و آبان در این کم‌بارشی بیشتر است. از نیمه دوم آذر ۱۴۰۰، شرایط بارشی در کشور مقداری متعادل شده و انتظار می‌رود بارش در اکثر مناطق کشور به نرمال گرایش پیدا کند.  

کد خبر 627419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha