مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
۰ نفر

شرکت اسپیس‌ایکس با فرستادن چهار شهروند خصوصی به مدار زمین زمین در ماموریت «الهام ۴»(Inspiration4) تاریخ‌ساز شد.

SpaceX

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com موشک حامل این چهار گردشگر فضایی از سکوی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در ساعت ۸:۰۲ بعدازظهر چهارشنبه به وقت شرق آمریکا (۰۰:۰۲ روز پنجشنبه به وقت گرینویچ) به فضا پرتاب شد. این چهار مسافر درون یک سفینه فضایی «کرو دراگون» جای داشتند که در راس یک موشک ۷۰ متری فالکون ۹ قرار داشت.

یکی از مسافران این پرواز «جرد آیزاکمن» یک کارآفرین میلیاردر فناوری است که هدفش از این سفر را گردآوری پول و جلب توجه به بیمارستان پژوهشی کودکان «سنت جود» در آمریکا اعلام کرده است.

اسپیس‌ایکس چهار مسافر غیر فضانورد را به مدار زمین فرستاد

آیزاکمن برای رسیدن به این هدف یک پرواز شامل چهار مسافر با سفینه دراگون به مدار زمین به مبلغی اعلام‌نشده خرید.او سه مسافر دیگر همراهش را هم برای تحقق هدفش از این ماموریت را الهام‌ بخشیدن به انسانیت و گردآوری پول برای پژوهش درباره سرطان کودکان انتخاب کرده است.

نخستین صندلی به خانم هیلی آرسنو، یکی کارمند بهداشتی خط مقدم که خودش از بیماران پیشین بیمارستان سنت‌جود و جان‌به‌دربرده از سرطان رسید. آرسنو به عنوان پزشکیار در همین بیمارستان کار میکند و جوانترین آمریکایی است که به سفر فضایی رفته است و نیز نخستین مسافر فضایی است که یک پروتز در بدنش دارد (او دارای یک میله فلزی در رانش است که در هنگام درمان سرطانش با جراحی در بدنش کار گذاشته شده است).

صندلی دوم در یک حراج برای گردآوری ۱۳ میلیون دلار برای بیمارستان با قرعه‌کشی از میان گروهی از اهداکنندگان انتخاب شد که کریس سمبروسکی، یک مهندس داده‌ها در شرکت لاکهید مارتین و نیروی هوایی آمریکا بوده است. 

صندلی چهارم هم در جریان یک مسابقه به خانم شیان پروکتور که دانشمند زمین‌شناس و استاد «ساوثرن ماونتین کامیونیتی کالج» در شهر فینیکس ایالت آریزونا است. پدر پروکتور در برنامه آپولوی ناسا برای سفر به ماه شرکت داشت و او همیشه می‌خواست فضانورد شود.

شرکت اسپیس‌ایکس سفینه «کرو دراگون» یا «دراگون سرنشین‌دار» که این چهار مسافر به مدار زمین می‌برد، به عنوان یک «تاکسی فضایی» برای نقل و انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و  سایر مقاصد ساخته است.

این سفینه طوری طراحی شده است که به طور کاملا خودکار عمل کند، بنابراین چهار مسافر لازم نیست کاری انجام دهند و کنترل زمینی هدایت سفینه را به عهده دارد. البته این مسافران آموزش‌های لازم برای هدایت کردن سفینه در صورت بروز مشکلی را دیده‌اند.

این چهار مسافر تقریبا سه روز را در سفینه دراگون در مدار زمین خواهند گذراند و در روز شنبه (۱۸ سپتامبر) یا یکشنبه (۱۹ سپتامبر) به زمین بازخواهند گشت.

کد خبر 627145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha