مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

باغ‌های گردو ۱۰ درصد کل باغ‌های استان زنجان را شامل می‌شوند. این استان دارای حدود ۶ هزار و ۷۰هکتار باغ گردو است که ۵ هزار هکتار از این سطح هم‌اکنون بارور است و از این باغ‌ها بیش از هشت هزار تن محصول برداشت می شود.

گردو تکانی

به گزارش همشهری آنلاین، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: شهرستان های زنجان و خدابنده بیشترین میزان باغات گردو را به خود اختصاص داده اند و البته بزرگترین باغ گردوی کشت بافت خاورمیانه به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهرستان خرمدره واقع است.

مظفر یوسفی افزود: شاخصه ویژه گردوی این استان طعم منحصر به فرد آن به دلیل میزان رطوبت موجود است اما در مقابل درختان گردو زنجان گونه های قدیمی گردو ایرانی است که با باردهی کم، در برابر شرایط نامساعد اقلیمی نیز مقاومت کمتری دارند به همین دلیل نیاز به کشت ارقام جدید و برتر احساس می شود.

این مسئول عنوان کرد: عملیات سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان گردو را یکی از راهکارهای نجات باغات از شرایط فعلی و حرکت به سوی تولید پایدار و محصول باکیفیت می دانند و باغداران در سال های اخیر در حال انجام این روش باغداری بوده اند.

باغداران استان زنجان نیز عنوان می کنند نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در کنار فروش خرد و گرایش به خود مصرفی گردوکاران منطقه موجب شده تا این ظرفیت و فرصت سرمایه‌گذاری مغفول باقی بماند. آنها معتقد هستند نبود متولی صادرات برای خرید مستقیم گردو از کشاورزان موجب شده است تا واسطه‌ها با قیمت پایین اقدام به خرید مستقیم گردو از گردوکاران کنند این شرایط موجب شده تا واسطه‌ها با عرضه این محصول در بازار دیگر استان‌ها سود بیشتری عایدشان شود.

با این حال گردوکاران زنجان برای سودآوری بیشتر چشم به مسئولان دارند تا فرصت‌های صادراتی و صنایع تبدیلی را فراهم کنند.

در حال حاض هر چند محصولات گردوی این استان قابلیت صادرات به خارج کشور دارد اما به استان های دیگر مانند؛ قزوین، تهران و شمال صادر می شود.

کد خبر 627230

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha