نشست شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی با صدور یک بیانیه و امضای تعدادی از اسناد همکاری از جمله تامین امنیت کشورهای عضو در مقابله با چالش‌ها و تهدیدات ناشی از قلمرو افغانستان به پایان رسید. 

نشست سازمان پیمان جمعی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس در دوشنبه، نشست شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی با صدور یک بیانیه و امضای تعدادی از اسناد همکاری و از جمله برنامه تجهیز نیروهای جمعی واکنش سریع به سلاح و تجهیزات نظامی مدرن به پایان رسید. 

در این نشست که به ریاست «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان برگزار شد، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه (به صورت ویدیو کنفرانس) و «استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی حضور یافتند. 

سران کشورهای عضو مهمترین موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای و بین المللی و از جمله اوضاع پیچیده افغانستان و تاثیر آن بر امنیت کشورهای عضو را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

همچنین از فعالیت‌های این سازمان طی یک سال گذشته نتیجه گیری به عمل آمد و تعدادی از اسناد همکاری به امضا رسید. 

روسای جمهور کشورهای عضو در مورد موضوعات مهم تعاملات منطقه‌ای و بین المللی در چارچوب این سازمان نظر و دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و پیشنهاداتی را نیز برای بهبود فعالیت‌های آن ارائه دادند. 

با توجه به انتقال ریاست دوره‌ای سازمان پیمان امنیت جمعی به ارمنستان، نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور اولویت‌های ارمنستان برای دوره جدید یک‌ساله این سازمان را معرفی کرد که مورد تایید اعضا قرار گرفت. 

پس از پایان این نشست «استانیسلاو زاس» دبیرکل این سازمان در جمع نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شد و در خصوص نتایج این نشست گزارش داد. 

وی گفت که در ابتدا روسای جمهور نشست اختصاصی برگزار کرده و سپس با حضور هیئت‌های رسمی به بحث و بررسی موضوعات اجلاس پرداختند. 

زاس تصریح کرد: سران کشورها به طور فشرده در مورد وضعیت و چشم‌انداز توسعه تحولات بین المللی و منطقه‌ای و تاثیر آن بر امنیت کشورهای عضو بحث و تبادل نظر کردند. از آن ابراز تاسف شد که هیچ تغییر مثبتی در زمینه امنیت جهانی و منطقه‌ای به مشاهده نمی‌رسد و عملا وضعیت در امتداد مرزهای کشورهای عضو سازمان همچنان متشنج باقی مانده است. 

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی مورد بحث سران وضعیت موجود افغانستان بود که پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو به شدت تغییر کرده است. پیشروی‌های سریع طالبان و تقریبا بر تمام قلمرو افغانستان کنترل پیدا کردن آن و همچنین تغییر قدرت در این کشور به طور قابل توجهی بر اوضاع آسیای مرکزی تاثیر می‌گذارد که موجب نگرانی عمیق سازمان شده است. 

به گفته وی، سازمان پیمان امنیت جمعی توسعه وضعیت در مرز تاجیکستان با افغانستان را زیر نظر دارد و اصلی‌ترین هدف سازمان در شرایط موجود تامین امنیت کشورهای عضو می‌باشد. در عین حال سازمان پیمان امنیت جمعی استفاده از ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک را در اولویت فعالیت‌های خود قرار می‌دهد. 

این مقام سازمان پیمان امنیت جمعی تصریح کرد: روسای جمهور کشورهای عضو توافق کردند که برای توسعه همکاری‌ها در امر مقابله با چالش‌ها و تهدیدات ناشی از قلمرو افغانستان تلاش‌های بیشتری انجام دهند. 

وی ادامه داد: سازمان پیمان امنیت جمعی اقدامات جامع عملی برای تامین امنیت تاجیکستان در صورت تشدید اوضاع مرزی را تدارک دیده اند. به این منظور پس از یک ماه در مناطق نزدیک به مرز تاجیکستان با افغانستان رزمایش‌های گسترده نیروهای جمعی سازمان تحت عنوان «اکتشاف ۲۰۲۱»، «قطار ۲۰۲۱»، «همکاری ۲۰۲۱» و «کبالت ۲۰۲۱» برگزار خواهد شد. 

در نشست امروز بیانیه شورای امنیت جمعی این سازمان به تصویب رسید که در آن در رابطه به ادامه سطح بالایی از تهدیدات علیه امنیت و حق حاکمیت ملی کشورها در حوزه مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار نگرانی شده و بر عزم راسخ کشورهای عضو در جهت تلاش‌های مداوم برای تقویت امنیت بین المللی و منطقه‌ای و حل و فصل مسائل بین المللی به صورت عادلانه و بر اساس هنجارها و اصول حقوق بین الملل تاکید شده است. 

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که کشورهای عضو این سازمان همکاری‌های مشترک خود جهت توسعه نهادهای ناظر و شریک این پیمان را به منظور بهبود سیستم روابط خارجی و افزایش توانایی‌های آن در امر تحکیم امنیت بین المللی و منطقه‌ای ادامه خواهند داد. 

زاس در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: سران کشورهای عضو اسناد مهمی در مورد توسعه پتانسیل سازمان در امر حفظ صلح به امضا رساندند. همچنین نهاد نماینده ویژه دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در مسائل مربوط به حفظ صلح ایجاد شد. علاوه بر این، سران کشورها برنامه تجهیز نیروهای واکنش سریع جمعی این سازمان به سلاح و تجهیزات نظامی مدرن و ویژه را تصویب کردند. این یک سند بسیار مهم و به موقع بوده، اجرا آن می‌تواند فعالیت‌های نیروهای واکنش سریع جمعی را وارد مرحله جدید کند. 

به گفته دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، با توجه به تغییر وضعیت در افغانستان برخی از موارد مربوط به برنامه اقدامات عملیاتی نیروهای جمعی در منطقه آسیای مرکزی و ترکیب نیروهای نظامی و ویژه واکنش سریع بازنگری شد. 

در کنار سایر اسناد همچنین بودجه سازمان پیمان امنیت جمعی برای سال ۲۰۲۰ به تصویب رسید. 

قرار شد نشست بعدی شورای سران کشورهای عضو این سازمان نیمه دوم سال آینده میلادی در ارمنستان برگزار شود.

کد خبر 627134

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha