یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

اورهان پاموک، نویسنده ترک و برنده جایزه نوبل ادبی 2006 آخرین اثرش را پس از هفت سال تاخیر به ناشر سپرد.

پاموک در آخرین اثرش با عنوان موزه معصومیت همچون دیگر آثارش با هدف‌قراردادن درونمایه‌ای واحد به‌دنبال ارائه پیام و تصویری خاص برای مخاطب، آخرین رمانش را در سال‌ جاری با موضوع عشق روانه بازار ادبی جهان کرده است. او پیش از این با ارائه رمان‌هایی چون «نام من قرمز» و «برف» به مباحثی چون نقاشی و سیاست به‌طور خاص و ویژه پرداخته است.

پاموک، برنده جایزه صلح اروپا نام آخرین رمانش را براساس یکی از طرح‌های ناتمامش انتخاب کرده است. به گفته وی قرار بود در سال گذشته او نمایشگاهی از اشیا  و وسایل شخصی افرادی ناشناس را با رویکردی خاص و نگاهی که ویژه و متعلق به او است در موزه‌ای با نام معصومیت در استانبول برگزار کند که متأسفانه تا به امروز موفق به انجام این کار نشده و از این ‌رو بوده که نام این موزه را برای رمانش انتخاب کرده و اتفاقاتی که در مسیر داستانی این رمان رخ می‌دهد را در محل این موزه به تصویر کشیده است.

پاموک که از او  به‌عنوان اولین ترک‌تبار برنده نوبل ادبی در جهان یاد می‌شود تا به امروز آثار متعددی منتشر کرده که غالب آنها به بیش از 40 زبان زنده در سراسر جهان منتشر شده است. «کتاب سیاه» ۱۹۹۰، «چهره پنهان» ۱۹۹۲، «زندگی نو» ۱۹۹۵، «نام من قرمز» ۱۹۹۸ و «استانبول: خاطره‌ها و شهر» (خاطرات) ۲۰۰۳ از جمله مهم‌ترین آثار ادبی او از آغاز فعالیت‌های ادبی‌اش است.

پاموک از جمله معدود نویسندگانی است که در کشورش به‌دلیل اظهاراتی که علیه دولت لائیک کشورش و همین‌طور کشتار ارامنه در سال‌های آغازین جنگ جهانی اول توسط دولت عثمانی انجام داده به‌عنوان یکی از جنجالی‌ترین و سرکش‌ترین نویسندگان شناخته می‌شود.

کد خبر 62709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز