کارشناس بازار سرمایه گفت: افشای فهرست زمین و ساختمان سبب تسهیل در تحلیل صورت‌های مالی و ارزش گذاری شرکت‌ها می‌شود و اثری بر سود شرکت‌ها ندارد.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، مهدی قلی پور در خصوص اطلاعیه افشای فهرست زمین و ساختمان شرکت‌های بورسی اظهار کرد: طی مصوبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ هیات مدیره سازمان بورس، ابلاغیه‌ای در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ توسط مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع الزام تمام ناشران (شرکت‌ها) ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به افشای فهرست زمین و ساختمان هایشان، صادر شد.

این ابلاغیه برای ارتقای استانداردهای شفافیت مالی ناشران بوده که قبلا در صورت‌های مالی شرکت‌ها منتشر شده است.

او بیان کرد: فرمت جدید سازمان بورس، قالبی خلاصه و مفید برای تجمیع و افشای این اطلاعات فراهم کرده است و مقرر شده ناشرانی که قبلا مجامع خود را برگزار کرده اند در فرمت جدید مجددا فهرست زمین و ساختمان هایشان را حداکثر تا تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۰ افشا کنند و ناشرانی که هنوز مجمع برگزار نکرده اند، فرمت مد نظر سازمان را در گزارش هیات مدیره به مجمع بگنجانند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، افشای فهرست زمین و ساختمان شرکت‌های بورسی چه تاثیر بر سوددهی و قیمت سهام شرکت‌ها دارد؟، گفت: اجرای این ابلاغیه توسط ناشران منجر به افزایش یا کاهش سود شرکت‌ها نمی‌شود بنابراین از این حیث بر قیمت سهام ناشر بی تاثیر است.

قلی پور اضافه کرد: همچنین از نظر تئوریک شفافیت شرکت‌ها را نیز افزایش نمی‌دهد چرا که قبلا تمامی این موارد در صورت‌های مالی شرکت‌ها افشا شده بودند، ولی استاندارد جدید برای گزارش دهی فهرست زمین و ساختمان‌ها بوده و به دلیل اهمیت ارزش املاک و مستغلات در صورت‌های مالی شرکت ها، این تفکیک در گزارش دهی برای سرمایه گذاران و تحلیل گران کاربرد داشته و تحلیل صورت‌های مالی و ارزش گذاری شرکت‌ها را تسهیل می‌کند.

او تاکید کرد: به ویژه در صنایع بانکی، بیمه، لیزینگ، مخابرات یا سایر صنایع شعبه محور و نیز شرکت‌های تولیدی قدیمی که املاک و مستغلات زیادی دارند، تغییر رویه افشا، به تحلیل بهتر سهام آنان کمک می‌کند. گمان می‌کنم در کل اجرای این ابلاغیه اثری بر قیمت سهام شرکت‌ها نداشته باشد، چون فقط یک رویه جدید برای گزارش دهی است و اثر سود و زیانی ندارد.

کد خبر 627120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha