توافق دریایی آمریکا و انگلیس با استرالیا که منجر به فسخ قرارداد چند میلیارد دلاری استرالیا برای خرید زیردریایی های فرانسه شد، مسئولان پاریس را خشمگین کرده است.

زیردریایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، وزیر امور خارجه فرانسه، توافق دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا را توافقی بد دانسته و گفته است «به فرانسه از پشت ضربه‌ زدند.» 

مقامات فرانسه در واکنش به امضای این قرارداد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده اند که مانند سلف خود دونالد ترامپ رفتار می‌کند.

وزیر امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، این اظهارات را روز گذشته و پس از رسانه‌ای شدن خبر همکاری امنیتی ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام بیان کرد

این پیمان که اوکوس نام گرفته، در تلاش برای مقابله با چین، به استرالیا کمک می‌کند تا صاحب زیردریایی هسته‌ای شود؛ اگرچه در اخبار مربوط به این توافق به صراحت از پکن نامی برده نشده است.

 در نتیجه این پیمان، قرارداد چند میلیارد دلاری استرالیا برای خرید زیردریایی‌های فرانسوی که در سال ۲۰۱۶ امضا شده بود لغو می‌شود.

لودریان به رادیو فرانسه گفت که از این حرکت «عصبانی و خشمگین» است و آن را ناقض اعتماد بین کشورها دانست.

وی افزود: «این تصمیم بی‌رحمانه، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد. چنین اقداماتی بین متحدان رایج نیست.»

دو هفته پیش، وزرای دفاع و امور خارجه استرالیا قرارداد ۲۰۱۶ این کشور با گروه کشتی ساز فرانسوی (Naval Group) را برای جایگزین کردن زیردریایی‌های فرانسوی که بیش از دو دهه عمر داشتند تمدید کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز هنگام میزبانی از اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا ،در اواخر بهار سال جاری، از همکاری‌های آینده بین دو کشور تقدیر کرده بود.

«این ضربه‌ای از پشت بود. رابطه ما با استرالیا بر اساس اعتماد بود اما این اعتماد شکسته شد.» وزیر خارجه فرانسه این جملات را با ناراحتی گفت و تاکید کرد استرالیا برای خروجش از قرارداد قبلی با فرانسه باید راهی پیدا کند.

کد خبر 627178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha