مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

با وجود این که انگور در بین محصولات باغی استان مرکزی بالاترین سهم را دارد، محصولات این استان در همدان فرآوری می‌شود.

انگور

به گزارش همشهری آنلاین، انگور در بین محصولات باغی استان مرکزی، بالاترین سهم از کل سطح زیر کشت را به خود اختصاص می‌دهد. در حال حاضر در ۱۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان انگور کشت می‌شود که از این سطح حدود ۱۵ هزار هکتار آن بارور و هزار و ۲۰۰ هکتار آن نهال است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت و گو با همشهری آنلاین، اظهار کرد: به طور متوسط حاصل عملکرد باغات انگور استان مرکزی ۱۲ هزار تن بوده که ناشی از سرمازدگی‌های ابتدای سال پایین‌تر از حد مطلوب بوده است.

«علی اصغر زارعی» افزود: میزان تولید سالانه انگور در استان مرکزی ۱۷۴ هزار تن است و ۷۰ درصد باغات انگور استان را انگورهای بی‌دانه سفید و قرمز تشکیل می‌دهد و ۳۰ درصد باقی مانده شامل انگورهای عسگری، فخری، یاقوتی و... است.

وی اظهار کرد: فرآورده‌های جانبی انگور از جمله کشمش، شیره انگور، مربا، کنتسانتره، باسلوق و دیگر مشتقات نیز در استان مرکزی به تولید و مصرف می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: از لحاظ سطح زیر کشت انگور و عملکرد باغات این محصول، استان مرکزی رتبه نهم کشور را داراست. بیشترین میزان انگور را در استان مرکزی به ترتیب در شهرستان‌های خنداب، شازند و ساوه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در استان مرکزی باغات انگور به روش غرقابی آبیاری می‌شوند و طی خشکسالی‌های اخیر عملکرد باغات انگور استان نیز کاهش پیدا کرده است، ولی از آن جا که انگور محصول مقاومی در برابر کم آبی است، این کاهش عملکرد چشمگیر نبوده است.

زارعی افزود: در راستای مقابله با کم آبی بخشی از انگورهای استان از حالت خزنده به حالت داربستی تغییر پیدا کرده و با سیستم قطره‌ای آبیاری می‌شوند که این امر باعث افزایش ۳ برابری عملکرد با مصرف آب کمتر خواهد شد و جهاد کشاورزی برای حمایت از افراد علاقمند به استفاده از این روش تسهیلات بانکی ویژه ای در نظر گرفته است.

وی گفت: سالانه حدود ۲۴ هزار تن کشمش در استان مرکزی تولید می‌شود که بخش زیادی از کشمش تولید این استان به استان همدان صادر می‌شود و در آن جا نیز فرآوری شده و به دیگر نقاط انتقال می‌یابد.

زارعی در اشاره به مشکلات فعالان این حوزه گفت: همان طور که اشاره کردم اولین مشکل سیستم کشت خزنده است که بایستی به کشت داربستی تغییر پیدا کند. دومین مشکل کمبود کارگاه‌های فرآوری توزیع انگور و کشمش در استان است به طوری که در حال حاضر تنها دو واحد فرآوری در استان فعال است و حداقل به ایجاد سه واحد فرآوری دیگر نیازمندیم.

وی گفت: کم بودن تعداد تعاونی‌های فعال انگور در استان مرکزی از دیگر مشکلاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد. علاوه بر آن نداشتن زنجیره‌های ویژه انگور در استان مرکزی از مهم‌ترین مشکلات است به طوری که یک تولیدکننده باید همزمان به دنبال تهیه نهاده و بازار فروش و بسته بندی و غیره باشد در حالی که هر کدام از این موارد تخصص‌های ویژه‌ای می‌طلبد.

کد خبر 627253

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha