رییس‌جمهوری روابط دو ملت ایران و تاجیکستان را متکی به دین، فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک چند هزار ساله، ریشه دار و عمیقا دوستانه دانست و ابراز امیدواری کرد این سفر که برای تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری بین دو کشور هدفگذاری شده، فصل نویی در روابط ایران و تاجیکستان باشد. 

هیات ایران در تاجیکستان

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی روز شنبه در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و تاجیکستان از برگزاری مطلوب و موفق بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و میزبانی دولت و رییس جمهور تاجیکستان قدردانی کرد. 

رییس‌جمهوری با استقبال از پیشنهاد رییس جمهور تاجیکستان برای افزایش حجم تجارت و انتقال دستاوردهای فنی و مهندسی بخش خصوصی ایران اظهار کرد: کارگروهی برای بررسی توافقات گذشته دو کشور تشکیل شود تا دلایل‌عدم اجرا یا اجرای کند برخی از این تواقفات شناسایی شده و موانع و مشکلات پیش روی آن‌ها رفع شود. 

رییسی با اشاره به اینکه به برکت انقلاب اسلامی توانمندی‌های علمی و فناورانه در ایران پیشرفت شگرفی داشته و امروز ایران را به سطح قابل قبولی از استقلال و اقتدار علمی رسانده است، گفت: سطح تعاملات اقتصادی، تجاری و علمی دو کشور قابل قبول نیست و باید تلاش کنیم مناسبات دو کشور در این زمینه‌ها به حداکثر ممکن افزایش یابد. 

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه گسترش روابط با کشورهای منطقه و همسایه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید است، تصریح کرد: ایران ظرفیت‌ها و امکانات خود در زمینه حمل و نقل و دسترسی به آب‌های آزاد را در راستای توسعه همکاری‌ها و روابط با کشورهای دوست و همسایه به کار می‌گیرد و فعال‌تر شدن این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش موثری در تعمیق دوستی و تقویت تعاملات ایران با کشورهای منطقه داشته باشد. 

رییس جمهوری دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران تنها راهکار حل و فصل مشکلات افغانستان تشکیل دولتی فراگیر و خودداری از دخالت بیگانگان در این کشور است. افغانستان باید توسط افغانستانی‌ها اداره شود و هیچ دولت خارجی نباید در امور آن مداخله کند. 

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست، سفر رییس جمهور کشورمان را سفری تاریخی توصیف کرد و گفت: برخورداری مردمان ایران و تاجیکستان از زبان، ارزش‌ها، فرهنگ و تاریخ مشترک عامل مهمی در تسهیل مسیر تقویت روابط دو کشور است. 

رییس جمهور تاجیکستان با اشاره به ۱۶۰ سند همکاری بین دو کشور در سال‌های گذشته اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۵۷ میلیون دلار کاهش یافت اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و با استمرار و افزایش تماس ها، دیدارها و مذاکرات مقامات ایران و تاجیکستان می‌توانیم تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری را هدف‌گذاری کرد. 

وی اظهار کرد: امیدواریم نقشه راه گسترش روابط دو کشور هر چه سریع‌تر نهایی شده و بتوانیم با تشکیل شورای سرمایه‌گذاری و نهادهای تخصصی مشترک، اجرای اهداف این نقشه راه را با سرعت بیشتر دنبال کنیم. 

امامعلی رحمان با اشاره به موقعیت ممتاز و ظرفیت‌های بندر چابهار و نیز بندرعباس گفت: تاجیکستان به طور جدی علاقه‌مند به استفاده از بندر چابهار و بندرعباس از طریق خطوط ریلی و جاده‌ای است. 

رییس جمهور تاجیکستان خواهان برقراری پرواز مستقیم منظم بین دو کشور، مشارکت ایران در اکتشاف نفت و گاز در تاجیکستان، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی و توسعه گردشگری بین دو کشور شد. 

رحمان با بیان اینکه درباره رخدادهای افغانستان با جمهوری اسلامی اشتراک نظر داریم، گفت: حکومت آینده افغانستان باید با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها بوده و از حقوق آحاد ملت افغانستان صیانت کند و سازمان ملل بر این روند نظارت موثر داشته باشد. هیچ کشور خارجی نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کند.

کد خبر 627392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha