کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در طول هفته اخیر با چهار عامل کاهنده چون عرضه‌های اولیه، افت دلار، سفر رئیس آژانس و زمزمه‌های قیمت‌گذاری دستوری که البته دلار کمترین نقش را در این هفته داشت، مواجه شد.

تالار بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مهدی قلی پور درباره وضعیت بازار سرمایه در سومین هفته شهریور گفت: بازار در طول هفته با چهار عامل کاهنده مواجه شد. در ابتدای هفته عرضه اولیه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی که در مقایسه با حجم معاملات کاهش یافته عدد بزرگی بود، بازار را منفی کرد. در ادامه شوک اعلام سفر رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی و منتفی شدن قطعنامه شورای حکام که خبر عکس آن در هفته قبل تر منعکس شده است، منجر به تقویت ریال و افت بورس شد.

او افزود: زمزمه‌های سیمان ۲۲ هزار تومانی و فولاد ۱۰ هزار تومانی از مجلس هم شوک دیگری بر بازار بود و انتقادها نسبت به تحرکات برای قیمت گذاری دستوری را افزایش داد. اعلام نرخ های پیشنهادی برای اوراق بدهی دولتی با سررسیدهای مختلف هم که عموما بالای ۲۱ درصد بود، ریزش ها در بازار سرمایه را افزایش داد به نحوی که هم سهام و هم ابزارهای بدهی هم زمان منفی شدند و عرضه های اولیه در پایان هفته هم منجر به بازاری منفی در طول هفته شد.

قلی پور تصریح کرد: در مجموع ۵۴۰ میلیارد تومان توسط حقیقی ها خارج شد و این در حالیست که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه وجود داشت و پول حقیقی ها را جذب کرده بود. حقوقی ها بویژه در سهام شاخص ساز فلزی و معدنی و بانکی و چند رشته ای و شیمیایی و فراورده های نفتی، خودرو و سرمایه گذاری ها خریدار بودند و حقیقی ها علاوه بر عرضه های اولیه، در صنایع محصولات کاغذی، خدمات فنی مهندسی، دارویی، ماشین آلات و تجهیزات، غذایی، لاستیک و پلاستیک و بیمه خریدار بودند.

او بیان کرد: نرخ ارز افت زیادی نداشت ولی افزایش خوشبینی‌ها نسبت به مذاکرات برجامی و منتفی شدن صدور قطعنامه از طرف شورای حکام آژانس تضعیف ریال را متوقف کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: چشم انداز بازار به شدت به تحولات برجامی، بازار ارز، سیاست های اقتصادی دولت بویژه برای جبران کسری بودجه و نیز سیاست دولت در به رسمیت شناختن مکانیزم بازار آزاد وابسته است. پیش بینی شخصی ام تعادل و ثبات بازار در کوتاه مدت است.

کد خبر 627179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    6 0
    در اولین فرصت تمام نمادها را می فروشم و از این دزد خانه خودم را نجات می دهم چون هم پولم رفته هم روانم پریشان لعنت به شرکتهایی که جنس و تولیدشان را به قیمت خون پدرشان حساب می کنند ولی سرمایه گذاران خرد را هر روز با فشار عرضه نابود می کنند تف به شرف نداشته شما