یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: اجرای مصوبه بومی‌پذیری در کنکور امسال بدون اطلاع‌رسانی، اعتراض جمعی از داوطلبان کنکور دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور را برانگیخت.

جمعی از داوطلبان کنکور با تجمع در مقابل سازمان سنجش به نحوه پذیرش دانشجو در کنکور امسال اعتراض و آن را ناعادلانه بیان کردند.

در بین معترضان، داوطلبانی نیز با رتبه‌های 2 یا 3 رقمی و حتی تک رقمی برخی مناطق از زیرگروه‌های مختلف دیده می‌شوند. برخی از آنها در برخی از رشته‌ محل‌هایی قبول شده‌اند که با توجه به رتبه آنها غیرعادی به‌نظر می‌رسد.

در این باره یکی از این داوطلبان با بیان اینکه امسال برای اولین بار گزینش بومی و قطبی صورت گرفته است، گفت: از آنجایی که نسبت به این مسئله اطلاع‌رسانی کافی از سوی سازمان سنجش صورت نگرفته، چنین مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

مادر یکی از معترضانی که از شهرستان رشت به تهران آمده بود ،گفت که  فرزندش در زیرگروه علوم تجربی رتبه 60 و در کل رتبه 160 آورده اما به‌جای دانشگاه تهران یا شهید بهشتی در پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شده است.

این در حالی است که داوطلبانی با رتبه‌های به‌مراتب بیشتر از سمنان در دانشگاه تهران پذیرفته شده‌اند و این نوعی حق‌کشی و بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

یکی دیگر از معترضان با رد استدلال مسئولان سازمان سنجش در مورد ضرورت گزینش بومی و قطبی، این استدلال را که دانشجویان شهرستانی در تهران دچار مشکلات روحی و اجتماعی و در نهایت افت تحصیلی می‌شوند ، غیرواقعی و تصمیمی نابجا خواند و  تاکید کرد: در بین دانشجویان دچار افت تحصیلی  یا در معرض آسیب‌های اجتماعی، آمار دانشجویان تهرانی کمتر از شهرستانی‌ها نیست و این مسئله به بومی و غیربومی بودن دانشجو برنمی‌گردد بلکه علل و عوامل کلان اجتماعی و فرهنگی دارد، کما اینکه دانشجویانی که در شهر خود نیز تحصیل می‌کنند چنین مشکلاتی دارند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز در واکنش به اعتراض داوطلبان کنکور خاطرنشان کرد: وزارت علوم در اجرای این مصوبه شورای‌عالی عجله کرده و یک سال زودتر آن را به مرحله اجرا در آورده است.

علی عباسپور تهرانی فرد افزود: در کنکور امسال داوطلبان خود را براساس شرایط پذیرش قبلی آماده کرده‌ بودند و قانون پذیرش جدید نباید 2 هفته مانده به اعلام نتایج ابلاغ شود.

وی با اشاره به اعتراضات برخی از داوطلبان کنکور امسال تصریح کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای داشت که البته با ابهاماتی همراه بود، به همین دلیل درخواست کردیم جزئیات این طرح به مجلس منعکس شود.

در آن نامه نگرانی خود را از بابت اینکه مبادا طریقی در پیش گرفته شود که حق عده‌ای از داوطلبان ممتاز ضایع شود، اعلام کردیم.


نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه این طرح بدون هماهنگی با کمیسیون آموزش و تحقیقات اجرا شد،  اظهار داشت: فردا( سه‌شنبه) وزیر علوم قرار است با حضور در کمیسیون در این باره توضیح بدهد.

کد خبر 62735

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز